ماجرای فوکوشیما/ کره جنوبی آزمایش های اضطراری روی آب دریا را آغاز کرد

تهران - ایرنا - اگرچه بعد از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن و چراغ سبز آن به توکیو برای ریختن بیش از یک میلیون تن پساب این نیروگاه به آب اقیانوس، ژاپن تصمیم گرفته این حجم انبوه پساب هسته ای را به آب دریا بریزد اما کره جنوبی هنوز به این موضوع اعتماد ندارد و آزمایش های اضطراری خود را در این زمینه آغاز کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، وزارت اقیانوس‌های کره جنوبی امروز اعلام کرد برای رفع نگرانی ها درباره تصمیم ژاپن درخصوص رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما در آب دریا، آزمایش‌های اضطراری خود در زمینه تشعشع های هسته ای» را روی آب دریا در ۱۰۸ نقطه در اطراف شبه‌جزیره کره آغاز کرده است

بنا به اعلام مقامات این وزارتخانه، برای انجام این آزمایش های از روش های مدرن و سریع استفاده می شود و فقط حدود چهار روز طول می کشد تا نتایج این آزمایش ها مشخص شود و دولت در نظر دارد به محض مشخص شدن نتایج، آن را اعلام کند.

به گزارش یونهاپ، این آزمایش های هر ماه دو تا سه بار انجام خواهد شد.

حدود دو هفته پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی نتایج تحقیقات دوساله خود درباره وضعیت نیروگاه فوکوشیما را اعلام کرد و به ژاپن مجوز داد تا بیش از یک میلیون تن پساب این نیروگاه اتمی را که در جریان زلزله سالهای گذشته آسیب دیده بود، به آب دریا برزید.

چین به شدت نسبت به اقدام آژانس و تصمیم ژاپن معترض است و ادعا می کند که پساب نیروگاه فوکوشیما همچنان آلوده به مواد رادیو اکتیو است و ریخته شدن آن در آب دریا، محیط زیست دریا و جان آبزیان انسان ها را تهدید می کند.

کره جنوبی هم با انجام آزمایش های مستقل خود و عدم اطمینان به آنچه ژاپن و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند، نشان داده است که به گزارش آژانس تردید دارد و قصد دارد با آزمایش های خود، گزارش آژانس را راستی آزمایی کند.

در جریان نشست بین یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در روز ۲۱ تیر، رئیس جمهور کره جنوبی از توکیو خواست کارشناسان کره ای را در فرایند نظارت بر رهاسازی آب های آلوده در اقیانوس مشارکت دهد. یون همچنین درخواست کرد اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رفت، تخلیه فوراً متوقف شود و ژاپن به فوریت موضوع را به کره جنوبی اطلاع دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha