اصفهان سالانه ١.٢ میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد

اصفهان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این استان در هر سال افزون بر ۱.۲ میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد که باید از طریق پروژه‌های گوناگون تامین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا صفوی شامگاه چهارشنبه در همایش «روز زاینده‌رود» در اظهار کرد: مدیریت مصرف به تنهایی قادر نیست کمبود منابع آبی را جبران کند بلکه باید طرح‌های انتقال آب نیز اجرا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به طرح انتقال آب از جنوب استان خاطرنشان کرد: اثرات زیست محیطی در این پروژه دیده شده و مشکلاتی را برای پایین دست ایجاد نخواهد کرد.

صفوی افزود: حل مشکلات آبی را نباید مختص قوه مجریه دانست بلکه قوه مقننه و قضاییه نیز باید در این امر سهیم باشند.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره شده که این مقدار اندک نگران کننده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این همایش گفت: از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع فضای سبز و به ویژه چمن در این کلانشهر تاکنون حدود ٢ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع آن با گونه‌های کم آب‌بر جایگزین شده است تا به این طریق مصرف آب به حداقل برسد.

سیدامیر سامع خاطرنشان کرد: حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار گلدان گل مقاوم به کم‌آبی در شهرداری اصفهان تولید می‌شود و حدود چهار میلیون گلدان گیاه سازگار با کم آبی نیز توسط بخش خصوصی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد که هدف از این اقدامات، کم‌کردن مصرف آب در بخش شهری و فضای سبز است.

عضو هیات مدیره انجمن دوستداران اصفهان نیز گفت: ۳۰ درصد از منابع آبی جهان توسط پروژه‌های انتقال آب تامین شده است بنابراین، اینکه هرگونه انتقال آب را مضر بدانیم غلط و غیر علمی است.

حشمت الله انتخابی ادامه داد: پروژه‌هایی که در استان اصفهان برای احیای زاینده رود و جبران بخشی از کمبود آب آشامیدنی در حال انجام است نباید سبب جنجال در دیگر مناطق شود.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود پروژه انتقال آب از جنوب استان، خشکی دیگر رودخانه ها را در پی خواهد داشت غلط است و این کار خللی در دیگر رودخانه ها ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، همایش روز زاینده رود با شعار«زنده باد زاینده رود، از سراب تا پایاب» شامگاه چهارشنبه، به همت دبیرخانه فرهنگی زاینده رود وابسته به شهرداری با حضور اساتید دانشگاهی، مسئولان، دوستداران محیط زیست و زاینده رود و هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، کم‌آبی استان اصفهان به یکی از چالش‌های اساسی این خطه تبدیل شده است تا جایی که تامین آب آشامیدنی به‌ویژه در فصول گرم سال با اختلال روبه‌رو می‌شود؛ تنش آبی استان اصفهان در کنار خشکی مستمر رودخانه زاینده‌رود، افزایش پدیده‌های مخربی همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست محیطی را به همراه داشته است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست به‌ویژه در فصول گرم با خشکی مواجه شده است.

۱۸ مهر سال ۸۲ جمعی از مردم و شماری از تشکل ‌های محیط زیستی و دوستدار زاینده رود، نخستین تجمع و راهپیمایی خود را در جوار این رود خشک شده برگزار کردند و در همین راستا، ۱۸ مهر به عنوان روز زاینده رود نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha