۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85191790
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صاحبان املاک غیرمنقول برای دریافت اسناد رسمی اقدام کنند

سنندج- ایرنا- رییس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان گفت: کسانی که دارای املاک غیرمنقول قول‌نامه‌ای هستند، بزودی بعد از الزام و تصویب مجلس، باید برای تبدیل آن به سند رسمی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، احمد ازغ روز دوشنبه در نشست خبری در سنندج با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به اسناد قولنامه‌ای است، اظهار کرد: قانون الزام به تنظیم رسمی املاک غیرمنقول سال ها است که مطرح شده است مجلس آن را تصویب کرد اما شورای نگهبان رد کرد و از یک سال پیش هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است تا اینکه تیرماه امسال رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود و بر تصویب آن تاکید کردند.

وی با بیان اینکه دستور رهبری منطبق با قوانین فقهی و اصولی است و پشتیبانی قرآنی دارد، افزود: بر این اساس، کمیسیون مجلس تشخیص مصلحت نظام به کلیت آن رای داد و در مجلس شورای اسلامی باید تصویب شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان تاکید کرد: طبق این آیین نامه که بزودی تصویب خواهد شد، صاحبان املاک غیرمنقول قولنامه‌ای چهار سال فرصت دارند برای دریافت سند رسمی اقدام کنند.

ممنوعیت تنظیم سند مسکن ملی در دفترخانه ها

ازغ در ادامه بر ممنوعیت تنظیم سند مسکن ملی در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد و گفت: در این رابطه سه مورد تخلف در سنندج شناسایی و در دادگاه در حال بررسی است.

وی یادآور شد: دفاتر اسناد رسمی از چند جهت بازرسی می شوند و در صورت تخلف از سه ماه تا یکسال از کار منفصل خواهند شد، ضمن اینکه سال گذشته پنج سردفتر در استان به دلیل تخلف برای مدت معین از کار منفصل شدند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان ادامه داد: بزودی سامانه ای ایجاد می شود که بر اساس آن کل کارهای مربوط به تنظیم سند در دفاتر به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و متقاضی فقط برای امضا به دفترخانه مراجعه می‌کند.

انتقاد از حذف تنظیم سند خودرو در دفترخانه ها

ازغ در ادامه به مشکلات دفترخانه ها اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد درآمد سردفترداران از محل تنظیم سند خودرو بود که حذف شد موضوعی که خلاف قانون مصوب مجلس است طبق ماده ۲۹ مصوبه مجلس، این کار باید توسط دفاتر اسناد رسمی انجام شود، ضمن اینکه حق الثبت دفاتر اسناد رسمی از یک درصد به نیم درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر ۱۲۴ دفترخانه زیر نظر ‌کانون سردفترداران و دفتریاران کردستان فعالیت دارند که ۴۰ مورد آن مربوط به سنندج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha