۲ نوبت دیگر رهاسازی زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان انجام می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رهاسازی آب رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب استان تا پایان تابستان برای ۲ نوبت دیگر انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای روز شنبه به نقل از حسن ساسانی افزود: همچنین خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان اصفهان از دوم مرداد افزایش یافته است و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۱۴۰۱) تاکنون ۳۸۱ میلیون مترمکعب آب از سد "چَم آسمان" اصفهان برای کشاورزان حوضه زاینده‌رود اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر از طریق محل سدها و شبکه‌های آبیاری "گلپایگان"، "خمیران"،"کمانه"،"حنا"،"قره‌آغاچ"،"پادنا" و "آغچه" نیز برای کشاورزی شهرستان‌های تحت پوشش رهاسازی آب انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مساحت باغ‌های استان اصفهان ۸۵ هزار و ۴۰۰ هکتار است که بدلیل کمبود منابع آبی و خشکاندن دوره‌ای رودخانه زاینده‌رود، بخش قابل توجهی از آن در معرض تنش آبی قرار دارد.

استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بدلیل کمبود منابع آبی، حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha