۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۰۷
کد خبرنگار: 933
کد خبر: 85184570
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتکار یخ در گرمای کرمان و انحصار اطلاع‌رسانی تعزیرات

کرمان - ایرنا - گرمای تابستان امسال در حالی که رکوردهای جدید ثبت کرده با خبرهای قابل‌تاملی نیز همراه بوده، از جمله احتکار در کارخانه یخ کرمان آن هم در ایام عزاداری امام حسین(ع) و البته نحوه اطلاع‌رسانی تعزیرات از آن که در ادامه رویه‌های قبلی این اداره کل، خود موضوع مهم دیگری است.

به گزارش ایرنا، آنطور که خبرگزاری صداوسیما ساعت ۲۲:۱۷ شامگاه شنبه هفتم مردادماه جاری خبر احتکار یخ را از قول مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمان منتشر کرده، گویا تعزیرات به دنبال گزارش کم‌فروشی و احتکار یخ، به یکی از کارخانه ها که نامی از آن نبرده مراجعه و یخ های احتکارشده را بین شهروندان توزیع کرده است.

در این خبر قید شده است: این واحد با توجه به نیاز مردم و هیات‌های مذهبی به یخ در روزهای گرم تابستان و ایام محرم به دنبال سودجویی و افزایش قیمت‌ها بود به همین دلیل علاوه بر الزام این واحد به توزیع یخ، پرونده تعزیراتی نیز تشکیل شد.
اما صرفنظر از ماهیت این خبر، مشخص نیست آیا تعزیرات حکومتی آن ساعت شب، خبر را به‌تنهایی برای صداوسیما ارسال کرده یا تلفنی و طی هماهنگی خود تعزیرات، مدیرکل با صداوسیما مصاحبه داشته است و علت نداشتن اطلاع رسانی عمومی برای همه رسانه ها چیست.

این نوع اطلاع‌رسانی انحصاری در تعزیرات حکومتی کرمان درباره برخی موضوعات مهم باز هم سابقه دارد و درباره نحوه اطلاع رسانی از اخبار مهم این اداره کل ابهام‌های زیادی اذهان را درگیر کرده است.

از جمله نمونه های آن اینکه برخورد با یک جایگاه سوخت (پمپ بنزین) متخلف طی ماه های گذشته در استان و پلمب آن، به شکل نامناسب، دیرهنگام یا انحصاری اطلاع رسانی شد(حداقل خبر در اختیار همه رسانه ها قرار نگرفت)؛ در بسیاری از پرونده ها اطلاع رسانی اقناع کننده و عمومی صورت نمی گیرد تا هم خدمات نظام در برخورد با مفاسد و تخلفات برای افکارعمومی روشن شود و هم اطلاع رسانی گمراه کننده و ناکافی نباشد که علامت سئوال های زیادی را ایجاد کند و زحمات اقدامات انجام شده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ایرنا درباره چرایی این موضوع باوجود پیگیری های مختلف هنوز به پاسخی نرسیده اما از آنجا که در چند نوبت به صورت حضوری و تلفنی مشکلات حوزه اطلاع رسانی این اداره کل را به شخص مدیرکل منتقل کرده و مشکل حل نشده، خود محل تامل بیشتر است.

در شرایط فعلی، تعزیرات یکی از مراجع مهم و اصلی نظارت بر بازار و جلوگیری از تخلفات گرانفروشی، احتکار، کم فروشی، قاچاق و غیره است؛ صرفنظر از گران‌فروشی و کم فروشی ها که در برخی صنوف صدای مردم دیار کریمان را درآورده، کرمان از استان های مهم درگیر با قاچاق سوخت نیز به شمار می رود و در اطلاع رسانی اقدامات این ارگان -که البته باید مدیریت شده و با سیاستگذاری مناسب همراه باشد،- می تواند ضمن ایفای نقش پیشگیرانه، بازگوی تلاش ارکان نظام جمهوری اسلامی در پیشگیری و برخورد با تخلفات نیز باشد.

اطلاع رسانی انحصاری و ناکافی اداره کل تعزیرات حکومتی در حالی است که مدیرکل آن بسیار دیر به دیر نشست خبری برگزار می‌کند و نکته قابل تامل نیز اینکه در آخرین نشست خبری که وی چندماه پیش برگزار کرد، نمایندگان برخی رسانه های ملی و معتبر اجازه ورود به سالن نشست را به بهانه های واهی پیدا نکردند که خود به یک حاشیه تبدیل شد و مدیران این نهاد نیز البته، علت را سهوی اعلام کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha