استمرار راه عاشورایی‌ها در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - سوگواری هرمزگانی‌ها برای شهیدان کربلا به‌ویژه در روز عاشورا یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های استمرار راه شهدای دشت نینوا با تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی بوده و حتی با گذشت بیش از صدها سال، با قوت هرچه‌ بیشتر پابرجا مانده است.

به گزارش ایرنا، عاشورا روز عزای حسین(ع)، کمتر کسی در خانه مانده است، هیات‌های مذهبی شهر بندرعباس و اقوام ایرانی همراه با دسته‌های سینه زن و زنجیرزن از حسینیه‌ها، تکایا و مساجد محله شان همراه با پرچم‌های سیاه و سرخ به نشان عزا و به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و خاندان پاکش، وارد خیابان‌های شهر شده و هر یک با فرهنگ و زبان مادری خود نوحه سر داده و ارادت خاص خود را به سید و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

دسته روی باشکوه هیات‌های مذهبی بندرعباس و اقوام ایرانی به مناسبت عاشورای حسینی از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح امروز جمعه دهم محرم از میدان شهید دباغیان بندرعباس به سمت مسجد جامع این شهر آغاز شده و سوگواران حسینی از محله‌های خود تا این مکان مقدس با پای پیاده به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی سنتی پرداخته و فریاد «حسین، حسین» سر می‌دهند.

مردم بومی هرمزگان در این روز به همراه تعدادی از دسته‌های اقوام «بوشهری‌»، «آذری‌»، «لر زبان‌های استان فارس»، «لرستانی‌ها»، «کردها»، «لاری‌ها»، «اصفهانی‌ها»، «بلوچ‌ها»، «خراسانی‌ها»، «کرمانی‌ها»، «یزدی‌ها» و «عرب‌های مقیم این استان» در این روز باشکوه‌ترین جلوه‌های بندگی را در عزا و ماتم شهیدان کربلا به نمایش گذاشتند.

این تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی اقوام ایرانی در استان هرمزگان بویژه شهر بندرعباس در ایام و مناسبت‌های مختلف فرهنگی و مذهبی مانند محرم که سنتی برگرفته از اجداد و نیاکان خود به سبک و شیوه ای خاص بوده است، سبب شده تا عاشورایی دیدنی‌تر و زیباتر از بسیاری مناطق ‌کشور داشته باشد.

شور سینه زنی و نوحه‌خوانی گرمٍ اقوام در روز عاشورا، این شهر را به نمایشگاهی متنوع از آیین‌های عزاداری اقوام تبدیل کرده است، عده ای بر سر و سینه می زنند، عده‌ای زنجیر، عده‌ای تابوت و حجله با خود می برند، عده‌ای تعزیه می‌خوانند و آن که در نقش شمر است فرزندان حسین (ع) را با چوب می زند، خیمه‌ها را می‌سوزانند، عده ای گِل (تبرک) بر سر و روی خود می‌پاشند و زنان نیز که در گوشه و کنار هیات‌ها ایستاده‌اند به محض عبور دسته‌ها فرزندان خود را از زیر حجله و تابوت، رد می کنند تا فرزندانشان را به عشق حسین (ع) گره بزنند.

این تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی اقوام ایرانی در استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس در ایام و مناسبت‌های مختلف فرهنگی و مذهبی مانند محرم که سنتی برگرفته از اجداد و نیاکان خود به سبک و شیوه‌ای خاص بوده است، سبب شده تا عاشورایی دیدنی‌تر و زیباتر از بسیاری مناطق ‌کشور داشته باشدامروز حمل «علم‌ها» «تابوت‌ها» «حجله‌های تزیین شده» و «شیر» «ذوالجناح» با پارچه خونین بر پشتش همراه با کبوترهای سفید و پارچه‌های سبز رنگ، شترهایی که حامل دیگ‌های‌ بزرگ٬ فرش و کجاوه هستند با کودکان خردسال و چاووش خوان با نوای «وای حسین کشته شد وای حسین کشته شد» همراه با صدای سنج و دمام دسته‌های عزاداری دیدنی تداعی گر عاشورای حسینی در سال ۶۱ هجری قمری است.

بسیاری از هیات‌های مذهبی نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی به توزیع نذری آب، غذای گرم، شربت و شیرینی و آبمیوه بین عزاداران پرداختند و برای شفای بیماران، عاقبت بخیری جوانان و رفع مشکلات اقتصادی طلب خیر و گشایش کردند.

از دیگر جلوه‌های این سوگواری نظم و امنیت ایجاد شده توسط ماموران انتظامی و پلیس راهور، حضور نیروهای پرتلاش شهرداری در صحنه و همچنین با توجه به گرمی هوا برنامه ریزی برای استقرار تانکرهای آب و پاشیدن آب و گلاب بر سر و صورت عزاداران و عاشقان ثارالله در طول مسیرعزاداری است.

با وجود این که به اذان ظهر زمان زیادی باقی نمانده است ولی همچنان هیات‌های عزاداری در خیابان های مصلی و چهار راه شهید مطهری به عزاداری مشغول هستند و عده ای از هیات‌ها نیز در کنار مسجد جامع بندرعباس (مصلی قدس) تجمع کرده و منتظر اذان ظهر برای اقامه نماز جمعه روز عاشورا به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس هستند.

همچنین مراسم شب عاشورا در هرمزگان نیز بعد از نماز مغرب در حسینیه ها، مساجد، تکایا و امامزاده ها به‌ویژه امامزاده سیدمظفر(ع)، امامزاده شاه محمد تقی، گلزار شهدای بندرعباس و مسجد جامع برگزار شد که تا پاسی از شب ادامه داشت.

بسیاری از هیات‌های مذهبی شهر بندرعباس شب عاشورا را سینه زنی و زنجیرزنی کردند و مردم نیز با حضور گسترده خود به شکوه این عزاداری افزودند.

قشرهای مختلف مردم با شرکت در مراسم شب عاشورا علاوه بر بهره گرفتن از سخنان علمای دین و آشنایی با معارف دینی همراه با مرثیه سرایی و تعزیه بر مصائب اهل بیت(ع) گریستند.

همچنین طبق اعلام حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، مراسم شام غریبان اهل بیت امام حسین علیه السلام نیز در سراسر استان برگزار می‌شود و این مراسم در شهر بندرعباس در مسجد مالک اشتر، آستان امامزاده سید مظفر(ع) و گلزار شهدا برگزار می‌شود.

استان هرمزگان دارای یک‌هزار و ۷۰۰ هیات مذهبی فعال در شهرها، بخش‌ها و روستاها بوده که در مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه در دهه محرم بیشترین فعالیت های مذهبی در زمینه برگزاری آیین‌های سوگواری از قبیل روضه خوانی، نوحه‌سرایی، سینه‌زنی، علم‌گردانی و تعزیه‌خوانی، تابوت‌گردانی، حجله‌گردانی و حنابندان دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha