روایت یک بازدید واقعا سرزده/ دغدغه‌ای از جنس مشکلات مردم

ارومیه - ایرنا - این نوشته روایتی از یک بازدید واقعا سرزده در یکی از بانک‌های آذربایجان غربی است تا مشکلات مردم بدون هماهنگی قبلی و حتی بدون آمارگیری‌های از پیش تعیین شده، بررسی شود البته آخرش هم کار به استقرار بازرس مستمر در بانک ختم شد.

به گزارش ایرنا، صبح یک روز گرم مردادی گوشی تلفن همراهم زنگ خورد، ساعت تماس خبر از در راه بودن یک ماموریت صبحگاهی می‌داد. تلفن را که برداشتم فرد آشنایی از آنطرف گفت ساعت ۹ صبح استانداری باش به یک بازدید سرزده می‌رویم؛ پرسیدم کجا؟ جواب شنیدم معلوم نیست آنجا متوجه می‌شوی.

مثل همیشه در موعد و زمان مقرر در استانداری حاضر شدم و منتظر تلفن مدیر روابط عمومی ماندم تا اطلاعات بیشتری بدست بیاورم؛ از او هم که پرسیدم گفت این یک بازدید سرزده است و معلوم نیست به کجا می‌روید.

چند دقیقه گذشت تا آماده حرکت به سمت محل بازرسی شدیم؛ دو خودرو با پنج سرنشین که نشان از یک بازرسی واقعی می‌داد؛ حرکت کرده و کمی بعد به محوطه یک بانک در همان نزدیکی استانداری رسیدیم، از خودرو پیاده شدیم؛ تازه در ورود به محوطه متوجه شدم که موضوع از چه قرار است.

در صحبت کوتاهی که هنگام بالا رفتن از پله‌های بانک با مدیرکل بازرسی استانداری داشتم و اینکه برای چه موضوعی به اینجا آمده‌ایم؛ گفت حل مشکل مردم در پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری؛ او اضافه کرد همه آمارها را در اختیار داریم و ریز به ریز تسهیلات اعطا شده از سوی این بانک را در آورده‌ایم.

در همین اثنا، یکی از مدیران بانک به سرعت خود را به ما نزدیک کرد و ما را به اتاق مدیر امور شعب که در آخرین طبقه بانک قرار داشت، راهنمایی کرد.

بعد از رسیدن ما به اتاق مدیر شعب، تازه معاون اعتبارات و معاونان دیگر متوجه حضور مان شده و به اتاق فرا خوانده شدند.

خلاصه دیدار شروع شد؛ منصور میرزایی مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان غربی که به صراحت لهجه هم معروف است، از همان ابتدا سراغ اصل مطلب رفت و گفت برای بررسی وضعیت بانک در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اینجا هستیم و آمده‌ایم تا ببینیم این بانک چرا با مشکل در این خصوص مواجه است.

میرزایی در ادامه گفت یکی از مطالبات بحق مردم، دریافت وام ازدواج و فرزندآوری در زمان مناسب است؛ او اضافه کرد همکاری جدی‌ بانک‌ها در این خصوص ضروری است و البته گزارش‌هایی که از مجموعه ارتباطاتی ما با مردم داریم نشان می‌دهد شکایت‌ها از این بانک در موضوع عدم پرداخت تسهیلات زیاد است.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته از حدود ۱۰ هزار درخواست و معرفی صورت گرفته، کمتر از سه هزار پرداختی در این بانک داشته‌ایم و در ۵۰ روز اخیر با وجود ۵۱ شعبه استانی، به کمتر از ۲۰۰‌ نفر این تسهیلات پرداخت شده که این میزان ضعیف و قابل قبول نیست ضمن اینکه عملکرد بانک در این حوزه حدود ۲۵ درصد است در حالیکه پرداختی برخی بانک‌ها به ۷۰ یا حتی ۹۰ درصد هم رسیده است.

مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد این بانک حدود نصف پشت نوبتی‌های وام‌های ازدواج استان را در اختیار دارد و مجموع بقیه بانک‌ها هم نصف دیگر؛ این بانک شعبه‌ای دارد که ۱۱۳ درخواست دارد ولی هشت مورد پرداخت کرده است.

میرزایی تاکید کرد قبول داریم اخذ تسهیلات زمان بر است ولی اینکه جمعیت کثیری در شعب این بانک‌ پشت نوبت باشند، عملکرد مناسبی نیست.

در این بازدید مدیر شعب این بانک هم گزارشی ارائه داد گفت در بحث تسهیلات تکلیفی با ۵۴ درصد رتبه یک شبکه کشوری را در بین استان‌های کشور به دست آورده بطوریکه از هر ۱۰۰ میلیون وام پرداختی ما ۵۴ میلیون تومان تکلیفی است.

او اضافه کرد ۱۵‌ هزار میلیارد تومان منابع قرص الحسنه داریم ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده‌ایم؛ این استان هم آمار ازدواج بالایی دارد و هم فرزنداوری زیاد است؛ ما هم منطبق با بودجه در بحث پرداخت‌ها هستیم.

بعد از این جلسه، نوبت به بازدید از شعب بانک رسید؛ در نخستین شعبه‌ای که بازدید از آنجا آغاز شد بررسی‌های کارشناسان اداره کل بازرسی آذربایجان غربی نشان داد میزان پرداختی وام‌های ازدواج در این شعبه بسیار کمتر از معرفی صورت گرفته است.

همچنین در این بازرسی‌ها که به صورت دقیق انجام شد، نبود عملکرد پرداختی طی حدود ۵۰ روز گذشته در این شعبه مشهود بود این امر به صورت جدی مورد انتقاد مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان غربی قرار گرفت و آن را امری نامناسب و جای اشکال دانست.

مجموع بررسی‌های صورت گرفته در این بانک و شعبه به آنجا رسید که قرار شد تیمی از بازرسان در بانک مستقر شوند تا به صورت دقیق، روند اعطای تسهیلات صرفا در حوزه فرزندآوری و ازدواج را بررسی کرده و گزارش آن را به شخص استاندار و همچنین بازرسی نهاد ریاست جمهوری ارسال کنند.

در پایان این بازدید، وقتی از پله‌های بانک پایین می‌آمدم؛ بر خود می‌بالیدم که این نوع بازرسی‌ها که برای پاسخگویی به دغدغه مردم به ویژه قشر متوسط به پایین جامعه است، هم وجود دارد و می‌توان آن را نشانه‌ای از تلاش مدیران برای احقاق حقوق مردم دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha