۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85178967
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85178967
«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

ساری- ایرنا- جذب و پذیرش دانشجویان خارجی همواره از برنامه‌های وزارت علوم و سازمان‌های تابعه بوده و در این وادی دیپلماسی علمی و منطقه‌ای دولت سیزدهم حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه مازندران واقع در شهرستان ساحلی بابلسر را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در راستای دیپلماسی فعال، جذب و پذیرش دانشجویان خارجی همواره از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم در ماه های اخیر بوده و وزارت علوم و سازمان‌های تابعه با اعطای مجوز به موسسات فعال در این حوزه، آموزش زبان فارسی به متقاضیان تحصیل در ایران، راه‌اندازی کردند.

راه اندازی سامانه‌ای برای آشنایی با شرایط تحصیل در ایران از جمله اقدامات دولت سیزدهم در راستای دیپلماسی فعال علمی جهت حضور دانشجویان خارجی در کشور است. بنا به گزارش های رسمی در حال حاضر بیش از ۹۴ هزار و ۳۷۹ دانشجوی بین‌المللی از ۹۳ کشور جهان در ایران شاغل به تحصیل هستند و سازمان امور دانشجویان زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم رساندن تعداد این دانشجویان به عدد ۲۵۰ هزار نفر را در یک برنامه سه ساله هدف گذاری کرده است.

مسوولان وزارت علوم در دولت سیزدهم می گویند تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه مستلزم تلاش تمام دانشگاه ها و دستگاه های تصمیم‌گیر است و تحقق جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی فرایندی زمان‌بر و نیازمند دستکم سه سال فرصت برای تکمیل و ایجاد هماهنگی‌های داخلی زیست‌بوم جذب دانشجویان خارجی در ایران و همچنین ساماندهی موسسات جذب دانشجویان بین‌المللی است.

«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

تاکنون اقدامات گوناگونی برای معرفی ظرفیت آموزش عالی کشور، تدوین و تصویب آیین نامه و ضوابط در مراکز تصمیم‌گیر برای تسهیل پذیرش دانشجویان بین‌المللی در کشور، چابک‌سازی دانشگاه‌ها، افزایش موسسات جذب دانشجویان بین‌المللی و همچنین روان‌سازی و کوتاه‌سازی فرایندها برنامه‌ریزی و اجرا شده است که منجر به افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای گوناگون جهان می شود. با این وجود هر چند که در مسیر درستی قرار داریم اما نباید فراموش کرد که بخش مهمی از اصلاح این فرایندها نیز به مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور مرتبط است که رفع این موانع نیازمند عزم ملی است و پیچیدگی و ظرافت‌های زیادی دارد.

به گفته مسوولان امر سامانه‌ای برای آشنایی با شرایط تحصیل در ایران بنام «Study in Iran» در آینده نزدیک به منظور آشنایی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین آشنایی با شرایط و هزینه‌های زندگی در کشورمان راه اندازی می شود؛ البته هم اکنون به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی طراحی و راه اندازی اولیه شده است و تا چند ماه آینده سه زبان دیگر شامل زبان های روسی، فرانسوی و اسپانیایی را هم اضافه کرده و راه اندازی نهایی اعلام خواهد شد.

نگین گردشگری میزبان دانشگاه مازندران

در این پیوند دانشگاه مازندران که نیم قرن از فعالیت آن می گذرد از معدود دانشگاه های معین در استانهای کشور است که در خارج از مرکز استان واقع شده است و این دانشگاه در شهر ساحلی بابلسر واقع شدکه موقعیت مکانی این دانشگاه در کنار ساحل خزر مکان مناسبی برای جذب دانشجویان خارجی می باشد و حضور دانشجویان خارجی در این دانشگاه روبه افزایش است.

«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

شهرستان ساحلی بابلسر که از شمال به دریای خزر، از شرق به بهنمیر، از غرب به فریدونکنار و از جنوب به هادی شهر وصل است، از جمله شهرهای زیبا و گردشگری استان مازندران است که به صورت کامل در منطقه جلگه ای و در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است.

رودخانه بابلرود که از وسط این شهر می گذرد شهر را به ۲ قسمت تقسیم کرده و سه پل زیبا که یکی از آنها از سوی آلمانی ها و بقیه از سوی متخصصان ایرانی احداث شده زیبایی منحصر به فردی را برای این شهر ایجاد کرده است.

مشهدسر نام قدیم بابلسر است که از سال ۱۳۱۱ به این نام تغییر کرده است و به مرور زمان یکی از شهرهای زیبا و پرجاذبه در زمینه گردشگری ایران مبدل شده است.

«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

بابلسر علاوه بر سواحل زیبا و جاذبه های گردشگری دارای آثار تاریخی و باستانی است که بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، بقعه بی بی سر روضه، ساختمان شهرداری، سازمان مرکزی دانشگاه مازندران، برج ساعت، پل معلق اول بابلرود و بنای گمرک بابلسراز جمله آثار تاریخی این شهرستان می باشد. بابلسر سالانه میزبان میلیونها مسافر از سراسر ایران می باشد.

تحصیل ۴۹۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه مازندران

دکتر ناصر کردانی مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : ۴۹۰ دانشجوی خارجی از ۶ کشور و ۲ قاره جهان در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این که، این دانشجویان خارجی از کشورهای اندونزی، عراق سوریه، افغانستان، یمن و نیجریه در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کنند، گفت: این دانشجویان در رشته‌های زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم پایه، حقوق تربیت بدنی و علوم ورزشی و رشته فنی مهندسی تحصیل می‌کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد : این دانشجویان خارجی که جذب آنها رو به افزایش است در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل در دانشگاه مازندران هستند.

دانشگاه مازندران واقع در شهرستان ساحلی بابلسر دارای حدود ۱۳ هزار دانشجوی داخلی و ۴۹۰ دانشجوی خارجی می‌باشد. این دانشگاه ۴۱۵ عضو هیئت علمی دارد که نیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران جوان و زیر ۱۰ سال سابقه دارند.

حدود ۲۰ استاد این دانشگاه جزو دانشمندان یک و ۲ درصدی جهان شناخته شدند.

«دانشگاه ساحلی خزر» کانون توجه دانشجویان خارجی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha