۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85189910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسرائیل؛ پنیر سوئیسی!

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷
کد خبر: 85189910
اسرائیل؛ پنیر سوئیسی!

تهران-ایرنا- جدال چند ماهه سران ائتلاف حاکم و ائتلاف مخالفان رژیم صهیونیستی بر سر لایحه تغییرات قضایی و اختلاف نظر بین "اسرائیلی ها" و شکاف های ناشی از آن در دستگاههای نظامی و امنیتی و بخش های اقتصادی، بهداشتی و درمانی در سایه افزایش عملیات مسلحانه و استشهادی فلسطینیان، این رژیم را با چالش های پیچیده و تنگنای شدیدی در سطح داخلی و خارجی روبرو کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شنبه شب در سی و یکمین هفته از آغاز اعتراضات گسترده هواداران ائتلاف مخالفِ با لایحه تغییرات قضایی در رژیم صهیونیستی هزاران نفر بار دیگر به خیابانها آمدند و علیه این لایحه که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که درصدد تصویب همه مفاد آن با حمایت نمایندگان خود در کنست (پارلمان) است، شعار دادند.

اسرائیل به پنیر سوئیسی تبدیل شده است

در طول ۳۱ هفته اعتراضات و اصرار سران کابینه رژیم صهیونیستی بر پیشبرد این لایحه، گروهی از صهیونیستها در بخش های مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، پزشکی به این اعتراضات پیوسته اند.

اما آنچه سران نظامی، امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی را بیش از پیش نگران کرده است، تمرد شماری از افسران و نظامیان ذخیره ارتش این رژیم است چرا که از نظر صهیونیستها، ارتش ستون خیمه گاه آنها و آخرین سنگری است که در طول سالهای پس از تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی به آن تکیه کرده اند و همه چیز در این رژیم حول و حوش آن می چرخد.

رسانه های صهیونیستی اعلام کرده اند که یک هزار و ۱۴۲ نظامی از جمله ۵۱۳ خلبان ذخیره نیروی هوایی گفته اند که در صورت تصویب لایحه تغییرات قضایی مورد نظر کابینه نتانیاهو در کنست، از انجام خدمت داوطلبانه خود در ارتش خودداری خواهند کرد.

اسرائیل به پنیر سوئیسی تبدیل شده است

این در حالی که شماری از افسران اطلاعاتی و سایبری ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز موضع گیری مشابهی گرفته اند. بحران همچنین به پزشکان نظامی هم رسیده و آنها هم به اعتراض کنندگان به لایحه تغییرات قضایی پیوسته اند.

در سایه همین وضعیت بود که برخلاف موضع«ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که بر تصویب و اجرای کامل این تغییرات اصرار می ورزد،«یو آو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که اوضاع بسیار نگران کننده است و رای گیری کنست درخصوص بند «لغو برهان

معقولیت» به عنوان اولین بخش از لایحه تغییرات قضایی باید به تعویق بیفتد. گالانت آن زمان در بیانیه ای تاکید کرده بود که تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا به یک توافق فراگیر با مخالفان برسند و از آسیب دیدن امنیت رژیم صهیونیستی ممانعت و ارتش را از اختلافات سیاسی دور کند.

همچنین «ارییه درعی» رئیس حزب شاس در ائتلاف حاکم گفته بود که موافق تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» نیست و نباید به سمت پرتگاه شتافت.

درعی همچنین از رفتارهای «یاریو لوین» وزیر دادگستری و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و بن گویر که بر تصویب یکجانبه آن بدون توافق با مخالفان اصرار داشتند، خشمگین شده و گفته بود که این رفتارها منجر به شکاف بی سابقه در رژیم صهیونیستی می شود که برگشت پذیر نیست.

این گفته ها خود نشان از بحرانی بود که حالا به درون خود ائتلاف حاکم بر سر این لایحه رسیده است.

فرار سرمایه ها، کاهش سطح اعتباری، خروج متخصصان بویژه "آی تی" و پزشکان، کاهش سرمایه گذاری های خارجی همگی به گفته خود منابع صهیونیستی، از جمله پیامدهای دیگر بحران داخلی بر سر لایحه تغییرات قضایی بوده است.

اما با وجود همه این اعتراضات و نافرمانی ها، کابینه نتانیاهو در نهایت روز دوشنبه (۲ مردادماه) یکی از بخش های لایحه تغییرات قضایی را در قالب پیش نویس قانون "لغو برهان معقولیت" در کنست تصویب کرد.

کابینه نتانیاهو با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن بود که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی را درباره مصوبات و انتصابات خود بگیرد و در نهایت این قانون را در کنست به تصویب رساند. این قانون جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» می داند، خواهد گرفت.

تصویب این لایحه اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی حق ندارد تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی و وزرای آن را به بهانه معقول نبودن لغو کند.

بن گویر در جدیدترین موضع گیری خود خطاب به نیروهای ذخیره متمرد در ارتش گفت که تغییرات قضایی مورد نظر کابینه به طور کامل اجرا و با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» آغاز خواهد شد.

اسرائیل به پنیر سوئیسی تبدیل شده است

حال بحران در درون ساختار رژیم صهیونیستی از کابینه و کنست و توده "اسرائیلی های" موافق و مخالف لایحه تغییرات قضایی به دیوان عالی این رژیم نیز کشیده شده و شماری از وکلا در اولین گام علیه تصویب قانون لغو برهان معقولیت به این دیوان شکایت کرده اند و «یائیر لاپید» از رهبران مخالفان نیز گفته که در همین راستا به دیوان شکایت خواهد کرد.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که جلسه رسیدگی به دادخواست ها علیه قانون «لغو برهان معقولیت» را ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) برگزار کند. این جلسه قرار است با مشارکت کامل ۱۵ قاضی دیوان عالی برگزار شود.

این جلسه به ریاست «استر حایوت» رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد. برای نخستین بار است که این دادگاه با ترکیب کامل قضات، جلسه‌ای را برگزار می‌کند.

وخامت اوضاع در سرزمین های اشغالی به گونه ای است که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» دو روز پیش از برگزاری نشست اضطراری ۱۰۰ مقام ارشد بخش های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برای ترسیم یک «طرح اقدام» برای جلوگیری از فروپاشی این رژیم خبر داد.

این رسانه صهیونیست نوشت که در صورتی که دیوان عالی رژیم صهیونیستی قانون «لغو برهان معقولیت» را که اخیرا توسط کنست به تصویب رسید، لغو کند، احتمال وقوع بحران در زمینه "قوانین پایه" در این رژیم وجود دارد.

یدیعوت آحارونوت افزود: شرکت کنندگان در کنفرانس، روش های حفاظت از دیوان عالی، ارتش و پلیس، «در صورت فروپاشی رژیم در اسرائیل» را بررسی کردند.

براساس گزارش این رسانه صهیونیست، مقامات ارشد موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی)، شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی)، پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی در این کنفرانس حضور داشتند.

اسرائیل به پنیر سوئیسی تبدیل شده است

این وضعیت نشان می دهد که بحران در درون تمام نهادهای رژیم صهیونیستی از کابینه تا کنست و دیوان عالی و دستگاههای امنیتی و نظامی این رژیم رسوخ کرده و با توجه به وجود اعضای تندرویی نظیر بن گویر و اسموتریچ و لوین در کابینه و اصرار آنها بر ادامه تصویب مفاد لایحه تغییرات قضایی و عدم توافق با مخالفان در سایه شکست، چند باره پادرمیانی «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی بین دو طرف، انتظار می رود که اگر کابینه به حیات خود ادامه بدهد و از هم نپاشد، بحران و شکاف داخلی بین صهیونیست ها به طور تدریجی عمیق تر شود.

این بحران در سطح خارجی نیز باعث انزوای رژیم صهیونیستی و بویژه کابینه راست افراطی آن شده است. نوع روابط کاخ سفید با کابینه و عدم استقبال از نتانیاهو با وجود شش ماه از روی کار آمدن او و اعتراض مقامات آمریکایی نسبت به روند تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی و پاسخ شدید اعضای تندروی کابینه به این اعتراض ها و همچنین به بن بست خوردن طرح سازش صهیونیستها با کشورهای منطقه و شدت گرفتن موضع گیری کشورهای منطقه در قبال تشدید جنایات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان و مسجدالاقصی و افزایش شهرک سازی ها در کرانه باختری و قدس اشغالی خود گواه این انزوای سیاسی کابینه نتانیاهو است.

اسرائیل به پنیر سوئیسی تبدیل شده است

در کنار این بحران ها نیز مردم و مبارزان فلسطینی بویژه در طول ماه های گذشته نشان داده اند که با قدرت پاسخ جنایت های رژیم صهیونیستی را که در سایه روی کار آمدن کابینه تندروی نتانیاهو شدت گرفته است، می دهند. درگیری و نبرد شدید با نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف کرانه باختری بویژه جنین و نابلس، قدرت نوظهور موشکی مقاومت در کرانه باختری، عملیات متعدد تیراندازی به مراکز ایست و بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی و از همه مهمتر عملیات های مسلحانه ضد صهیونیستی موفق جوانان فلسطینی نه فقط در کرانه باختری و قدس بلکه در قلب شهر تل آویو اوضاع را بیش از پیش برای صهیونیستها بدتر کرده و آنها را با چالش های پیچیده ای در سه سطح داخلی، بین المللی و از جانب فلسطینیان روبرو کرده که با توجه به مجموع شرایط، اسرائیل را همانند پنیر سوئیسی سوراخ سوراخ کرده که بوی بد آن به مشام می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha