۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۰۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85201302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: در تلاش برای حرکت طرفین بحران یمن به سوی راه حل سیاسی جامع هستیم

نیویورک- ایرنا- هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که در تلاش است تا دو طرف بحران یمن را برای ایجاد اعتماد و حرکت به سوی راه حل سیاسی جامع و پایدار دعوت کند تا با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

به گزارش ایرنا، هانس گراندبرگ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت:دو طرف مناقشه در یمن تلاش می‌کنند تمایل خود را برای جستجوی راه‌ حل نشان دهند، اما در تعبیر این موضوع باید دقت شود.

وی تصریح کرد: من از هر دو طرف بحران یمن می‌خواهم از تشدید لفاظی خودداری و از کانال‌های گفت‌وگو که تحت آتش‌بس ایجاد شده است، استفاده کنند.

گراندبرگ اضافه کرد: با وجود پایان آتش بس در اکتبر گذشته، خصومت ها در جبهه های یمن همچنان کم است.

وی در عین حال افزود: نبرد و تبادل آتش پراکنده در چندین جبهه به ویژه تعز، مارب، الضلعیه، الحدیده، شبوه و صعده ادامه یافت و نگران گزارش‌هایی مبنی بر افزایش فعالیت‌های افراطی در دوره اخیر در استان‌های ابین و شبوه هستم.

نماینده سازمان ملل در امور یمن ادامه داد: از حمایت ۱.۲ میلیارد دلاری که عربستان سعودی در اوایل ماه جاری اعلام کرد، استقبال می کنیم. هفته گذشته در ریاض با رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و مقامات ارشد عربستان سعودی دیدار و گفتگو کردم.

گراندبرگ اضافه کرد که همچنین طی هفته جاری در مسقط پایتخت عمان با نمایندگان انصارالله و مقامات ارشد عمانی دیدار و گفتگو کرده است.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، دستیاران او طی دو هفته گذشته با مقامات دولتی در عدن و نمایندگان انصارالله در صنعا دیدار و گفتگو کرده اند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه این هفته اعلام کرد تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه این کشور در امور یمن امروز ۲۳ مرداد ماه به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به آتش بس در یمن و "راه اندازی یک روند صلح جامع" از خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: لندرکینگ در طول سفر خود با شرکای یمنی، سعودی، اماراتی، عمانی و بین‌المللی دیدار خواهد کرد تا در مورد گام‌های لازم برای تضمین آتش‌بس پایدار و آغاز یک فرآیند سیاسی فراگیر و با میانجیگری سازمان ملل و اطمینان از ادامه تلاش‌ها در جهت کاهش بحران و رنج اقتصادی بحث کند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: آتش بس طولانی ترین دوره آرامش را از زمان آغاز جنگ به ارمغان آورده است و این آتش بس به یمنی ها کمک می کند تا آینده روشن تری را برای کشور خود رقم بزنند.

اما محمد علی الحوثی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن چهارم مرداد ماه در سخنانی اعلام کرد که مذاکرات برای حل و فصل جنگ این کشور به بن‌بست رسیده و صنعا برای هرگونه شرایط اضطراری آماده است.

به گزارش ایرنا، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: امروز آتش بس وجود ندارد، بلکه کاهش تنش است و فرصت میانجیگری از سوی ما فراهم شده است. ما پیش از هر چیز دیگری همچنان در مورد مسائل بشردوستانه صحبت می‌کنیم.

وی افزود: هیچ توجیهی برای ادامه محاصره وجود ندارد و ما از هر نقشی برای هر کشور عربی در راستای حل بحران استقبال می کنیم، اما می‌خواهیم با کشورهای متجاوز و نه مزدوران آنها، گفت‌وگو کنیم. مذاکرات امروز به بن بست رسیده است و ما برای هر شرایط اضطراری آماده هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha