اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندان

زنجان - ایرنا - امروزه با افزایش حجم خودروها گره‌های کور ترافیکی در برخی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان ایجاد شده که حل این مشکلات نیازمند اصلاح و به روزرسانی آنها، هوشمندسازی و مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی است که از مطالبات جدی شهروندان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ زندگی های شهری و مدرن علاوه بر محاسن و مزایا مشکلات و برخی پیچیدگی هایی نیز دارد که یکی از آنها حجم زیاد ترافیک، افزایش سفرها و حمل و نقل شهری و گاه پاسخگو نبودن معابر و خیابان ها برای این حجم از تردد خودروها است.

این موضوع منجر به گره های ترافیکی به خصوص در هسته های مرکزی شهر در ساعات خاصی از روز می شود که گاه با کارآمد نبودن سیستم حمل و نقل عمومی و ورود حجم عظیمی از خودروهای شخصی به خیابان ها تشدید می‌شود.

اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندانگره های ترافیکی علاوه بر هدر دادن وقت شهروندان، بسیاری از مشکلات را نیز ایجاد می کند که اثرات اقتصادی و زیست محیطی آن غیرقابل انکار است از این رو ایجاد و بهسازی زیرساختهای شهری و اصلاح هندسی معابر به گونه ای که پاسخگوی نیازهای جمعیت ساکن در آن مناطق باشد یکی از مهمترین مطالبات مردم از مدیران شهری برای پویایی، تکاپو و تسهیل زندگی شهری است.

اصلاح هندسی معابر برای پاسخگویی به نیاز شهروندان از مهمترین دغدغه های مدیران شهری باید باشد.بازطراحی و هندسی کردن میادین و معابر می تواند مشکلات زیست محیطی و مسائل روانی و اجتماعی ناشی از ترافیک و تردد سخت شهری را کاهش دهد و سطح ایمنی راهها و سلامت افراد جامعه را بالا ببرد.

اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندان

اصلاح هندسی معابر با توجه به افزایش جمعیت، تغییر کاربری برخی اماکن موجود در شهر و ایجاد سازه های جدید که گاه موجب می شود خیابانهای و معابر فعلی پاسخگوی حمل و نقل و ترافیک شهری نباشد، ضرورتی مهم و قابل توجه است.

در شهرهای مختلف استان به ویژه شهر زنجان مسیرها و میدان هایی هستند که با وجود توسعه حمل و نقل، افزایش سفرهای روزانه درون شهری و تعداد خودروها در این خیابانها و معابر، توسعه و اصلاح هندسی مورد نیاز را نداشته است.

از سوی دیگر افزایش ورود خودروهای شخصی به خیابانها و نبود کشش و ظرفیت تحمل آنها در معابر و میادین موجب گره های کور ترافیکی در شهر به خصوص در برخی از روزهای سال و ایام خاص از جمله عید نوروز و روزهای پایانی سال می شود که اجرای طرح های موقتی در این زمینه شاید در کوتاه مدت به عنوان مسکن عمل کند اما در بلند مدت نمی تواند درمان این درد مزمن باشد که روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می شود.

گلایه شهروندان از ترافیک سنگین برخی مسیرهای شهر زنجان

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی از ایام سال و در برخی ساعات روز به ویژه هنگام غروب،‌هسته مرکزی شهر زنجان به طور کامل قفل شده و هرگونه تردد خودروها به سختی و با دشواری انجام می شود.

وی اضافه کرد: خیابان یک طرفه سعدی شهر زنجان و خیابان یک طرفه کارگران به سمت میدان قائم از جمله این معابر هستند که به دلیل واقع شدن در بافت مرکزی شهر و یک طرفه بودن هم مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان ایجاد کرده و هم اینکه تردد در آنها با دشواری و سختی انجام می شود.

این شهروند اضافه کرد: در خروجی خیابان کارگران،‌ میدان قدیمی قائم واقع شده است که به دلیل وسعت و گستردگی زیاد آن ورود خودروها به این میدان به سختی انجام می شود و همین موضوع ترافیک خیابان کارگران را افزایش می دهد بنابراین اصلاح هندسی این میدان بسیاری ضروری است ولی متاسفانه تاکنون از سوی مدیران شهری هیچ اقدامی برای اصلاح هندسی این میدان انجام نشده است.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیران و مسوولان امر رفته است.

اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندان

ساماندهی معابر شهری نیازمند نگاه همه جانبه است

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مربوط به اصلاح هندسی معابر، گفت: با ساخت محور شهیدان کریمی و اجرای طرح اصلاح هندسی تقاطع‌های غیر همسطح بلوار شهیدان کریمی علاوه بر کاهش ترافیک شهری و کاستن از زمان سفر درون شهری، شهرک‌های کم برخوردار به بافت اصلی شهر متصل می شود.

مجید ناصحی‌ مقدم با بیان اینکه غرب شهر زنجان برای تسهیل تردد در معابر و خیابانها مغفول واقع شده بود، اظهار داشت:‌ اجرای طرح راهسازی موسوم به شهیدان کریمی، بخشی از عقب ماندگی ها را در این خصوص رفع می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بار ترافیکی از شهرکهای اقماری به هسته مرکزی شهر وارد می شود،‌ گفت: ساماندهی مرکز شهر نیازمند توجه به معابر و مسیرهای دیگر مناطق و نگاه همه جانبه به این موضوع است.

تقاطع غیرهمسطح در دست اجرای شهیدان کریمی یکی از مهمترین طرح های شهری اصلاح هندسی معابر جهت کاستن از بار ترافیک است.ناصحی مقدم اجرای پروژه های توسعه و اصلاح معابر در مناطق کم برخوردار را ضروری دانست که موجب اعمال مدیریت یکپارچه در سطح شهر می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون اصلاح هندسی برخی معابر زنجان در دست اقدام است و پروژه در دست اجرای شهیدان کریمی، معضلات جدی ترافیک شهر زنجان در مسیر سه راه امجدیه تا آرامستان را رفع خواهد کرد.

معاون سابق عمرانی و زیر بنایی شهرداری زنجان نیز زمانبندی تعیین شده برای اجرای کامل طرح شهیدان کریمی را ۲ سال بیان کرد و گفت:‌ در زمان حاضر اصلاح هندسی در مسیرهایی مرتبط با این طرح آغاز شده است.

علیرضا انصاری با بیان اینکه در اجرای این طرح مدیران شهری مدیریت آبهای سطحی، مسائل زیست محیطی و زمین شناسی را مورد توجه قرار داده اند،‌ اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح را ۹ هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: با اجرای این طرح زنجان‌رود نیز ساماندهی می شود.

اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندان

بافت قدیمی هسته مرکزی شهر زنجان موجب دشواری ترافیک شده است

شهردار زنجان نیز با تاکید بر لزوم بازآفرینی پایدار شهری، گفت: روانسازی ترافیک یکی از راهبردهای اصلی شهرداری است که به همین منظور اصلاح هندسی و بازگشایی برخی معابر سطح شهر در دست انجام است.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه در هسته مرکزی شهر با مشکل جدی ترافیک مواجه هستیم که برای رفع بخشی از مشکلات این حوزه مشاوری در زمینه ساماندهی معضل عبور و مرور در این محور در حال مطالعه است، اظهار داشت: تعریض خیابانهای اصلی هسته مرکزی شهر امکانپذیر نیست و برای رفع مسایل ترافیکی و پاسخگویی به نیاز شهروندان گشایش معابر فرعی انجام می شود.

وسعت بالای بافت فرسوده و مناطق غیررسمی شهر زنجان توجه به اصلاح معابر را جهت تسهیل در تردد ضروری کرده است.وی بافت قدیمی هسته مرکزی شهر و گسترش نیافتن آن را یکی از معضلات جدی و موجب ایجاد ترافیک در این منطقه بیان کرد و افزود:‌ با وجود توسعه و گسترش شهر و افزایش جمعیت و خودروهایی که در سطح شهر تردد می کنند مرکز شهر زنجان در بافت قبلی خود باقی مانده است.

شهردار زنجان مساحت این شهر را ۶ هزار و ۱۷۰ هکتار با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۷۰۰ هکتار به بافت‌های فرسوده و اسکان غیررسمی مربوط می‌شود که بیش از ۱۴۶ هزار نفر را در خود جای داده است و این امر نیز توجه به اصلاح هندسی برخی معابر به خصوص خیابانهای واقع در بافت فرسوده و قدیمی شهر را ضروری کرده است.

وی با بیان اینکه برای کاستن از بار ترافیک، چند پارکینگ طبقاتی هم اکنون در هسته مرکزی شهر در دست احداث است، یادآور شد: بازگشایی هفت معبر فرعی در سطح شهر نیز از برنامه های سال گذشته شهرداری زنجان بود.

اصلاح هندسی معابر و میادین قدیمی شهر زنجان مطالبه شهروندان

اجرای طرحهای ترافیکی راهکاری برای بهبود ترافیک در زنجان است

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫنمایی و رانندگی ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با بیان اینکه ترافیک در برخی معابر و خیابانها به خصوص هسته مرکزی شهر به خصوص در برخی از ساعات شبانه روز برای شهروندان آزار دهنده است،‌ گفت: برای کاهش این بار ترافیکی علاوه بر دستگاههای مسوول که باید طرح های کوتاه مدت و بلند مدتی را در این زمینه اجرا کنند، عموم مردم نیز می توانند با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احساس مسوولیت بیشتر در این خصوص دخیل باشند.

سید پیمان شبیری ایجاد پارکینگ های مورد نیاز،‌ اجرای طرح های ترافیکی و تمرکز زدایی از مرکز شهر را راهکاری مناسب برای بهبود فعلی شرایط دانست و افزود: پس از این اقدامات باید برنامه ریزی اصولی و اساسی برای تسهیل در تردد شهروندان به نقاط مختلف شهر و کاهش بار ترافیکی از مراکز پرتردد انجام شود.

وسایل نقلیه در استان زنجان در ۱۰ سال گذشته، پنج برابر شده است

رئیس پلیس راهور استان زنجان با اشاره به افزایش پنج برابری وسایط نقلیه استان در طول ۱۰ سال گذشته، گفت: بیش از ۶۰۰ هزار ماشین و ۳۶۹ هزار موتورسیکلت در داخل معابر استان در حال تردد هستند.

سرهنگ محمد موسوی از افزایش نیافتن معابر شهری در هسته مرکزی شهر با این حجم از افزایش وسایط نقلیه گلایه کرد و افزود: متاسفانه بحث خروج خودروهای فرسوده نیز با تعلل مواجه شده است.

وی از انتقال روزانه ۵۰ خودرو به پارکینگ، به علت پارک دوبله در زنجان خبر داد و گفت: روزانه حدود چهار هزار خودرو نیز به صورت تخلفات ساکن اعمال قانون می‌شود.

مدیریت مهندسی، ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان نیز در این باره نظر متفاوتی ارایه کرد و گفت: کاهش ترافیک را باید با مدیریت شهری حل کرد بنابراین افزایش معابر و برهم زدن ساختار هسته مرکزی و سنتی شهر نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد.

علی رضایی از استفاده حداکثر ۶۰ درصدی شهروندان زنجانی از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه کرد و افزود: با فرهنگ سازی مناسب باید به سمت حذف تردد با خودروهای تک سرنشین و استفاده بیشتر از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت کنیم.

وی از افزایش خطوط اتوبوسرانی شهری خبر داد و گفت: خطوط اتوبوسرانی از ۲۱ خط به ۲۸ خط افزایش یافته و تعدادی از ناوگان نیز نوسازی شده‌اند.

برآیند:

حل مشکلات ترافیکی در شهر زنجان نیازمند اقدامات دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری زنجان در اصلاح هندسی و به روزرسانی معابر و میادین قدیمی است و در کنار آن باید هوشمندسازی و مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی صورت گیرد تا شاهد حل مشکلات ترافیکی در سطح شهر باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha