مهمترین هدف از ایجاد خانه های محیط زیست مشارکت جوامع محلی است

همدان- ایرنا- رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملایر گفت: هفت خانه محیط زیست در دهیاری روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده «لشگردَر و گلپرآباد» این شهرستان راه اندازی شد که مهمترین هدف از ایجاد این خانه ها افزایش میزان مشارکت مردم و به ویژه جوامع محلی است.

«عباس نجاری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اولویت و تمرکز ما در ایجاد خانه‌های محیط زیست، در گام نخست روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده لشگردَر و گلپرآباد بود تا بتوانیم مشارکت مردم را در حفظ محیط زیست داشته باشیم.

وی افزود: هدف ما این است که در گام‌های بعدی با مشارکت تمامی دهیاری‌های سطح این شهرستان، خانه‌های محیط زیست را راه‌اندازی کنیم.

رئیس اداره محیط زیست ملایر با اشاره به افتتاح همزمان ۱۰ خانه محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی استان همدان، بیان کرد: در این راستا با همکاری رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، خانه محیط زیست در کتابخانه عمومی علامه مجلس شهر ملایر افتتاح شد.

نجاری ادامه داد: هدف ما از ایجاد خانه‌های محیط زیست این است که علاقه‌مندان به محیط زیست، NGO‌ها و آحاد مردم را در احصا و شناسایی مشکلات زیست محیطی در سطح روستا و شهر همچون پسماندها، آلودگی‌ها و موضوعات مربوط به حیات‌وحش مشارکت دهیم تا در خانه‌های محیط زیست پس از همفکری و هم‌اندیشی، مشکلات اولویت‌بندی شوند.

وی با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی در روستاها ابتدا احصا و سپس اولویت‌بندی می‌شود، گفت: با این اقدام می‌توانیم اولویت‌های زیست محیطی هر بخش و روستا را ابتدا در خانه محیط زیست و سپس در کارگروه‌های تخصصی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط مطرح و مورد پیگیری قرار دهیم.

رئیس اداره محیط زیست با تاکید بر اینکه انتظار ما از خانه‌های محیط زیست، معجزه و حل یک شبه مشکلات و معضلات زیست محیطی نیست، اظهار داشت: نیازمند مشارکت مردم در احصا و حل مشکلات زیست محیطی است که این اتفاق خوب را می‌توانیم با ایجاد خانه‌های محیط زیست رقم بزنیم.

به گفته نجاری؛ بسیاری از مشکلات و معضلات زیست محیطی، مدیریتی هستند و هیچ نیازی به اعتبار ندارند و فقط می‌توان با یک جمع‌بندی و هماهنگی آن مشکل را حل کرد.

وی پسماند روستاها را از این دست مشکلات برشمرد و تاکید کرد: در مدیریت پسماند روستاها ضعیف عمل شده و مردم و اهالی روستاها آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند و دهیاران از پرداخت نکردن هزینه زباله توسط اهالی روستا به دلیل عدم آموزش کافی، گلایه‌مند هستند.

رئیس اداره محیط زیست ملایر با بیان اینکه مردم نمی‌دانند سوء مدیریت زباله و پسماند چه پیامدها و عواقبی را برای خانواده‌ها به دنبال دارد، افزود: چنانچه پسماندهای روستایی مدیریت نشود، هزینه‌های آتی آن به خانوادها تحمیل خواهد شد، در حالی‌که با مدیریت پسماند، بخشی از این هزینه‌ها را می‌توان جبران کرد.

نجاری خاطرنشان کرد: هدف ما از ایجاد خانه‌های محیط زیست در دهیاری‌ها، این است که مردم مطالبه‌گر شوند و به نوعی خودشان در حفظ محیط زیست و احصا و حل مسایل و معضلات زیست محیطی مشارکت کنند.

وی خانه‌های محیط زیست را حلقه رابط بین دستگاه‌های اجرای و مردم دانست و بیان کرد: در صدد هستیم تا حد امکان در کمیته‌ برنامه‌ریزی، اعتباراتی را برای تجهیز خانه‌های محیط زیست جذب کنیم.

به گزارش ایرنا؛ هفته گذشته ۷۱ خانه محیط زیست در دهیاری‌های ۱۰ شهرستان استان و ۱۰ خانه محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی استان با حضور معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha