۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84671692
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمامی اراضی ملی کردستان امسال سنددار می‌شود

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 84671692
تمامی اراضی ملی کردستان امسال سنددار می‌شود

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: نقشه برداری کاداستر اراضی ملی در یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی کردستان انجام شده که تا پایان امسال برای این اراضی سند تک برگ بنفش صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، سعدی نقشبندی روز شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسب آغاز هفته منابع طبیعی اظهار داشت: از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سنددار شده بود که در ۲ سال اخیر ۲ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان در یک اقدام جهادی نقشه برداری و کاداستر شد.

وی با بیان اینکه برای یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شده است، افزود: جشن اتمام کاداستر در شهرستان های استان تا پایان سال برگزار می شود و کردستان از جمله استانهای انگشت شماری است که این اقدام مهم را عملیاتی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از جنگلها و عرصه های طبعی مختص یک هفته نیست، افزود: ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر آماده توزیع در بین سمن‌ها، شهرداریها، مراکز آموزش و توسعه فضای سبز است و پویش نهالکاری تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

رفع تداخل اراضی ملی دیگر اقدامی بود که نقشبندی به آن اشاره کرد و افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد از پلاکهای اراضی ملی که از مستثنیات اجرای مقررات بوده به بخش کشاورزی برگشته و پنج درصد از اراضی کشاورزی نیز در همین راستا به منابع ملی عودت داده شده است.

وی به نقش منابع طبیعی در تعیین و تامین زمین برای منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه اشاره کرد و گفت: از اطلاعات مورد درخواست مناطق آزاد تجاری تفکیک اسناد است که نقشی اساسی در تامین مستندات مورد درخواست شورای عالی مناطق آزاد تجاری داشت.

تمامی اراضی ملی کردستان امسال سنددار می‌شود

آبخیزداری نقطه نجات دشتهای ممنوعه شرق استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه به انجام کارهای موثر در حوضه آبخیزداری و آبخوانداری اشاره کرد و گفت: طرحهای شاخصی در شرق استان انجام گرفته که نقش اساسی در تقویت سفرهای منابع آب زیرزمینی داشته است.

نقشبندی با بیان اینکه سیلاب، آب را با خود می برد و علاوه بر آن خاک را هم دچار آسیب می کند افزود: یکی از طرحهای مهم در این زمینه، طرح آبخیزداری حوضه چمقلو است که حوضه آبخیز چمقلو با مساحت ۷۳ کیلومتر مربع شامل هشت زیرحوضه است.

نقشبندی افزود:  این حوضه از سرشاخه های سد سفیدرورد است و هفت هزار و ۳۰۰  هکتار زمین کشاورزی در ۶ روستای شهرستان از مزایای آن برخورددار هستند.

مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدررفت جریان‌های سطحی، کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست، افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی هرزآب به منظور کنترل سیلاب  تغذیه بزرگترین آبخوان استان به مساحت ۱۲۷ هزار هکتار، توسعه ظرفیت کشاورزی و دامداری، ایجاد فرصت به منظور استقرار پوشش گیاهی از جمله اهدافی است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این طرح دنبال می شود.

وی دیگر حوضه آبخیز را حوضه میهم با ۱۱۰ هکتار مساحت آبگیری اعلام کرد و گفت: این حوضه ۶ تا ۸ میلیون مترمکعب آب در سال به منابع آب زیر زمینی تزریق می کند و حوضه کریم آباد دهگلان نیز با ۳۹ هکتار مساحت آبگیری توان تزریق هشت تا ۱۱میلیون مترمکعب آب در سال را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: ۱۷۱ هکتار سطح آبگیری حوضه های آبخوانداری در استان است که در مجموع ۲۲ تا ۲۷ میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره و تزریق می کند.

نقشبندی با بیان اینکه بیشترین فرسایش در استان به منطقه ای بین بیجار و دیواندره اختصاص دارد، یادآور شد: اقدامات امسال متمرکز بر این منطقه است که با استفاده از اعتبارات محرومیت زدایی به زودی وارد مرحله عملیاتی می شود.

وی اضافه کرد: مطالعات آبخوانداری شیخ جعفر و حاجی چای انجام شده که ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و طرح مطالعاتی آن با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار امسال به پایان رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: سازه‌های مشارکتی با استقبال مناسب مردم در روستاها آغاز شده و طرح توزیع عادلانه آبخوان‌ها در استانها با قوت دنبال می شود.

اولین جشنوراه رسانه و منابع طبیعی

نقشبندی به برگزاری اولین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در استان اشاره کرد و افزود: ۱۸۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و از خبرنگاران و فعالان رسانه ای برتر، قدردانی خواهد شد.

وی هدف از این جشنواره را اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به احاله پارکهای جنگلی به شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: پارکهای آبیدر، توس نوذر و سرنجیانه در سنندج  از جمله پارکهایی که احاله شده و احاله پارک نیشتمان هم در مرحله عقد قرارداد است .

نقشبندی با اشاره به تصور نادرست افراد از منابع طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: منابع طبیعی را به معنای واگذاری زمین می دانند  و اگر این کار را نکند ضدتوسعه تلقی می شود در حالیکه وظیفه اصلی حفظ و حراست عرصه های طبیعی است که ریزگرد دیروز نمونه کوچکی از اهمیت حفظ پوشش گیاهی است.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان، ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار دیگر هم بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

نخستین روز هفته منابع طبیعی در تقویم به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است و هر سال رهبر معظم انقلاب شخصا نسبت به غرس نهال اقدام می‌کنند.

سنت حسنه درختکاری ریشه در فرهنگ دینی و ملی مردمان کشور عزیزمان ایران دارد و در تقویم رسمی ۱۵ اسفند به عنوان «روز درختکاری» نامگذاری شده است. گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ تا ۲۱ اسفند بیش از چهار دهه است با اجرای مراسمهای مختلفی در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha