۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای فرش‌بافان خراسان‌شمالی مصوب شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: امسال پرداخت ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای فرش‌بافان استان مصوب شد که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن در بخش مشاغل خانگی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، حسین حاجی بگلو در این خصوص اظهار کرد: پارسال۱۵۳ میلیارد ریال تسهیلات به بافندگان فرش استان پرداخت شد که ۵۰ درصد از این رقم مربوط به مشاغل خانگی بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته بخش فرش شامل تسهیلات تبصره ۱۶ نمی‌شد و با پیگیری‌های انجام شده این مهم محقق شد و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی از این محل به فرش استان اختصاص یافت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ بافنده فعالیت دارند که از این تعداد ۸۰۰ نفر در شهرستان رازو جرگلان فرش های یک رو و دو رو ابریشم می بافند، در روستای دویدوخ این شهرستان ۵۰۰ بافنده به تولید این فرش منحصر به فرد و خاص مشغول هستند.

حاجی بگلو با بیان اینکه در استان ماهانه پنج هزار متر مربع فرش دستباف تولید می شود گفت: ۴۰ درصد از فرش تولید شده در استان صادر می شود که مقصد آن کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی است.

وی تاکید کرد: حمایت از بافندگان فرش در دولت سیزدهم افزایش یافته و امید می رود که گامی موثر برای رونق تولید این محصول برداشته شود.

تسهیلات تبصره ۱۶ مربوط به اشتغال، مسکن، فرزندآوری، درمان بیماران صعب العلاج و همچنین حمایت از خود اشتغالی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است و دولت با توجه به اهمیت تسهیلات تبصره ۱۶، تقویت ارکان اصلی خانواده را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالایی در تولید فرش دستباف دارد و فرش کردی، ترکی و دوروی ترکمن اثر خلاق دست هنرمندان این خطه محسوب می شود.

خراسان شمالی ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف فعال دارد که از این تعداد ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

همچنین هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha