۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۰:۳۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85195929
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: نگران شرایط رئیس جمهور برکنار شده نیجر هستیم

نیویورک- ایرنا- فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان به شدت نگران شرایط محمد بازوم رئیس جمهور نیجر، همسر و پسرش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی افزود: ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید به شدت نگران شرایط به سرعت رو به وخامت محمد بازوم رئیس جمهور نیجر، همسرش و پسرش است.

فرحان حق گفت: او می گوید که گزارش‌های موثقی دریافت کرده است مبنی بر اینکه شرایط بازداشت با رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز همراه بوده و این امر نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مسئولان بازداشت رئیس جمهور نیجر باید به حقوق بشر وی و سایر افراد بازداشت شده احترام گذاشته و به آن عمل کنند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا ۱۸ مرداد ماه گزارش داد: محمد بازوم در چند پیام کوتاه به یکی از دوستانش گفت که از روز جمعه "از هر گونه تماس انسانی" محروم شده است و هیچ کس به او غذا یا دارو نمی دهد.

بازوم گفت که او و بسیاری از نیجری ها یک هفته است که بدون برق زندگی می کند. نیجریه بیشتر برق کشور همسایه خود یعنی نیجر را تامین می کند اما در واکنش به کودتا برق ارسالی به نیجر را قطع کرد.

به گفته بازوم، در نتیجه قطعی برق تمام مواد غذایی فاسد شدنی که به او داده شده بود، خراب شدند و او اکنون او مجبور است ماکارونی و برنج خشک بخورد.

این درحالی است که به رغم انزوا، رییس جمهور نیجر با دنیای بیرون در تماس بوده است. با این حال، امیدها برای حل دیپلماتیک این بحران سیاسی کمرنگ شده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا اگرچه بازوم در جریان سفر روز دوشنبه ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا به نیامی، پایتخت نیجریه، نتوانست با او صحبت کند، اما یک روز بعد وی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفتگو کرد.

ویکتوریا نولند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در سفر ۱۶ مرداد ماه خود به نیجر با کودتاچیان و مقامات ارشد حکومت نظامی این کشور که ماه گذشته قدرت را به دست گرفتند، گفت‌ وگو کرد اما در جلساتی که او آن را دشوار توصیف کرد، پیشرفتی حاصل نشد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha