ماجرای فوکوشیما/ چین غذاهای دریایی وارداتی از ژاپن را آزمایش می‌کند

تهران- ایرنا- دولت چین به دلیل آنچه آلودگی رادیواکتیو احتمالی ناشی از ریخته شدن پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن به دریا می‌نامد، به نشانه نوعی اعتراض به این اقدام توکیو و تحت فشار قرار دادن آن، محصولات دریایی که از ژاپن وارد می‌کند را آزمایش خواهد کرد و این تصمیم به دولت ژاپن نیز اعلام شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو نیوز، به گفته منابع آگاه سیاسی، چین به ژاپن اعلام کرده است که آزمایش تشعشع هسته‌ای روی واردات غذاهای دریایی از این کشور را اقدامی ضروری برای محافظت از مردم و مصرف کنندگانش می داند.

اعتقاد کارشناسان بر این است که این آزمایش برای تحت فشار قرار دادن توکیو به دلیل رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما انجام شده است.

پکن از طریق مجاری دیپلماتیک، برنامه خود را مبنی بر توقیف واردات غذاهای دریایی از ژاپن در گمرک اعلام کرده است. در همین حال، به گفته این منابع، توکیو مجدداً در مورد این رویه ابراز نگرانی کرده و خواستار انجام فرآیندهای گمرکی مناسب شده است.

علاوه بر غذاهای دریایی، سایر اقلام شامل غذا و نوشیدنی، از جمله برنج که از ژاپن وارد می شود پس از اعلام لزوم آزمایش تشعشع با توقف در گمرک چین مواجه شده است.

این منابع گفتند: این دو همسایه آسیایی چندین دور رایزنی در مورد آزمایش سراسری اقلام غذاهای دریایی در گمرکات چین داشته اند و پکن مدعی است که باید از واردات محصولات غذایی ژاپنی آلوده به تشعشعات جلوگیری کند.

آنها افزودند: چین درباره اقدامات مشخصی که مقامات گمرکی در رابطه با واردات مواد غذایی غیر از محصولات دریایی در نظر گرفته اند، توضیح بیشتری نداده است.

چین واردات مواد غذایی از فوکوشیما و ۹ استان دیگر ژاپن را از زمان وقوع زلزله و سونامی ویرانگر در سال ۲۰۱۱ که تخریب بزرگی را در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی ایجاد کرد، ممنوع کرده است و اگر تخلیه آب نیروگاه آغاز شود، پکن می تواند کنترل واردات مواد غذایی از ژاپن را تشدید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در ماه ژوییه به دولت ژاپن ارسال کرد، نوشت رهاسازی آب تصفیه شده فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

با این حال، چین ادعا کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه کافی دیدگاه‌های کارشناسان شرکت‌کننده در بررسی خود را ارائه نکرده است و این کشور همچنان با تخلیه آب برنامه‌ریزی شده مخالف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha