۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85182270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین سنگ‌زنی روستای صدخرو در شهرستان داورزن خراسان رضوی + فیلم

سبزوار- ایرنا- روستای "صدخرو" از توابع شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی همچون نقاط مختلف کشور در ماه محرم آداب خاصی برای عزاداری دارد و دلباختگان اهل بیت (ع) در این روستا با برگزاری آیین سنگ‌زنی، ارادت خود را به حضرت امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین سنگ‌زنی چندین سال است که در دهه اول محرم در روستای صدخرو از توابع بخش مرکزی داورزن اجرا می شود که در این مراسم عزاداران به نشانه اندوه و تالم شدید با بر هم زدن ۲ قطعه چوب یا سنگ و خواندن ذکرهایی در عزای سالار شهیدان، به سوگواری می پردازند.

آیین سنگ‌ زنی نمادی از سنگ بر سر زدن به نشانه عزای حضرت امام حسین (ع) است که به مرور زمان چوب جایگزین سنگ شده است و در آن عزاداران ضمن خواندن مرثیه با ریتم خاص نوحه، در صف های منظم با حرکات نمادین ۲ قطعه چوب استوانه ای شکل را در دست گرفته و بالای سر خود بر هم می زنند.

این آیین که به سنج‌زنی نیز مشهور است یکی از رسوم عزاداری در روستای صدخرو داورزن است که سال ۱۳۹۱ در قالب آیین‌ های عاشورایی به شماره ۸۲۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

در آیین سنگ‌ زنی دسته های بزرگ عزاداری در قالب کاروان های سوگوار به راه می افتند که تمام افراد سنگ در دست داشته و هماهنگ با آهنگ نوحه آنها را به هم می کوبند.

آیین سنگ‌زنی روستای صدخرو در شهرستان داورزن خراسان رضوی + فیلم

در این آیین، سنگ‌زنان دارای سابقه و مهارت خاصی هستند و به رعایت نظم در سنگ زنی دقت کرده و با حفظ حرکت دایره و حرکات هماهنگ دست و پا حلقه حزن را طی می کنند.

شرکت کنندگان در این آیین به صورت دایره گرد هم آمده و با مهارت خاص با کوبه بزرگ شروع به حرکت نموده و آرام آرام از سه ضرب شروع به سنگ زنی می کنند و این حرکت در ۲۱ ضرب اوج می گیرد و در حلقه حزن سنگ زنان در جواب نوحه خوان، کشیده و سنگین می گویند: "ای وای، وای مصیبتا، عترت و آل مصطفایی همه" و گاهی می نشینند و پس از روضه خوانی دو سه دقیقه ای مداحان، دوباره حرکت سنگ زنی را از سر می گیرند.

صدخرو از روستاهای قدیمی ایران در مجاورت جاده تهران - مشهد و در ۱۸ کیلومتری مرکز شهرستان داورزن در غرب سبزوار قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha