۲۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبر: 85191558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهاد علمی در کرمان؛ از خون بند ناف تا تسهیلگری پژوهشی

کرمان - ایرنا - جهاد دانشگاهی را شاید بسیاری تنها به فعالیت‌های مرتبط با دانشجویان آن بشناسند اما فعالیت های علمی و تحقیقاتی این نهاد در بخش های مختلف از جمله قراردادهای بند خون ناف و دیگر تسهیلگری ها نشان از تنوع ماموریت‌های آن دارد.

به گزارش ایرنا در پی فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، در ۲۳ خرداد سال ۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، این ستاد پس از مدت کوتاهی و در ۱۶ مرداد همان سال به منظور تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد.

آنطور که مسئولان جهاددانشگاهی استان کرمان اعلام می کنند این نهاد نیز در دیار کریمان از سال ۵۹ به عنوان یکی از سازمان های جامع استانی با برخورداری از اعضای هیات علمی مجرب و متخصصان کارآزموده در حوزه های تحقیقات و پژوهش های کاربردی، آموزشی و فرهنگی فعالیت های خود را آغاز کرده است.

به مناسبت ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی عملکرد برخی واحدهای جهاددانشگاهی در استان کرمان برای ارائه به افکارعمومی مدنظر قرار گرفته تا آشنایی با این نهاد علمی، دانشگاهی و رسانه ای افزایش یابد.

معاونت آموزشی جهاددانشگاهی استان کرمان هفت مرکز در سطح شهرهای استان دارد و آنطور که این نهاد تاکید می کند ضمن طراحی، اخذ مجوز از شورای گسترش تشکیلات آموزشی و برگزاری دهها دوره تخصصی، همایش ها و کارگاه های تخصصی متعددی را ویژه کارکنان ادارات و سازمان های استان کرمان برگزار کرده است.

جهاد علمی در کرمان؛ از بند خون ناف تا تسهیلگری پژوهشی

علاوه بر فعالیت های پژوهشی و آموزشی، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و انتشارات جهاد دانشگاهی نیز ذیل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

جهاددانشگاهی استان کرمان همچنین صاحب‌امتیاز نشریه علمی پژوهشی Iranian Journal of Structural Engineering از ژورنال های معتبر و شناخته شده بین المللی در بحث مهندسی سازه است که چهره های علمی بین المللی و ملی در این ژورنال عضو هیات تحریریه هستند.

انعقاد قرار داد ۶۷۰ نمونه خون بند ناف و ضرورت همراهی بیشتر مردم

جهاد علمی در کرمان؛ از بند خون ناف تا تسهیلگری پژوهشی

به مناسبت چهل و سومین سال تاسیس جهاد دانشگاهی، رییس جهاد دانشگاهی کرمان ضمن تشریح دستاوردهای پژوهشی این نهاد توضیح داد: از تیر ماه سال گذشته تاکنون انعقاد قرارداد بیش از ۶۷۰ نمونه خون بند ناف در استان انجام شده است.

مهدی بازمانده افزود: با توجه به اینکه سلول های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری های مزمن و حاد هستند امید داریم با اقدامات گسترده و آشنایی مردم با فواید ذخیره سازی این خون شاهد استقبال بیشتر هم استانی های عزیز در این زمینه باشیم.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های متعدد با سازمان های استان کرمان در یک سال اخیر تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه با استانداری در راستای ارائه آموزش ویژه دهیاران و بخشداران سراسر استان، اداره کل ورزش و جوانان کرمان، انتقال خون با محوریت حوزه سلامت، پارک علم و فناوری استان با محوریت ایجاد مرکز رشد طراحی و تولید محصولات فرهنگی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان جهت بومی سازی قطعات و تجهیزات کارخانه فرآوری جهاددانشگاهی، مرکز تربیت و آموزش شهید باهنر فراجا کرمان، طرح ایجاد اشتغال پایدار از طریق آموزش‌های مهارتی سربازان از جمله مهمترین این تفاهمنامه ها محسوب می شود.

اعتماد سازمان ها به جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان تاکید کرد: این حجم از انعقاد تفاهم نامه نشان از توانمندی جهاددانشگاهی در استان، آشنایی سازمان ها، بخش های دولتی و خصوصی با قابلیت های این نهاد علمی و مهمتر از همه، اعتماد همه جانبه به این نهاد انقلابی دارد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت کلینیک دندانپزشکی جهاد دانشگاهی استان کرمان (بلوار شهید باهنر) تصریح کرد: این کلینیک با پرسنل کارآزموده، ارایه خدمات با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه، پزشکان مجرب و متعهد، خدمات متعدد پزشکی بزرگسالان و کودکان ارائه می دهد که مورد استقبال همشهریان واقع شده است.

از معدن تا نماز

بازمانده با اشاره به برگزاری کارگاه ها و انجام طرح های پژوهشی در جهاددانشگاهی استان خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای عملیاتی به منظور ارتقای جایگاه نماز در استان کرمان، اثربخشی نیازسنجی منطقه ای در اجرای فرصت های شغلی جدید و پایدار، اولویت بندی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن کرمان، بهینه سازی استخراج مس از رافینت، بررسی وضعیت عمومی مصارف تاسیساتی زندان های مرکزی کرمان، یزد و هرمزگان، بهینه سازی مصرف آب و انرژی در ساختمان های زندان مرکزی کرمان و غیره از جمله طرح های پژوهشی است که توسط جهاددانشگاهی استان کرمان انجام شده است.

اجرای ۱۱ طرح پژوهشی با ادارات و مراکز صنعتی کرمان

جهاد علمی در کرمان؛ از بند خون ناف تا تسهیلگری پژوهشی

وی ادامه داد: ارائه ۶ مقاله در مجله های معتبر بین المللی و کنفرانس های داخلی، چاپ ۲ کتاب تخصصی در حوزه فرآوری مواد معدنی، انعقاد و اجرای ۱۱ طرح پژوهشی با ادارات و مراکز صنعتی استان از جمله فعالیت های مهم این نهاد علمی در یک سال گذشته بوده است.

مرکز مشاوره
رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان همچنین با اشاره به مرکز خدمات تخصصی مشاوره و روان شناسی تصریح کرد: در این مرکز فعالیتهایی همچون همکاری با دادگستری استان کرمان و مشاوره زوج های جوان قبل از طلاق، مشاوره تخصصی در حوزه کودک و خانواده، همکاری مستمر با سازمان های استان در راستای انجام طرح های پژوهشی، واکاوی کیفی مشاوره های قبل از طلاق از منظر اثر بخشی و پیامد ها در شهر کرمان انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha