تولید و مصرف آب شرب ساوه در نقطه سربه‌سر قرار گرفت

ساوه - ایرنا - فرماندار ساوه گفت: تولید و مصرف آب شرب این شهرستان با تمهیدات انجام یافته علی رغم مشکلات کم آبی هم اکنون در نقطه سربه‌سر قرار گرفته و عبور از این بحران نیازمند همکاری و مشارکت بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی است.

«مهدی الیاسی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم‌اکنون کشور دچار تنش آبی است و محدودیت در مصرف منابع آبی وجود دارد و شهرستان ساوه نیز به واسطه آب و هوای خشک، از این تنش آبی به دور نیست.

وی افزود: بر اساس تصمیمات شورای حفاظت منابع آب و کمیته مدیریت بحران این شهرستان، کل ظرفیت منابع آبی به اختیار گرفته شده تا شهرستان در مجموع چهار شهر ساوه، آوه، غرق آباد، نوبران و روستاهای تابعه در بحث آبرسانی خدمات‌رسانی مداوم داشته باشد.

الیاسی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر منبع آب شرب شهرستان از سد الغدیر تامین می‌شود و هم‌اکنون کمتر از ۱۴ درصد ظرفیت خود را ذخیره دارد، به منظور پاسخ‌گویی به نیاز شرب بهره‌برداری از چاه‌های حفر شده در اختیار دستگاه‌های اجرایی و برخی چاه‌های متروک شده در دستور کار قرار است.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از تمام ظرفیت منابع آب شرب شهرستان وارد مدار شدن چاه‌های شهرداری ها و دستگاه‌ها هم‌اکنون میزان آب تولیدی و مصرفی شرب خانگی در نقطه سربه سر قرار گرفته است.

فرماندار ساوه ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده و کاهش بارش ها در سال آبی جاری (مهر سال ۱۴۰۲ تا کنون) و کاهش میزان ذخیره سد الغدیر نیاز است شهروندان و مردم نسبت به اشاعه صرفه جویی در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت بیش از گذشته هکاری داشته باشند تا از این تنش عبور شود.

با توجه به ادامه روند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، میزان بارندگی در ساوه بر اساس آمار هواشناسی طی سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱ تاکنون) ۱۰۷ میلیمتر ثبت شده است که نسبت به میانگین بلند مدت بیش از ۴۴ درصد کاهش دارد.

نیاز سالانه آب شرب این شهر حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب است که سد ساوه با حدود ۱۲ میلیون مترمکعب سهم ۶۰ درصدی برای تامین آن دارد و بقیه نیاز شهر شامل هشت میلیون مترمکعب (۴۰ درصد) هم از طریق چاه های عمیق تامین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha