کارخانه کربن فعال از قیر طبیعی در کرمانشاه افتتاح شد

کرمانشاه- ایرنا- طرح ملی کارخانه "کربن فعال از قیر طبیعی " کرمانشاه امروز چهارشنبه با حضور «حسن مسلمی نائینی» رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور و مسئولان ارشد و علمی استان در شهرک صنعتی کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه روز چهارشنبه در مراسم افتتاح این کارخانه؛ به تلاش های علمی ۱۵ ساله جهاد دانشگاهی کرمانشاه برای فرآوری مشتقات قیر طبیعی اشاره کرد و گفت: ایران رتبه سوم معادن قیر طبیعی جهان را دارا است و در این بین ۷۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه قرار دارد.

«مسلم حدیدی» در ادامه به اهمیت بالای ماده "کربن" در بخش های مختلف صنعتی ،غذایی، دفاعی و هسته ای و بهداشتی مانند به کاربرد در صنعت تصفیه آب اشاره کرد و گفت: اما با این وجود بیشتر معادن قیر طبیعی استان به صورت خام صادر می شود و هیچ ارزش افزوده ای برای کشور و استان ما نداشت.

کارخانه کربن فعال از قیر طبیعی در کرمانشاه افتتاح شد

وی نوع قیر طبیعی ایران را از نوع پیر آن عنوان کرد که استخراج از مشتقات آن کار بسیار مشکلی است که نیاز به علم و فنآوری خاص خود را دارد دانست و گفت: با راه اندازی این کارخانه هزار تن کربن در سال از مشتقات قیر طبیعی استخراج می شود و به کشور در تامین این محصول کمک بزرگی می کند و این در کنار اشتغال زایی برای ۲۰۰ نفر است که برای آن پیش بینی شده است.

حدیدی در ادامه به تلاش های جهادی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در زمینه پژوهش های کاربردی برای استخراج مشتقات قیر طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون یک ماده یعنی کربن، توانسته ایم از قیر طبیعی مشتق و به مرحله صنعتی برسانیم و سه محصول دیگر آن نیز در مرحله آزمایش است و امیدواری بزودی به مرحله صنعتی برسد.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با بیان اینکه بدنبال زنجیره ارزش افزوده از ماده معدنی قیر طبیعی برای استان هستیم گفت: این کار هم از خام فروشی این ماده معدنی ارزشمند جلوگیری می کند، هم به اشتغال استان کمک می کند و هم برای استان ارزش افزوده بسیاری به همراه خواهد آورد.

حدیدی با قدردانی از تمام مسئولان قبلی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در تلاش برای راه اندازی این کارخانه اظهار داشت: تمام زیر ساخت و دستگاه های کارخانه کربن فعال از قیر طبیعی صفر تا ۱۰۰ بومی سازی شده و توسط واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی ساخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به این موفقیت بزرگ جهاد دانشگاهی کرمانشاه از مسئولان استان خواست از برنامه های علمی پژوهشی کاربردی این مرکز بیشتر حمایت و پشتیبانی کنند.

حدیدی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی سه محصول دیگر از مشتقات قیر طبیعی در مرحله آزمایشگاهی در دست بررسی دارد و ایجاد زنجیره ارزش افزوده از محصولات قیر طبیعی از مهم ترین برنامه های این مرکز علمی در راستای توسعه و اشتغالزایی استان است به همین خاطر نیازمند حمایت مسئولان از برنامه های پژوهشی هستیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه حرکت از پژوهش علمی تئوری و کاغذی به سمت پژوهش های کاربردی از مهم ترین محورهای برنامه های پژوهشی این سازمان عنوان کرد.

کارخانه کربن فعال از قیر طبیعی در کرمانشاه افتتاح شد

گفتنی در این مراسم با حضور "حسن مسلمی نائینی" رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور، از تلاش ها و زحمات علمی" علی دارایی" پژوهش گر و مدیر پروژه طرح ملی کربن فعال از قیر طبیعی با اهدای لوحی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha