۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85194897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

علاج بخشی سد بیدواز اسفراین وارد مدار بهره‌برداری شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تکمیل علاج بخشی سد بیدواز اسفراین که از مصوبات سفر رییس جمهور به استان است محقق و به صورت عملیاتی وارد مدار بهره برداری شد.

سید عقیل مرتضوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد بهره برداری شده و مخزن سد اسفراین از زمستان سال گذشته با تمام ظرفیت در حال آبگیری است.

به گفته وی؛ کل اعتبار هزینه شده برای پروژه علاج بخشی سد اسفراین یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال است.

مرتضوی تصریح کرد: فعالیت های میدانی، پایشی و کنترلی مربوط به علاج بخشی سد بیدواز اسفراین از سال ۹۳ و عملیات اجرایی علاج بخشی این سد در اوایل سال ۹۵ آغاز شد و در اواسط سال ۱۴۰۱ به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: عملیات علاج بخشی سد بیدواز اسفراین به دلیل همزمانی اجرای آن با بهره برداری مداوم سد و همچنین کنترل و مدیریت سیلاب های ورودی به مخزن به ویژه سیلاب های بزرگ فروردین ماه سال ۹۸ در نوع خود اولین تجربه در کشور در این زمینه محسوب می شود.

وی افزود: ساخت راه دسترسی به بدنه سد از طریق سنگبرداری در سمت راست مخزن، جمع آوری تاج، برش طولی و عرضی قسمت بالایی بدنه سد و برداشت بخشی از بدنه، سنگ برداری تکیه گاه های راست و چپ بدنه و اجرای صفحات بتنی در تکیه گاه ها به منظور اصلاح شیب، خاکریزی بدنه سد تا تراز استقرار دستگاه هیدروفرز، بهسازی موضعی قسمت آسیب دیده در محدوده ای به طول ۱۲ متر و عرض هشت متر و عمق ۵۰ متر از طریق حفاری و تزریق بتن پلاستیک در هشت پنل به عمق متوسط ۵۰ متر از مهمترین کارهای انجام شده در عملیات اجرایی علاج بخشی سد بیدواز اسفراین است.

سد اسفراین که از نوع خاکی با هسته رسی است در سال ۸۳ به بهره برداری رسید و مخزن آن گنجایش ذخیره سازی بیش از ۴۸ میلیون متر مکعب آب و توان تنظیم سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha