۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85197407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنرمند پیشکسوت کردستانی دار فانی را وداع گفت

۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبر: 85197407
هنرمند پیشکسوت کردستانی دار فانی را وداع گفت

سنندج- ایرنا- "عبدالحمید نعمتیان" هنرمند فرهیخته و پیشکسوت صنایع‌دستی استان و کشور در رشته نازک‌کاری، روز یکشنبه به دلیل کهولت سن در ۹۳ سالگی در سنندج دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، نعمتیان متولد ۱۳۰۹ سنندج از اساتید پیشکسوت رشته نازک‌کاری بود و کسب نشان ملی همای زرین و کسب گواهینامه درجه‌یک هنری که معادل مدرک دانشگاهی دکترا است، از جمله افتخارات این پیشکسوت حوزه صنایع‌دستی کردستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند پیشکسوت به مردم استان و هنرمندان صنایع دستی درجمع خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: هنر نازک‌کاری حدود یک قرن‌ونیم قدمت دارد و به گفته استادکاران این رشته، بنیان‌گذار این هنرصنعت زیبا در سنندج استاد مرحوم نعمت‌الله نعمتیان پدر مرحوم استاد عبدالمجید نعمتیان بوده که بعداً به استاد عبدالحمید منتقل شده است.

منصور مهرزاد با اشاره به کسب نشان ملی همای زرین و کسب گواهینامه درجه‌یک هنری توسط این هنرمند پیشکسوت، افزود: از دیگر افتخارات و فعالیت‌های زنده‌یاد عبدالحمید نعمتیان می‌توان به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سال ١٣٥٤ به همراه ١٠٠ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی ایران و حضور در نمایشگاه لندن در سال ١٣٥٥ به همراه مرحوم بهزادیان (دایی وی) اشاره کرد.

وی اهدای چهار اثر با ارزش از سه نسل خانواده نعمتیان، شامل قلمدان اثر استاد نعمت‌الله سنندجی ساخت ۱۲۸۶ هجری شمسی، آینه ساخته مشترک استاد نعمت‌الله سنندجی و خراطی پایه‌های آن توسط استاد محمدامین زبیری ساخت ۱۲۸۱ هجری شمسی، قلمدان اثر استاد عبدالمجید نعمتیان فرزند استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۱۰ هجری شمسی و قلمدان اثر استاد عبدالحمید نعمتیان فرزند استاد عبدالمجید نعمتیان و نوه استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۹۶ را از دیگر افتخارات این خانواده هنرمند اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: خدمات سه نسل از خانواده نعمتیان موجب شده سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی شناخته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha