۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85185016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترافیک شهر زنجان در مسیر اصلاح

۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبر: 85185016
ترافیک شهر زنجان در مسیر اصلاح

زنجان- ایرنا- این روزها ترافیک در شهر زنجان به معضل اصلی مدیریت شهری و شهروندان تبدیل و موجب کلافگی و خستگی مردم شده و ظاهرا طرح‌های موقت برای کاهش حجم تردد خودروها در معابر اصلی شهر نیز نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

به گزارش ایرنا، ترافیک این روزها به یکی از مشکلات جدی شهر زنجان تبدیل شده و شهروندان این شهرِ نه چندان بزرگ در ساعاتی از شبانه‌روز شاهد قفل شدن خیابان‌ها هستند.

ترافیک گاهی اوقات تا نیم ساعت شهروندان را در خیابان‌ها نگه می‌دارد و کلافگی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

طی ماه‌های اخیر طرح‌هایی موقت برای کاهش حجم ترافیک در شهر اجرا شد که گاهی موثر واقع شده است اما به نظر می‌رسد عوامل زیادی دست به دست هم داده تا زنجان را به شهری خسته‌ کننده تبدیل کند که مهمترین آن نامناسب بودن وضعیت حمل و نقل عمومی است.

در همین رابطه به سراغ سعید نجفی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان رفتیم تا برنامه‌های مدیریت شهری را در این باره جویا شویم.

ایرنا. چقدر بودجه برای ترافیک و حمل و نقل شهری در سال جاری اختصاص یافته است؟

در بودجه‌ امسال برای مباحث ترافیکی ۱۷ میلیارد تومان اختصاص یافته که شامل علائم ترافیکی، چراغ‌های راهنمایی و سایر مسائل مربوط است.

در کل برای حل موضوع ترافیک و حمل و نقل در زنجان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

ایرنا. اولویت شهرداری در موضوع حمل و نقل و ترافیک چیست؟

اولویت شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک به دو بخش تقویت حمل و نقل عمومی و حل مشکل ترافیک تقسیم می‌شود که به عقیده من در هر دو حوزه اقدامات خوب و رو به جلویی انجام شده است.

ترافیک شهری و بخش حمل و نقل عمومی از دیرباز دارای مشکل هستند و الگوی حمل‌ونقل عمومی صحیح نیست که در این خصوص طرح مطالعاتی در دست اجراست و حول طرح سبزه‌میدان شکل خواهد گرفت.

ترافیک شهر زنجان در مسیر اصلاح

در حوزه نوسازی نیز نسبت به خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدام شده و در این راستا افزایش تعداد اتوبوس‌های شهری به ۱۰۲ دستگاه انجام گرفت.

از این تعداد ۴۱ دستگاه اتوبوس خریداری شد که ۲۰ درصد اعتبارات آن از شهرداری و ۸۰ درصد نیز از محل اعتبارات یارانه‌ای دولت تأمین گردید.

البته سال گذشته ۳۶ دستگاه مینی‌بوس با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق مشارکت خریداری شد که تحویل تعدادی از آنها در یک ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.

همچنین چند هفته پیش ۲۵ دستگاه ون برای چند مسیر پر مسافر اختصاص داده شد تا مردم از لحاظ حمل و نقل دچار مشکل نباشند.

ایرنا. در حوزه حل مشکل ترافیک چه اقدامی انجام شده است؟

در حوزه ترافیک اقدامات شهرداری مستمر است و مربوط به یک بازه زمانی خاص نیست، یعنی وقتی تشخیص داده شود که یک مسیر شهری پرترافیک است از طریق ساخت پل یا اصلاح هندسی اقدامات لازم صورت می‌گیرد اما شاخص‌ترین کار شهرداری در این حوزه که انرژی زیادی هم برای آن صرف شد، پروژه محور شهیدان کریمی است.

پروژه محور شهیدان کریمی در یک منطقه محروم و البته پر ترافیک شهر واقع شده است و با این کار معضل ترافیک در این نقطه حل خواهد شد.

ایرنا. پروژه محور شهیدان کریمی چقدر پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت آن چه مدتی زمان می برد؟

این پروژه با همکاری قرارگاه خاتم ساخته خواهد شد و زمان‌بندی آن دو ساله است.

این پروژه شامل چند زیرگذر، روگذر و اصلاح هندسی است که از سه‌راه امجدیه آغاز می شود و خیابان‌های شهید مطهری، موسوی، شهید پیر محمدی و ۱۷ شهریور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پل‌های این مسیر با روش سگمنتال کار می‌شود که در این روش، تمام قطعات پل‌ها به‌صورت پیش‌ساخته تولید و بعد از آن به محل پروژه‌ها حمل می‌شود و در نهایت این قطعات را با پیچ‌ومهره‌های بزرگ به هم پیوند می‌دهند.

ترافیک شهر زنجان در مسیر اصلاح

سوراخ کردن زمین برای جاگذاری ستون‌ها با دریل‌های مخصوص انجام می شود و عرشه پل هم به صورت آماده جاگذاری خواهد شد و همه دوربرگردان‌های مسیر به صورت زیرزمینی کار می‌شود که طبق پیش‌بینی این پروژه ۲ دور برگردان خواهد داشت.

طبق طرح ارائه شده محور شهیدان کریمی دارای چهار تقاطع خواهد بود و قطعا با وجود تقاطع‌ها ایجاد چراغ قرمز هم مورد نظر است.

کل پروژه طوری ساخته خواهد شد که عارضه سطحی نداشته باشد البته پل ماشین‌رو میدان سپاه، روی پل فعلی و با ارتفاع بسیار بالاتری کار خواهد شد.

ایرنا. چه طرح‌هایی در سایر نقاط شهر اجرا می‌شود؟

یکی از موضوعات مورد توجه شهرداری در حوزه ترافیک، حل مشکل اتوبان ۲۲ بهمن است، البته فعلا در این حوزه اقدامی انجام نشده اما در فاز بعدی این اتوبان یکسره خواهد شد.

در این مسیر هم برای حل مشکل ترافیک، سه چراغ قرمز حذف خواهد شد که شامل چراغ قرمز میدان ارتش، میدان تربیت و میدان مدرس است، یعنی یک شخص از میدان بسیج تا میدان جهاد بدون توقف و معطلی عبور و مرور خواهد کرد که البته خروجی‌هایی هم برای این مسیر پیش‌بینی خواهد شد.

علاوه بر این در برخی دیگر از نقاط شهر به صورت موردی و با مصوبه کمیسیون ماده پنج، اصلاح هندسی انجام می‌شود.

ایرنا. در حوزه بهسازی مسیرهای اتوبوس و ایستگاه‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

برای این موضوع با یک مشاور قرارداد بسته شده و مطالعات اصلاح مسیر انجام گرفته است که نتایج اولیه را ارسال کردند اما هنوز قطعی نشده است.

امیدواریم با اضافه شدن اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان ضمن خدمات‌رسانی بهتر این فواصل زمانی را به استاندارد برسانیم.

ترافیک شهر زنجان در مسیر اصلاح

ما به دنبال استانداردسازی تعداد اتوبوس‌های شهری هستیم تا مردم در ایستگاه معطل نمانند، از طرفی ایستگاه‌ها بهسازی می‌شود تا مسافران در زمان انتظار اذیت نشوند.

هرچند فواصل زمانی حرکت اتوبوس‌ها به مولفه‌های مختلفی مثل طول مسیر، تعداد اتوبوس، تعداد مسافر، ترافیک و سایر موارد بستگی دارد.

ایرنا. به نظر شما چه زمانی شاهد حل مشکلات در حوزه ترافیک و رضایت شهروندان خواهیم بود؟

اقدامات شهرداری در حوزه رضایت شهروندان انجام می‌شود، اما رضایتمندی را باید از شهروندان سوال کرد.

هرچند که ما معتقدیم حمل و نقل عمومی باید به سطحی از خدمات برسد که مردم خودشان راغب به استفاده از این ناوگان باشند.

در این حوزه باید تعداد اتوبوس‌های شهر زنجان به ۴۰۰ دستگاه برسد و طول سفر آنها کاهش پیدا کند که در این زمینه هم اقدامات مثبت و موثری صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha