۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85197373
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دیلی تلگراف: آلمان در مسیر مسلح کردن اوکراین به موشک‌های دوربرد است

تهران- ایرنا- روزنامه دیلی تلگراف افشا کرد که «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان برخلاف گزارش‌هایی مبنی بر ترس برلین از ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف به دلیل قادر ساختن این کشور برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه، گام به گام در مسیر مسلح کردن اوکراین به این موشک‌ها است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه چاپ لندن اعلام کرد که هنوز شولتس به طور رسمی موضع خود را در مورد ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین تغییر نداده است.

موشک‌های کروز «تاروس» که شبیه به موشک‌های «سایه طوفان» بریتانیا است، بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر و قابلیت نفوذ به اهداف سخت و عمیقاً مدفون شده مانند سنگرهای فرماندهی را دارد.

سخنگوی دفتر صدراعظم آلمان روز شنبه به دیلی تلگراف گفت که "هیچ چیز جدیدی [در این رابطه] برای گزارش کردن" وجود ندارد، و در ادامه برلین این شعار را تکرار می‌کند که آلمان بر حمایت از اوکراین با "تحویل توپخانه سنگین، خودروهای زرهی و سیستم های دفاع هوایی" متمرکز است.

وزیر دفاع آلمان در تاریخ ۱۳ مرداد بار دیگر ارسال موشک‌های دوربرد تاروس را به اوکراین رد و تاکید کرد که در حال حاضر این موضوع، "اولویت اصلی ما نیست".

بوریس پیستوریوس به وضوح اعلام کرد که برلین نگران این است که این موشک‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده شود.

دیلی تلگراف نوشت: اما در پشت صحنه، شولتس و پیستوریوس در حال پیروی از بریتانیا هستند؛ بریتانیایی که پیش از آغاز ضدحمله اوکراین در ماه مه (اردیبهشت/خرداد)، نخستین متحدی بود که موشک‌های کروز هوا به زمین را در اختیار کی‌یف قرار داد.

بر اساس گزارش مجله اشپیگل، پیستوریوس از ام‌بی‌دی‌ای (MBDA) شرکت سازنده این موشک‌ها خواسته است که روی نرم‌افزار موشک تاروس کار کند و حداکثر برد موثر آن را کاهش دهد تا کی‌یف نتواند از آنها برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.

بنابر گزارش‌ها، شولتس تردید دارد که کی‌یف به وعده‌اش درباره استفاده از این موشک‌ها فقط برای حمله به اهدافی در داخل خاک اوکراین، عمل کند به همین دلیل او تنها زمانی حاضر است که اجازه این اقدام [ارائه موشک‌ها به اوکراین] را بدهد که مطمئن شود یک اصلاح فنی بتواند برد موشک‌ها را محدود کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: در حالی که گفته شده برلین تمایلی به ارسال موشک‌های دوربرد [به اوکراین] ندارد، مگر اینکه واشنگتن همین اقدام را انجام دهد، به نظر می‌رسد این شرط نیز اکنون کنار گذاشته شده است.

از آنجایی که ضدحمله اوکراین با مشکلاتی رو به رو است، تغییر موضع صدراعظم آلمان در ارسال موشک‌ها، پس از آن انجام شد که وی تحت فشار از سوی ائتلاف خود قرار گرفت.

آندریاس شوارتس (Andreas Schwarz) یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان به تازگی اعلام کرده که ضدحمله اوکراین در حال تزلزل است و کی‌یف نیروی هوایی قابل توجهی ندارد. بنابراین تنها موشک‌های هدایت شونده مانند موشک‌های کروز تاروس است که ارتش اوکراین به کمک آن می‌تواند سرزمین‌هایی را بازپس بگیرد.

رودریش کیزوتر (Roderich Kiesewetter) سخنگوی حزب اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)، صدراعظم آلمان را به ایجاد تاخیر در اجرای این راهبرد به دلیل "اعتماد نداشتن به اوکراینی‌ها" متهم کرد.

صدراعظم آلمان روز پنجشنبه (۱۹ مرداد) متعهد به ادامه حمایت نظامی از اوکراین شد اما همچنین تاکید کرد که دولت او برای جلوگیری از رویارویی بین ناتو و روسیه، مسئولانه عمل خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha