۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85177009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت خودداری هیات‌های مذهبی از ذبح دام در مسیر تردد دسته جات عزاداری

قزوین - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: هیات های مذهبی باید به منظور پیشگیری از آلودگی و انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان، از ذبح و سربری دام‌ها در معابر و خیابان ها و مسیرهای تردد دسته جات عزاداری خودداری کنند.

دکتر مهدی جلوخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توصیه می شود هیات های عزاداری برای ذبح دام های خود به کشتارگاه های مجاز مراجعه کرده و لاشه و آلایش دام را برای پیشگیری از انتقال بیماری ها پس از نگهداری ۲۴ ساعت در سردخانه به خارج از آن منتقل کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ کشتارگاه به هیات های مذهبی در شهرستان های مختلف خدمات ارایه می کنند و همچنین در صورت نیاز به ذبح دام سبک در خارج از محیط کشتارگاهی در روزهای تاسوعا و عاشور نیز هیات ها می توانند از دستگاه ذبح دام سیار استفاده کنند.

این مسوول گفت: در صورت عدم امکان ذبح دام در محیط کشتارگاهی ذابحان باید نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، عینک، چکمه و لباس کار را مورد توجه قرار دهند و پس از پایان کار نسبت به شست و شو و ضدعفونی کردن محل ذبح اقدام نمایند و ضایعات را نیز در کیسه های زباله مناسب و غیرقابل نشت قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی قزوین هشدار داد هیات ها و افراد برای از بین بردن احتمالی برخی از عوامل بیماریهای زای دامی، از جمله عوامل بیماری تب کریمه،کنگو و تب مالت، لاشه دام ذبح شده و آلایش به صورت کامل حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری نمایید.

وی ادامه داد: به عموم مردم توصیه می شود از تماس مستقیم با خون دام که می تواند منشاء بیماری هایی از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت و سایر عفونت های میکروبی باشد، جدا" خودداری نمایند.

این مسوول گفت: تاکید می شود از مصرف لاشه ها و اندام هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده های اضافی) جداً خودداری نموده و حتماً با کارشناسان دامپزشکی مشورت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: به هیات های عزادای همچنین توصیه می شود برای تهیه شیر نذری از شیرهای پاستوریزه استفاده کنند در غیر این صورت شیر خود را از دامداری های تحت پوشش دامپزشکی تهیه کرده و حتما پس از ۱۰ دقیقه جوشاندن شیر نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: ادارات دامپزشکی شهرستان ها و شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ برای ارتباط با همشهریان به منظور انجام بازرسی های بهداشتی و شرعی و تایید سلامت لاشه و آلایش و ارائه مشاوره بهداشتی فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha