۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 1541
کد خبر: 85190666
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منابع طبیعی، منبعی برای تولید ثروت

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85190666
منابع طبیعی، منبعی برای تولید ثروت

یاسوج- ایرنا- برخی کارشناسان بر این باورند که می توان از منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان یک منبع مهم تولید ثروت و درآمد کسب کرد ولی نباید با آن دشمنی کرد چرا که بخش اعظم منابع حیاتی را همچنان در خود جای داده اند. 

سخنان درباره روی آوردن به منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان فرصت های شغلی، مبالغه آمیز نیست. راه اندازی کارخانه های متوسط و بزرگ و حتی کارگاه های تولیدی همچنان برای بسیاری از افراد دور از دسترس است هرچند نباید موضعی منفی در خصوص این نوع سرمایه گذاری ها اتخاذ کرد. اقتصاد صنعتی و سرمایه محور همچنان بر جامعه حاکم است و بخش عمده تولید داخلی را تشکیل می دهد.

به رغم درخواست ها در جامعه پیرامون لزوم استفاده از منابع بانکی برای راه اندازی مشاغل سرمایه محور، عمل کردن به این درخواست ها فراتر از توان اقتصادی بانک های استان است.

برنامه های دولت در زمینه پرداخت تسهیلات نیز تلاشی برای دستیابی به جایگاهی بهتر و متوازن در زمینه مشاغل سرمایه بر است و تحریم های اقتصادی و کاهش درآمدهای نفتی و کمبود سرمایه گذاری اهمیت فرصت های اقتصادی حاشیه ای را نشان داد و اگر این فرصت ها نبود، بسیاری از خانواده ها نمی توانستند زندگی شایسته ای داشته باشند.

در سوی دیگر، توانایی های افراد و ظرفیت های اقتصادی جامعه نیز یکپارچه نیست و بسیاری از مناطق استان دارای ظرفیت های بکر زیادی برای بهره برداری صحیح از منابع طبیعی است و برخی خانواده های روستایی نیز نسل اندر نسل در این زمینه ها مشغول به کسب درآمد بودند و در دوره اقتصاد شهری، صنعتی و کارمندی، همچنان این مشاغل وجود دارند.

و لذا متکی بودن خانواده های روستایی به منابع طبیعی و کسب درآمد از این راه های سنتی، بیش از هر چیز دیگری به تحقق درآمدهای این خانواده ها کمک می کند.

با درنظر گرفتن این مسائل است که در سال های اخیر، برخی مردم را به استفاده از این منابع برای کسب و درآمد تشویق کرده است و برخی نیز به سمت این مشاغل حرکت کرده اند به طوری که پیش بینی شده است امسال بهره برداران گیاهان دارویی بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کنند که با توجه به اقتصادی محلی استان، رقم کمی نیست.

منابع طبیعی، منبعی برای تولید ثروت

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برداشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه » آغاز شده گفت: میزان درآمد بهره برداران این محصولات در استان طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

گودرز باقری فرد اظهار کرد: بخش عمده ای از درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی نصیب مالکان مراتع یا صاحبان عرف در کهگیلویه و بویراحمد که از اهالی جوامع عشایر هستند می شود و بخشی نیز به کارگران پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: هم اکنون برداشت شیرابه گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان در حال انجام است که انتظار می رود ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» و «باریجه » در عرصه های مذکور برداشت شد.

باقری فرد با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود افزود: شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

وی ابراز کرد: تاکنون حدود ۶۰هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» رفته است.

باقری فرد تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از «تنگ سرخ بویراحمد» ، «کوه خامین باشت» ، «کاکان» ، «کوه سیاه » و «کوه سفید لنده» ، «دمه سادات» و «شبلیز دنا» کشت شده است.

وی عنوان کرد:یکی از برنامه ها و اهداف سازمان جنگل ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه ، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

وی گفت: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

منابع طبیعی، منبعی برای تولید ثروت

با این حال اقتصاد همواره آبستن فرصت های جدید است و احتمال پیوند این مشاغل سنتی با مشاغل صنعتی و دانش محور در سال های آینده وجود دارد. هر دو گروه عیوبی دارند که برای فعالان اقتصادی و مدیریتی مشخص است. مشاغل سنتی مانند کشت آنغوزه پیر و کم مشتری است و مشاغل صنعتی نیز نیاز به بازارهای جدید و سرمایه گذاری های کلان دارند اما این دو در نقطه ای می توانند به هم پیوند داده شوند. و آنچه اهمیت دارد این است که مشاغل صنعتی از دانش و فناوری و جوانان پویا و تحصیلکرده برخوردار است که می تواند گزینه های جدیدی را مهیا کند. وجود دانش و تحقیق و توسعه در مشاغل صنعتی موجب می شود تولید محصولات جدید از منابع اولیه طبیعی با سهولت بیشتری انجام شود در حالی که مشاغل سنتی و منابع طبیعی فاقد چنین انعطافی هستند.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.گیاه «آنغوزه»به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha