نشست طرح صلح اوکراین در جده؛ از اهداف تحریک‌آمیز غرب تا مخالفت جدی مسکو

تهران- ایرنا- راشا تودی در مطلبی نشست جاری در جده عربستان با عنوان «طرح صلح اوکراین» را بدون حضور روسیه محکوم به شکست توصیف کرد و آن را تلاش بی‌نتیجه اروپا و آمریکا برای وادار کردن کشورهای غیرغربی به همراهی با کی‌یف دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری راشا تودی، اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و کی‌یف تلاش‌ها برای تثبیت حمایت بین‌المللی از طرح اوکراین برای مذاکرات صلح فرضی با روسیه را افزایش داده اند.

این شبکه خبری در مطلبی با عنوان «نشست بی نتیجه یا توافق واقعی؛ از نشست صلح اوکراین در عربستان چه انتظاری باید داشت»، آورده است: یکشنبه هفته گذشته اعلام شد که یک نشست بین المللی شامل نزدیک به ۳۰ کشور از تاریخ ۵ تا ۶ اوت (۱۴ تا ۱۵ مرداد) در جده برای بررسی صلح در اوکراین برگزار می شود. گفته می شود علاوه بر کشورهایی مانند اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا، هند و برزیل نیز در این نشست شرکت خواهند داشت.

به نوشته این شبکه خبری روسی، نشست جاری که دومین نوع از این دست اجلاس درباره حل و فصل مساله اوکراین است (اولین نشست از این نوع در پایان ماه ژوئن (خرداد/ تیر) در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شد) نشان می دهد که حمایت بی قید و شرط از اوکراین در جامعه بین المللی وجود ندارد و این کشور باید سازش کند. هرچند تاکنون از روسیه برای شرکت در هیچ یک از این دو نشست دعوت به عمل نیامده است.

از همین رو راشاتودی خاطرنشان می‌کند که درپیش گرفتن یک موضع مشترک جهانی بدون مشارکت روسیه پیامدهایی خواهد داشت.

در این میان برخی کارشناسان روسی پیامدهای این اقدام را مورد بررسی قرار داده اند؛ از جمله ایوان تیموفیف مدیر کل شورای امور بین الملل روسیه در این خصوص می گوید: من در مورد نشست عربستان تردید دارم، زیرا هر طرح صلحی که بدون حضور روسیه مورد بحث قرار گیرد، بعید است که مورد قبول کرملین قرار گیرد. به عقیده این کارشناس روس، غرب تلاش می کند کشورهای غیرغربی از جمله عربستان را که تاکنون در قبال موضوع اوکراین بی طرف بوده اند، به همسویی با آمریکا و اروپا مجبور کند.

نویسنده این مطلب یادآور می شود که بحران کنونی اوکراین اساسا نتیجه تضادهای امنیتی میان مسکو و غرب است و بدون حل این تناقضات و حضور روسیه نمی توان انتظار یک راه حل پایدار را داشت.

نویسنده در ادامه خاطرنشان می کند برخی از مشکلات در خود اوکراین نیز وجود دارد که به بروز وضعیت کنونی منجر شده است. از جمله حقوق مسیحیان و تلاش برای انشعاب کلیسای ارتدکس از طریق تصرف اموال کلیسا و آزار و اذیت پیروان این آیین که در حال حاضر شدت بیشتری هم گرفته است.

دکتر آلکسی گرومیکو مدیر «موسسه اروپا آکادمی علوم روسیه» در خصوص نشست جاری در عربستان می گوید: همه می دانند که این اوکراینی ها بودند که از مذاکرات [صلح] آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) خارج شدند، نه روس ها. از آن زمان هم روسیه بارها برای مذاکرات اعلام آمادگی کرده در حالی که کی‌یف خیالپردازانه، بازگشت مناطق اشغالی پیشین از جمله کریمه را یکی از شروط لازم برای بازگشت به میز مذاکره عنوان کرده است.

آندری دوبنوف کارشناس سیاسی نیز تاکید دارد که نتیجه نشست جده برای همه طرف ها قابل قبول نیست. وی دعوت نکردن از روسیه را کاملا قابل پیش بینی دانسته، چراکه به عقیده وی با حضور روسیه این مذاکرات محکوم به شکست است.

وی تشریح کرد: موضع مسکو مشخص است. به باور وی موضع اصلی مسکو را می‌توان اساسا آتش‌بس نامید. لذا تصور اینکه روسیه آماده است از این به عنوان موضع اصلی مذاکره صرف نظر کند دشوار است.

این شبکه خبری در ادامه هدف از برگزاری نشست عربستان را اینگونه توصیف کرده است: از آنجایی که این ابتکار از سوی کی‌یف مطرح شده و مورد حمایت آمریکا قرار گرفت و قرار است کشورهای عضو بریکس از جمله هند، برزیل و آفریقای جنوبی هم در آن شرکت داشته باشند، به نظر می رسد این اجلاس تلاشی باشد برای حمایت منسجم از طرح صلح اوکراین.

راشا تودی با اشاره به پافشاری اوکراین بر تقاضای خود برای بازگشت به مرزهای سال ۱۹۹۱ تحت عنوان طرح سازش با روسیه، ابتکار مزبور با عنوان «صلح اوکراین» را غیرممکن توصیف می کند.

آندری سوزدالتسف کارشناس سیاسی و دانشیار دانشکده اقتصاد جهانی و سیاست جهانی مدرسه عالی اقتصاد روسیه در مورد طرح اوکراین در نشست جاری عربستان گفت: نشست جده دومین نوع از این دست تلاش ها برای حل بحران اوکراین است و از آنجاکه نشست شبیه کپنهاگ با همین عنوان به دلیل عدم حضور نمایندگان رده بالای کشورهای عضو بریکس به خوبی پیش نرفت، اکنون نشست عربستان برنامه ریزی شده اما آن هم در نهایت محکوم به شکست است.

این کارشناس در ادامه تاکید می کند از آنجا که جهان کنونی از حالت تک قطبی خارج شده و چند قطبی است، غرب به تنهایی نمی تواند با تکیه بر قدرت خود و حضور متحدانش مساله پیش روی کنونی را حل کند.

این استادیار دانشگاه در ادامه به جنگ سال ۲۰۱۴ و الحاق کریمه به روسیه پرداخته و تاکید می کند: در آن زمان غرب نتوانست کاری انجام دهد، زیرا جهان تک قطبی در حال فروپاشی بود.

راشا تودی در پایان نتیجه گیری کرده است: از آنجا که نظام جهانی در حال تغییر است، آمریکا و اروپا می خواهند این روند را متوقف کنند. درواقع آنها می خواهند چین و هند را به حمایت از غرب و پشتیبانی از اوکراین مجبور کنند. اما به دلیل آنکه هیچ برابری در این وضعیت وجود ندارد، مذاکرات پیشنهادی تنها نوعی تبعیت از نظام ارباب-رعیتی است که در آن قرار است آفریقای جنوبی و هند به همراهی غرب در مقابل روسیه وادار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha