۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 85186701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایتالیا مشتاق به گسترش  روابط با چین/ آمریکا مانع تراشی می کند
تصویر امضای قرارداد پیوستن ایتالیا به طرح کمربند-راه چین همزمان با سفر شی جینپینگ به رم در مارس 2019

تهران - ایرنا - ایتالیا که به عنوان تنها کشور عضو ناتو و گروه ۷، به دلیل اهمیت روابط با چین ، از چهار سال پیش به طرح عظیم تجاری چین با عنوان "کمربند-راه" ملحق شده است، با وجود اینکه علاقمند به حفظ این ارتباط تجاری با چین است، اما از سوی دیگر، تحت فشار آمریکا برای عقب نشینی از کمربند-راه قرار دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ،«گیدو کروستو»وزیر دفاع ایتالیا روز یکشنبه(هشت مرداد) در مصاحبه ای با روزنامه کوریره دلاسرا مدعی شده است که پیوستن ایتالیا به طرح بزرگ«کمربند و راه »تصمیم خوبی نبود و اکنون مساله اصلی این است که ایتالیا چگونه می‌تواند بدون اینکه به روابط رم - پکن لطمه وارد شود، از طرح کمربند-راه خارج شود.

وی افزود: حرکتی چهار سال پیش در دولت قبلی ایتالیا در پیوستن به این طرح چینی صورت گرفت که کمک چندانی به افزایش صادرات رم نکرد اما باعث افزایش چند برابری صادرات چین به ایتالیا شد.

ایتالیا تنها کشور عضو ناتو و گروه ۷ است که در سال ۲۰۱۹ در دوره نخست وزیر سابق این کشور، قرارداد «کمربند- راه» را با چین امضا شد. در ماه‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه نخست‌وزیر دولت کنونی ایتالیا در حال بررسی امکان لغو این تصمیم است، وجود داشته است.

به گزارش خبرگزای آنسا ایتالیا، خانم «ورجیا ملونی» نخست وزیر این کشور به تازگی در واکنش به اظهارات وزیر دفاع این کشور که طرح کمربند-راه را بی فایده توصیف کرده و موضوع خروج از آن را مطرح کرده است، تاکید کرد که "من هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته ام و درخصوص ادامه همکاری یا خروج از این طرح باید در داخل کشور تصمیم گرفته شود. "

ملونی خاطرنشان کرد : ایتالیا تنها کشوری نیست که تجارت زیادی با چین دارد.

اظهارات اخیر نخست وزیر ایتالیا بعد از دیدار اخیر او با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است. آمریکا خواستار خروج ایتالیا از طرح چینی کمربند-راه است اما حرفهای اخیر خانم ملونی نشان می دهد وی همچنان علاقمند به حفظ و گسترش مناسبات تجاری با چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی است.

ایتالیا مشتاق به گسترش  روابط با چین/ آمریکا مانع تراشی می کند
ملاقات هفته گذشته نخست وزیر ایتالیا و جو بایدن در کاخ سفید

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در خصوص اخبار اخیار درباره گمانه زنی ها مبنی بر خروج ایتالیا از کمربند-راه گفت : ابتکار« کمربند و راه» بستر جدیدی برای همکاری عملی بین پکن و رم در زمینه های مختلف فراهم می کند که به نفع این دو کشور است که همکاری ها ادامه یابد.

چین یکی از مهم ترین شرکای تجاری اروپا محسوب می شود و اخیرا افزایش چشم گیر صادرات خودورهای برقی چین به کشورهای اروپایی و همچنین گسترش همکاری های چین و کشورهای اروپایی در زمینه انرژی های پاک بازتاب زیادی در رسانه ها داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha