۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85203238
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جان‌آفرینی؛ تبلور ایثار و گذشت خانواده «خطیر نامنی»

گرگان- ایرنا- بخشیدن کار ساده‌ای نیست. جنگیدن با شعله‌های اشتیاق نگهداشتن جسم عزیزان است؛ ازخودگذشتگی می‌خواهد تا بتوان همانند خانواده «حسین خطیرنامنی» لبخندهای سوخته را از لابه‌لای دردهای بیماران نیازمند به اهدای عضو بیرون کشید و بار دیگر آهنگ خوش حیات را نواخت.

به گزارش ایرنا سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می‌کنند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می‌کنند و این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می‌تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

اینجا عشق، ایثار و گذشت را میتوان در نگاه داغدار، برق خیس چشمان، دستان پرمهر لرزان یک مادر و برادر براحتی و بدون واسطه پیدا کرد که در اوج ایثار، اعضای پیکر جوانشان را به ۶۰ نفر از بیماران نیازمند به اهدای عضو بخشیدند.

جان‌آفرینی؛ تبلور ایثار و گذشت خانواده «خطیر نامنی»

«حسین خطیرنامنی» جوان ۳۵ ساله ای است که دچار مرگ مغزی شده‌بود و با ایثار و گذشت خانواده اش به بیماران نیازمند بدحال، حیات و زندگی دوباره بخشید و اولین اهدای عضو ماندگار استان گلستان را در سال ۱۴۰۲ به نام خود ثبت کرد.

بغض در گلوی همه آشیانه کرده و صدای هق‌هق گریه از لابه‌لای جمعیت پر می‌کشید، «بی بی بیدرنامنی» خواهر شهید علیجان بیدرنامنی و همسر جانبازعسگر خطیر نامنی بار دیگر با ایثار و گذشت از جسم پسر جوانش نماد صبر و الگوی برجسته برای زنان و مادران متدین و انقلابی شد.

صدایش استوار و مهربان است می گوید: پسرانم زمانی که آمدند و گفتند «دکترها می گویند اعضا داداش حسین را اهدا کنیم شما راضی هستید؟» بدون ذره ای شک و دو دلی گفتم چرا راضی نباشم و از صمیم قلبم راضی هستم.

وی افزود: پسر جوانم فوت شده اگر نبخشم جسمش را زیر خاک می برند و اگر ببخشم ثواب و دعای خیر خواهد داشت و من راه دوم را بدون معطلی انتخاب کردم و از تصمیمم راضی هستم.

وی اظهار داشت: برادر جوان و ورزشکارم را در حماسه دفاع مقدس در راه وطن تقدیم کردیم، همسر مرحومم جانباز شیمیایی بود و حال هم فرزندم، از عموها و برادرانم فرزندم هم اجازه گرفتم و جسمش را در راه خدا تقدیم کردم.

جان‌آفرینی؛ تبلور ایثار و گذشت خانواده «خطیر نامنی»

بی بی خانم با صدای آرام و مهربان می گوید: امروز سوم پسرم هست و با دیدن عکس جوانم ناخودآگاه گریه ام می گیرد پسر تا دیروز سالم کنارم بود ولی امروز دیگر در بین ما نیست.

وی افزود: اعضا حسین به هفت نفر حیات دوباره بخشید و ۵۳ نفر دیگر را از معلولیت نجات داد.

علی خطیرنامنی پسر بی بی خانم هم در این ارتباط گفت: مادرم چون خواهر شهید و همسر جانباز هستند ایثار و از خودگذشتگی را بارها در عمل و رفتار به ما نشان دادند و از خودگذشتگی و ایثار ایشان رنگ دیگری دارد.

وی افزود: زمانی که با مادر صحبت کردیم خیلی منطقی برخورد کردند و گفتند« جسم زیرخاک می پوسد به هر کسی نیاز به اهدا دارد هدیه شده و امیدوارم این فرهنگ و سنتی در بین همه مردم شود».

وی اظهار داشت: یک حسین رفت ولی ۶۰ حسین به زندگی برگشتند و مادران بسیاری از این بخشش شاد شدند.

جان‌آفرینی؛ تبلور ایثار و گذشت خانواده «خطیر نامنی»

علی آقا گفت: روزهای پنجشنبه در امامزاده ها افراد بسیاری برای رفتگان خود خیرات می کنند تا ثواب آن برای اموات برود و اهدا اعضا هم بخشش از نوع دیگر بوده که هرکسی توان انجام آن را ندارد.

مهدی خطیرنامنی پسرعموی این جوان تازه فوت کرده می گوید: پسرعمویم اولین اهداکننده عضو استان گلستان در سال جاری بودند و امیدواریم اهدا عضو با اطلاع رسانی های درست فرهنگ سازی شود.

به گزارش ایرنا، قانون پیوند اعضا، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیات شان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha