۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 1934
کد خبر: 85174704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دهیاران با حفاظت محیط زیست از تخریب عرصه های طبیعی جلوگیری می‌کنند

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: دهیاران با حفاظت از محیط زیست روستا از مهاجرت روستاییان، باز شدن میدان برای زمین خوران، تخریب و تصرف کنندگان عرصه های طبیعی جلوگیری می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیده مریم محمدی روز چهارشنبه در آیین افتتاح ۷۱ خانه محیط زیست در دهیاری های ۱۰ شهرستان همدان اظهار داشت: یکی از وظایف پنجاه گانه محوله وزارت کشور به دهیاران، حفظ محیط زیست روستا است و در صورت بی توجهی دهیاران و حرکت محیط زیست به سمت زوال و نابودی، مهاجرت مردم از روستا اتفاق می افتد.

وی افزود: مهاجرت مردم روستا، میدان را برای متجاوزان و کسانی که قصد تخریب و تصرف منابع بکر و زیبای روستا، زمین خواری، تصرف حریم رودخانه، تغییر کاربری و شکار و صید دارند را باز می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تاکید کرد: دهیاران به عنوان نماینده دولت در روستا نباید اجازه تخریب طبیعت روستا توسط سودجویان را بدهند.

محمدی بیان کرد: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز ایجاد شده در عرصه های طبیعی با حکم قضایی تنها موجب از بین رفتن ارزش های مالی کشور می شود بنابراین در گام نخست نباید دهیاران اجازه دست اندازی سودجویان به عرصه های ملی و تغییر کاربری غیر مجاز را بدهند چرا که در این صورت حتی با تخریب سازه غیرمجاز امکان احیای دوباره زیستگاه سلب می شود.

وی گفت: اداره کل محیط زیست تمام قد در خدمت دهیاران بوده تا اجازه از بین بردن روستا و زیست بوم ارزشمند این مناطق را ندهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: روستاهای دامنه الوند در جهان کم نظیر هستند و برخی از این روستاها هدف گردشگری مردم جهان بوده و در میراث فرهنگی ثبت شدند.

محمدی تاکید کرد: حفظ محیط زیست روستا می تواند سرریز جمعیت شهری را در خود بپذیرد و موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان می شود.

وی اظهار داشت: حفظ محیط زیست وظیفه تک تک مردم است بنابراین برای جلب مشارکت مردم نیازمند برگزاری دوره های آموزش برای مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: این سازمان برای آموزش، معاونتی با همین عنوان دارد و با وجود پایین بودن بودجه آموزشی این سازمان نسبت به سایر نهادها، برنامه ریزی و سرفصل های آموزشی خوبی در سطح کشور و استان ها داشته باشیم که یکی از این برنامه ها راه اندازی خانه محیط زیست است.

محمدی اظهار داشت: خانه های محیط زیست بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی زمینه ای برای ارائه آموزش به جوامع هدف، جوامع محلی، کشاورزان، دهیاران، سمن ها، کودک و نوجوان، بانوان، پیشکسوتان و مسئولان محلی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور مسئولان محلی در خانه محیط زیست به یک گفتمان مشترک برای حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار دست یابیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha