فیلم| مراسم خیمه‌سوزان عصر عاشورا در کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- مراسم «خیمه‌سوزان» عصر عاشورا شامگاه جمعه در میدان غدیر کرمانشاه و برخی از نقاط دیگر این شهر با حضور هیات‌ها و عزاداران حسینی (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هزاران نفر از عاشقان امام حسین (ع) و یاران باوفایش، در میدان غدیر و میدان بهزیستی منطقه ۲۲ بهمن شهر کرمانشاه در مراسم خیمه‌سوزان شرکت کردند. در این آیین‌ها خیمه‌هایی که به یاد کاروان امام حسین (ع) و یارانش برپا شده بود، به صورت نمادین توسط دشمنان اسلام به آتش کشیده شد.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت و عاشقان اباعبدالله الحسین و یارانش در کرمانشاه با اجرای آیین‌های سوگواری و نوحه‌سرایی به یاد غروب دلگیر عاشورای حسینی و اسرای واقعه عاشورا پس از آتش کشیدن خیمه‌ها، نوای یا حسین (ع) و یا زینب (س) سر دادند.

فیلم/ مراسم خیمه‌سوزان عصر عاشورا در کرمانشاه

هیات‌های عزاداری در این مراسم در کنار خیمه‌های سوخته و نمادین واقعه عاشورا به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند و با پخش نذری و شربت به یاد لب عطشان یاران وفادار امام‌ حسین (ع)، ارادت خود را به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) ابراز کردند.

عاشقان حسینی در این مراسم سنتی در تداعی مظلومیت زنان و کودکان به جای مانده از کاروان کربلا که پس از غارت وحشیانه خیمه‌های اهل بیت (ع) شاهد به آتش کشیده شدن خیام امام حسین (ع) و اصحاب ایشان بودند، خیمه‌های علم شده را به آتش کشیده و در بازسازی این واقعه تلخ بر سر و سینه زدند.

نمایش مظلومیت و به اسارت کشیده شدن کاروان کربلا توسط گروه‌های تعزیه خوانی، همراه با نوحه خوانی و مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مراسم سنتی خیمه سوزان با هدف بازسازی واقعه عصر عاشورای سال ۶۱ هجری قمری و حمله سپاه یزید به خیمه‌های بازماندگان لشکر حضرت امام حسین (ع) هر سال در کرمانشاه با حضور پرشور عزاداران حسینی (ع) برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha