۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبر: 85096880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بایدن و مودی در راه پاپوآ گینه نو

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبر: 85096880
بایدن و مودی در راه پاپوآ گینه نو

تهران- ایرنا - جیمز ماراپ نخست وزیر پاپوآ گینه نو امروز یکشنبه از سفر ماه آینده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند برای شرکت در نشست تاریخی سران کشورهای اقیانوسیه با عنوان " نشستی با نگاه به آینده " خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۲ مه (اول خرداد) برای نخستین بار به بندر مورسبی پایتخت پاپوآ گینه نو خواهد رفت. این کشور کوچک در شرق استرلیا با جمعیت ۹.۴ میلیونی، هنوز توسعه نیافته اما از نظر منابع بسیار غنی است. این کشور هم از سوی چین و هم از سوی آمریکا و متحدانش مورد توجه بوده و نخست وزیر این کشور به دنبال تقویت سرمایه گذاری خارجی است. شی جین پینگ رئیس جمهوری چین سال ۲۰۱۸ به این کشور سفر کرد.

واشنگتن پس از امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان که سال گذشته انجام شد تلاش هایی را برای مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه آغاز کرده است. بدین ترتیب چین برای دستیابی به توافق تجاری و امنیتی گسترده با ۱۰ کشور دیگر منطقه اقیانوسیه شکست خورد.

پیش از این چین و استرالیا تامین کننده کمک های اصلی و زیرساختی برای کشورهای این منطقه بودند.

پاپوآ گینه نو در حال مذاکره با آمریکا و استرالیا برای امضای پیمان امنیتی است. این درحالی است که نخست وزیر این کشور امسال برای سفر به پکن دعوت شده است.

جیمز ماراپ در مصاحبه با خبرنگاران گفت در گفتگوی هند-اقیانوسیه پاپوآ گینه نو و منطقه اقیانوسیه تمی توانند مورد بی توجهی قرار بگیرند. با وجود مناطق جنگلی و دریاهای این منطقه ما بزرگترین از بین برنده کربن در جهان هستیم و بیشترین فضای دریایی و هوایی روی کره زمین در اختیار ماست. ۱۸ کشور در کارگروه کشورهای اقیانوسیه ۳۰ میلیون کیلومتر مربع اقیانوس های جهان را پوشش می دهند. سران این کشورها بزرگترین تهدید امنیتی را تغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب دریاها می دانند.

قرار است جو بایدن و نارندرا مودی پیش از سفر به استرالیا و شرکت در اجلاس کوآد در تاریخ ۲۴ مه (۳ خرداد) برگزار می شود ابتدا در پاپوآ گینه نو توقفی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha