۱۰ خانه محیط زیست در کتابخانه های همدان راه اندازی شد

همدان- ایرنا- ۱۰ خانه محیط زیست با حضور معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان روز چهارشنبه در کتابخانه های استان همدان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این خانه های محیط زیست در کتابخانه مرکزی همدان، علامه مجلسی ملایر، آیت الله نهاوندی، رضی الدین آرتیمانی تویسرکان، شهید رجایی اسدآباد، طباطبایی لالجین در شهرستان بهار، اشرفی اصفهانی در کبودرآهنگ، کتابخانه شهدای گمنام رزن، علامه دهخدا درگزین و کتابخانه شهدای مطهری فامنین افتتاح شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان در این آیین اظهار داشت: در راستای اصل پنجاه قانون اساسی که حفظ محیط زیست را وظیفه آحاد مردم می دانند به منظور استفاده از ظرفیت های مردمی، برنامه های آموزشی درباره نحوه حفظ محیط زیست اجرا می شود.

سیده مریم محمدی افزود: امروزه نه تنها نیازمند آموزش مردم هستیم بلکه برخی مدیران میانی درباره اهمیت شکل گیری و وجود سازمان محیط زیست و تکالیف مهم این نهاد نیاز به آموزش دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: با وجود کمبود نیرو و منابع مالی اما با تدبیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه ریزی و هدف گذاری در زمینه آموزش، ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ محفط زیست در اولویت است.

محمدی افزود: ۸۰ هزار کاربر با سن، جنس، تحصیلات، علایق و اهداف مختلف در کتابخانه های استان همدان عضو هستند بنابراین کتابخانه ها بهترین مکان برای فرهنگسازی است.

وی اضافه کرد: حضور و شرکت در آموزش های نظام مند مثل مدرسه و دانشگاه، توجه به مطالعه از مزیت های کتابخانه ها است بنابراین تاثیرگذاری راه اندازی خانه محیط زیست در این محل بیشتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: می توان فرهنگ پیشینیان درباره اهمیت حفظ محیط زیست را در کتب گنجاند و آنها را با بهره گیری از دانش نوین به کاربران منتقل کرد.

محمدی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی رو به افزایش است بنابراین در صورت بی توجهی به آموزش و فرهنگسازی و استفاده نکردن از ظرفیت های مردمی، حتی با وجود افزایش ردیف های اعتبار نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

وی ابراز امیدواری کرد: با افتتاح خانه های محیط زیست و توجه به فرهنگ زیست محیطی و آموزش بتوان به توسعه پایدار دست یافت.

وی از راه اندازی دبیرخانه خانه های محیط زیست در این اداره کل خبر داد و اظهار داشت: این دبیرخانه اقدام به پایش و بررسی وضعیت عملکردی خانه های محیط زیست کرده و مجموعه های ضعیف و غیرفعال را حذف و مجموعه های جدید را جایگزین همچنین واحدهای فعال را تقویت می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان نیز گفت: امروزه آگاهی و دانایی، پیشرو رشد فرهنگی است و مثلث کتاب، محیط زیست و انسان در واقع مثلث زندگی است که بستر آرامش روحی انسان را فراهم می‌کند.

عاطفه زارعی اظهار داشت: انسان همانطور که نیاز به محیط زیستی سالم دارد، در قبال آن نیز مسئول است و باید به خاطر آیندگان در حفظ و حراست آن بکوشد.

وی بیان کرد: در این میان بی شک کتاب و کتابخانه می‌توانند یکی از مهمترین و اثرگذارترین عوامل در حفظ محیط زیست باشد و تلنگر لازم را به انسان به منظور حفظ این ثروت حیاتی بزند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان افزود: خانه‌های محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی این استان با کمک و حمایت اداره کل محیط زیست راه اندازی شد و هم اینک ۱۰ خانه محیط زیست در کتابخانه های عمومی و اصلی شهرستان های همدان راه اندازی ‌شد هر چند علاقه مند هستیم این اتفاق مبارک به سراسر کتابخانه‌های عمومی تسری یابد.

وی یادآوری کرد: پیش از این کتابخانه‌های عمومی بر اساس رسالتی که بر دوش خود احساس می‌کنند برنامه‌های کتاب محور فراوانی به منظور آشنایی مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با اهمیت "محیط زیست برای انسان" برگزار کرده که با راه اندازی خانه های محیط زیست در کتابخانه ها این برنامه‌ها کمیت و کیفیت بیشتری خواهد یافت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان ابراز امیدواری کرد: همه مردم با تمام وجود اهمیت محیط زیست را درک کنند و در راه حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

زارعی اظهار داشت: آگاهی و دانش نسبت به این مسأله باعث پیشگیری از بروز خسارت و آسیب به محیط زیست می شود که به طور حتم کتابخانه‌های عمومی در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

در این آیین تفاهم نامه همکاری بین محیط زیست و کتابخانه های همدان منعقد و ۵۵۰ جلد کتاب به خانه محیط زیست کتابخانه ها اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha