دانشمندان علت موفقیت کارآفرینان را رمزگشایی کردند

تهران - ایرنا - دانشمندان با انجام یک مطالعه جدید دریافتند ارتباطات عصبی در مغز کارآفرینان سریالی در مقایسه با سایر مدیران بیشتر است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای اخبار علمی سای تک دیلی، محققان می گویند مغز کارآفرینان متفاوت است.
یک مطالعه جدید نشان داد ارتباط عصبی در مغز کارآفرینان سریالی در مقایسه با مدیران بیشتر است. این یافته نشان می دهد این کارآفرینان انعطاف پذیری شناختی بالایی دارند که برای موفقیت ضروری است.

این یافته‌ها، با استفاده از روش ابتکاری اف ام آر آی fMRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی) در حالت استراحت، بینشی را برای تقویت شناخت و آموزش کارآفرینی در سازمان‌ها ارائه می‌کند.

کارآفرین سریالی، فردی است که در دوره زمانی کوتاهی، چندین کسب و کار جدید را آغاز می کند. او یک فرد اهل کسب و کار است که همواره به دنبال ایده های جدید بوده و با اشتیاق تمام بر روی آن ها کار می کند. کارآفرین سریالی یک ایده تجاری را دنبال می کند، اما زمان خود را در طولانی مدت کاملا وقف آن نمی کند و در عوض، فرد دیگری را برای انجام کارهای روزانه به کار گرفته و زمان خود را به ایده بعدی اختصاص می دهد. این افراد به صورت طبیعی، پروژه های در حال انجام زیادی را در ابعاد مختلف دارند و هدفشان قدرت دادن به فردی دیگر است تا مسئولیت ها را به او واگذار کرده و ایده بعدی خود را توسعه دهند.

تحقیقات پیشگامانه جدید که هم کارآفرینان سریالی و هم مدیران را شامل می‌شود، ارتباطات عصبی تقویت‌شده‌ را در مغز کارآفرینان نشان داد که به طور بالقوه به ویژگی‌های شناختی متمایز منجر می‌شود.

این مطالعه پیشگام که یک گروه چند رشته‌ای از دانشکده مدیریت دانشگاه لیژ و بیمارستان دانشگاه لیژ در نروژ انجام دادند و محققان کارآفرینی و دانشمندان علوم اعصاب را در بر می‌گرفت، شواهدی یافت که نشان می‌دهد مغز کارآفرینان ارتباط عصبی بیشتری دارد که ممکن است به ویژگی های شناختی متمایز کمک کند.

این مطالعه با استفاده از تصویربرداری ام آر آی کاربردی در حال استراحت (rs-fMRI)، نشان داد کارآفرینان سریالی در مقایسه با سایر مدیران،‌ ارتباط بیشتری بین قشر جزیره ای راست مغز (مرتبط با انعطاف پذیری شناختی) و قشر پیش پیشانی قدامی دارند.

این نتایج که در مجله "Entrepreneurship Theory and Practice" منتشر شد، نشان می‌دهد کارآفرینان سریالی انعطاف‌پذیری شناختی بیشتری دارند که آنها را قادر می‌سازد بین کشف و بهره‌ برداری، تعادل و توازن که برای موفقیت بسیار مهم است، برقرار کنند.

دانشمندان علت موفقیت کارآفرینان را رمزگشایی کردند
تفاوت‌ مغز کارآفرینان سریالی و مدیران

برخلاف رویکرد سنتی اف ام ‌آر ‌آی کاربردی مبتنی بر وظایف ارائه شده به موضوع، اف ام آر آی کاربردی در حالت استراحت که این مطالعه بر اساس آن انجام شده، مغز را در حالت استراحت، در نبود وظایف شناختی یا محرک‌ها مشاهده می‌کند. این رویکرد نوآورانه برای بهبود شناخت ذهن کارآفرینی است. در این تحقیق ۴۰ نفر شامل کارآفرینان و مدیران شرکت کردند.

این مطالعه نشان دهنده پیشرفت مهمی در شناخت ما از ذهن کارآفرینی است و ظرفیت علوم اعصاب به عنوان رویکرد مکمل ابزارهای سنتی برای مطالعه شناخت کارآفرینی را نشان می دهد.

فردریک اومس پژوهشگر و استادیار مدیریت و کارآفرینی دانشگاه لیژ توضیح می دهد که با نشان دادن این تفاوت در انعطاف پذیری شناختی، دیدگاه جدیدی را برای اطلاع رسانی در مورد طراحی برنامه های آموزشی یا توسعه حرفه ای با هدف بهبود انعطاف پذیری شناختی و روحیه کارآفرینی افراد در سازمان های مختلف ارائه می دهد.

پروفسور برنارد سورلمونت، استاد کارآفرینی دانشگاه لیژ در این باره اظهار داشت: در دنیای تغییرات سریع و غیرقابل پیش‌بینی، سازمان‌ها باید ذهنیت کارآفرینی را پرورش دهند و انعطاف‌پذیری شناختی را تقویت کنند، ویژگی‌هایی که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD به عنوان چالش قرن ۲۱ شناخته است.

دکتر استیون لوریس، متخصص مغز و اعصاب و استاد بالینی بیمارستان دانشگاه لیژ نیز گفت: تحقیق چند رشته‌ای و مشارکتی "کارآفرینی عصبی" تلفیقی از دانش در علوم اعصاب را نشان می‌دهد و بیانگر آن است که چگونه تکنیک‌های تصویربرداری عصبی به تجسم بهتر شبکه های عصبی مرتبط با انعطاف پذیری شناختی کمک می کند تا فرد بتواند با واقعیتی که دائم در حال تغییر است و منبع موفقیت کارآفرینی است، سازگار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha