هشدار سیا به دولت آمریکا در خصوص ناکارآمدی ضدحمله اوکراین علیه روسیه

نیویورک – ایرنا- سیمور هرش روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکایی اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داده بود که بعید است ضد حمله اوکراین منجر به شکست روسیه در جنگ شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه ها، سیمور هرش به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت: سیا به بلینکن گفته بود که حملات اوکراینی کارساز نخواهد بود. این ضدحمله یک نمایش از طرف ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بود و برخی در دولت آمریکا اظهارات او را باور کرده بودند.

وی به نقل از این مقام افزود: بلینکن متوجه شده که واشنگتن و نیروهای اوکراینی وابسته به آن "در جنگ" علیه روسیه پیروز نخواهند شد، اما آنها نمی خواستند در رابطه با بحران اوکراین، دولت آمریکا مورد تمسخر واقع شود.

به گفته این مقام، بلینکن مانند اقدامی که کیسینجر در پاریس برای پایان دادن به جنگ ویتنام انجام داد، می‌خواست به توافق صلح بین روسیه و اوکراین دست یابد اما متوجه شد این توافق صلح یک شکست بزرگ است.

شبکه خبری سی ان ان چندی پیش با اشاره به وابستگی دولت اوکراین به تسلیحات واشنگتن و غرب در جنگ با روسیه، نوشت: مسکوت ماندن روند ضد حملات، با توجه به انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا، مشکلات سیاسی بزرگی را برای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به بار خواهد آورد.

به گزارش ایرنا، سی ان ان افزود: یکی از بزرگترین مشکلات اوکراین در پیگیری ضد حملاتی که - تاکنون شکست خورده و نتوانسته انتظارات کی یف و کشورهای غربی را تامین کند - این است که نمی تواند به خودی خود درباره سرنوشت جنگ تصمیم بگیرد.

ولودیمیر زلنسکی به انتقال گسترده مهمات از سوی آمریکا و غرب وابسته است و در مقابل، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می تواند حرف زیادی برای گفتن درباره زمان و چگونگی پایان این جنگ داشته باشد. نتیجه این جنگ تحت تاثیر عوامل خارجی از جمله تغییر نیروهای سیاسی در آمریکا، مسکو و پایتخت های اروپایی قرار دارد.

روند مسکوت ضد حملات و بن بست در ادامه جنگ در فصل زمستان، به ویژه می تواند تبعاتی در آمریکا داشته باشد و حمایت واشنگتن از جنگ را در سال انتخابات زیر سوال ببرد. آمریکایی ها آماده رویارویی احتمالی بین جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هستند.

بایدن که ائتلاف ها با غرب را احیا کرده از حامیان اصلی خارجی اوکراین است. اما ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا نگاه مشکوکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دارد و متعهد شده اگر رئیس جهوری شود در همان دوره پوتین جنگ را در ۲۴ ساعت به پایان برساند. حتی اگر ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ هم نباشد، کاهش حمایت از جنگ به آسیب پذیری بایدن منجر می شود.

بنابراین به دلایل سیاسی و راهبردی، فشار فراوانی وجود دارد که در روند ضد حملات، پیشرفت محسوسی در تابستان امسال مشاهده شود. اما دستکم تاکنون به نظر می رسد که جنگ احتمالا تا سال آینده طول خواهد کشید. اگر این طور شود این سوال پیش می آید که اوکراین تا چه اندازه توانایی ادامه جنگ را دارد و آمریکایی ها تا چه میزان علاقه مند به ادامه بسته های کمک رسانی چند میلیارد دلاری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha