همه مبتلایان به مالاریا در تربت جام رانندگان ترانزیتی بوده اند

مشهد-ایرنا- معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت‌جام گفت: پنج مورد ابتلا به بیماری مالاریا طی سال جاری در مناطق زیر پوشش این دانشکده شناسایی شده که همه افراد مبتلا، رانندگان ترانزیت در مسیر مرزهای جنوبی بوده اند.

دکتر منصوره مکارم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد رانندگان فعال در حمل و نقل بین المللی هستند که به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای جنوبی به ویژه پاکستان رفت و آمد داشته اند و تست مالاریای آنها در تربت جام مثبت شده است.

وی گفت: طی ۲ سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به بیماری مالاریا در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی تربت جام ثبت نشده بود اما به دلیل وقوع سیل فراگیر پارسال و شیوع مجدد این بیماری در پاکستان شاهد ابتلای اتباع این کشور و یا مسافران و رانندگان عبوری از این کشور هستیم.

مالاریا یکی از شایع ترین بیماری های منتقله توسط نوعی پشه است که به علت حضور انگل تک یاخته ای به نام "پلاسمودیوم" در خون انسان ایجاد می شود، پلاسمودیومها در داخل گلبولهای قرمز خون رشد می کنند و پس از رشد، تکثیر نموده و موجب پاره شدن گلبولهای قرمز خون و بروز علائم مالاریا می شوند.
تب و لرز، سردرد، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و خستگی مفرط از مهمترین علایم مالاریاست.

پیش از این مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اعلام کرد ۲۱ مورد ابتلا به مالاریا از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه در ۱۷شهرستان زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شد.

۲ شهرستان مرزی تربت جام و صالح آباد به ترتیب در ۱۷۰ و ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع شده اند و در مجموع ۳۱۰ هزار نفر جمعیت این شهرستانها زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha