تولید تراشه «مغزمانند» سازگار با محیط زیست

تهران- ایرنا- محققان حوزه مهندسی یک نوع تراشه جدید مانند مغز ابداع کرده‌اند که می‌تواند منجر به ساخت نیمه‌رساناهای کم‌مصرف‌تر هوش مصنوعی برای گوشی‌های هوشمند شود.  

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «مهندسی و فناوری»، بخش تحقیقاتی شرکت «آی بی ام» (IBM) از یک نمونه تراشه آنالوگ رونمایی کرده که بهره‌وری و دقت قابل ملاحظه‌ای در زمینه اجرای محاسبات پیچیده برای شبکه عصبی عمیق (DNNs) نشان داده است.

این طراحی جدید با هدف پرداختن به نگرانی‌های مربوط به انتشار کربن مرتبط با تعداد زیاد رایانه‌های مورد نیاز برای تامین نیروی سامانه‌های هوش مصنوعی و همچنین طولانی‌تر کردن عمر گوشی‌های هوشمند انجام شده است.

شرکت «آی بی ام» اعلام کرده که کارآمدی یا بهره‌وری این تراشه جدید به علت وجود اجزایی است که مشابه ارتباطات موجود در مغز انسان کار می‌کنند. تراشه ۱۴ نانومتری CMOS IC از ۶۴ بخش محاسباتی درون حافظه‌ای تشکیل یافته که هر کدام از آنها آرایه‌ای ۲۵۶ در ۲۵۶ از سلول‌های واحد سیناپسی (synaptic) دارد.

تولید تراشه «مغزمانند» سازگار با محیط زیست

در حال حاضر بیشتر تراشه‌ها دیجیتال هستند که اطلاعات را به شکل ۰ و ۱ ذخیره می‌کنند اما تراشه جدید شرکت «آی بی ام» بر اجزایی موسوم به مقاومت حافظه‌دار یا «ممریستور» (memristor) متکی است که آنالوگ هستند و می‌توانند گستره‌ای از عددها را ذخیره کنند.

این وضعیت موجب می‌شود که این تراشه جدید عملکردی مشابه سیناپس‌ در مغز انسان و عملکرد بالایی در عین مصرف پایین انرژی داشته باشد.

به گفته محققان این شرکت در زوریخ سوئیس، بهره‌وری بالای انرژی این تراشه امکان انجام کارهای محاسباتی بزرگتر و پیچیده‌تر را با انرژی کمتر در محیط هایی مانند خودرو، گوشی‌های موبایل و دوربین‌ها فراهم خواهد کرد. با این حال هنوز چالش هایی مانند هزینه مواد و دشواری‌های تولید وجود دارد که باید بر آنها غلبه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha