رئیس پنتاگون مدعی شد: آمریکا قصد ایجاد پایگاه دائمی نظامی درپاپوآ گینه نو ندارد

تهران – ایرنا – آستین لوید وزیر دفاع آمریکا درجریان سفر به « پاپوآ گینه نو» مدعی شد که با توجه به توافق نظامی به عمل آمده میان دو کشور، با این وجود واشنگتن به دنبال ایجاد پایگاه دائمی نظامی دراین بخش از اقیانوس آرام  نیست، منطقه‌ای که می تواند کره شمالی و چین را به واکنش های هرچه بیشتری توام و آنرا به سوی تنش آفرینی هرچه بیشتر سوق دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز باانتشار این خبر افزود: پاپوآ گینه نو از کشورهای مشترک المنافع به تازگی و در ماه مه گذشته یک توافق نظامی با آمریکا به امضا رساند، در چارچوب آن قرار است آمریکا بنادر و فرودگاه های این منطقه را برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی بازسازی کند.

رویترز در ادامه نوشت: دیدار آستین لوید، که نخستین حضور رئیس پنتاگون از از این کشور به شمار می رود، درحالی است که آمریکا بدنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه ای است که با چین در آن به شدت در رقابت است؛ با این وجود در متن این توافق نامه به استقرار و تجهیزات نظامی آمریکایی در «پاپوآ گینه نو» اجازه داده شده و پایگاه دریایی «لومبروم» (Lombrum) که از سوی استرالیا و آمریکا در حال توسعه است را نیز در بر می گیرد.

رئیس پنتاگون مدعی شد: آمریکا قصد ایجاد پایگاه دائمی نظامی درپاپوآ گینه نو ندارد

بنابراین گزارش وزیر دفاع آمریکا در جریان کنفرانس خبری مشترک و پس از دیدار با (جیمز مارپه -James Marape) نخست وزیر پاپوآ گینه نو به صراحت مدعی شد: واضح بگویم، ما (آمریکا) بدنبال ایجاد یک پایگاه دائم (نظامی) دراین منطقه نیستیم، (بلکه) هدف ما اطمینان از آن است که پاپوآ گینه نو بتواند از خود و از منافع خود دفاع کند.

آمریکا مدت ها است از قدرت و توان علمی، اقتصادی و نظامی چین در منطقه خاور دور در هراس بوده و تلاش داشته با حضور نظامی خود در این منطقه موجبات تنش آفرینی را که تاکنون در هرگوشه از جهان موجب آن شده را ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha