استاندار کرمانشاه: مقدمات تردد خودرویی از مرز شوشمی به عراق فراهم شده است

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه با اشاره به فراهم شدن مقدمات خودرویی از مرز شوشمی به عراق، گفت: تردد خودرویی یکی از اولویت‌های مدیریت استان است و به اقبال بیشتر از این مرز کمک می‌کند و از این رو پیگیری‌های لازم برای توافق با طرف عراقی در روزهای آینده در دستور کار است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «محمدطیب صحرایی»در بازدید میدانی از وضعیت پایانه مسافری و گمرک شوشمی عنوان کرد: کمتر از ۲ ماه از بازگشایی پایانه مسافری شوشمی می گذرد و امروز برای بررسی آخرین وضعیت پیشرفت امور، بررسی نواقص و اقدام برای رفع آن ها یک بازدید میدانی از مرز داشتیم.

او با اشاره به اینکه روند پیشرفت کارها در مرز شوشمی خوب است در ادامه گفت: خوشبختانه تردد مسافری از این مرز روز به روز درحال تقویت است و امیدواریم برخی از مشکلات باقی مانده در کمترین زمان ممکن اصلاح شود و این مرز مانند بقیه گذرگاه های استان به یکی از نقاط خوب برای تقویت مبادلات بین دو کشور ایران و عراق تبدیل شود و مردم از آن منتفع شوند.

استاندار کرمانشاه بر ضرورت استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در این مرز برای کمک به معیشت مرزنشینان تاکید کرد.

مقدمات تردد خودرویی در شوشمی فراهم شده است

هدایت محمودی بخشدار نوسود نیز به مطالبه مردم منطقه در زمینه فراهم شدن امکان کاپیتاژ و تردد با خودرو شخصی به اقلیم کردستان را مطرح کرد و مدیر گمرک شوشمی نیز از فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای قانونی برای تردد مسافری با خودرو شخصی خبر داد.

استاندار کرمانشاه: مقدمات تردد خودرویی از مرز شوشمی به عراق فراهم شده است

راه اندازی سرور در پایانه مسافری شوشمی

طی این مدت موضوع عدم استقرار سرور یکی از مشکلات مهم زیرساختی برای تردد مسافری از پایانه شوشمی بود که موجب معطلی زیاد مسافرین برای دریافت مجوز تردد شده بود. استاندار در آغاز این بازدید میدانی، آخرین وضعیت استقرار زیرساخت های این حوزه را جویا شد.

بهروز فرجی به عنوان مدیر بازارچه شوشمی در گزارشی پیرامون این حوزه عنوان کرد: خوشبختانه زیرساخت های فیبرنوری و سرور در این مرز نصب و راه اندازی شده است و هم اکنون مدت زمان تردد مسافری به کمتر از پنج دقیقه کاهش یافته و روزانه به طور متوسط ۱۶۰ تردد مسافری از این مرز صورت می گیرد.

وی در جواب پرسش استاندار در مورد میزان زمان ماندگاری مسافران در داخل کشور و دلایل سفر آن ها، گفت: از زمان گشایش این پایانه در ۱۰ تیرماه امسال تاکنون، تعداد ۶ هزار و ۵۹۸ نفر از این مرز تردد کرده اند که ۶۰ درصد ترددها به مسافران عراقی تعلق داشته و اغلب آن ها برای پیگیری درمان های پزشکی به ایران می آیند و مدت سفر آن ها هم اغلب چندین روز طول می کشد. چند روزی باقی می مانند و تردد مسافران ایرانی به داخل اقلیم بیشتر به منظور گردش و یا دیدار از اقوام است.

تامین دستگاه ایکس ری برای مرز شوشمی

در ادامه این بازدید معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری پاوه نیز به طرح مطالبات فرمانداری از مدیران مجموعه پرداخت و عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود عدم استقرار مدیر پایانه در این مجموعه است که باید برای انجام بهتر امور هر چه زودتر این کار انجام شود و همچنین فعلا عوامل خدماتی به اندازه کافی در پایانه مستقر نیست و باید این کمبود هم جبران شود.

فرشاد شیخی در ادامه به نیاز جدی پایانه به استقرار یک دستگاه ایکس ری برای انجام بازدیدهای دقیق تر اشاره کرد و ادامه داد: همچنین نیازمند استقرار یک کانکس و امکانات لازم در دروازه ورودی برای استقرار پرسنل هستیم.

استاندار کرمانشاه نیز در این‌باره گفت: ۵ دستگاه ایکس ری برای مرزهای استان خریداری شده که یک دستگاه به شوشمی اختصاص می یابد و مدیران پایانه باید برای رفع نواقص موجود هر چه سریع تر اقدام کنند.

استاندار کرمانشاه: مقدمات تردد خودرویی از مرز شوشمی به عراق فراهم شده است

کمک به معیشت مردم از طریق رونق گردشگری

در ادامه این بازدید بخشدار نوسود عنوان کرد: شهر نوسود درطول تاریخ پنج بار ویران شده و آخرین بار آن به دوران جنگ تحمیلی باز می گردد هر بار از نو توسط مردم تلاشگر و بااراده منطقه دوباره ساخته شده است و لایق توجه ویژه هستند.

«هدایت محمودی» عنوان کرد: در گذشته بسیاری از رتبه های برتر کنکور به مردم این منطقه تعلق داشت ولی مشکلات معیشتی باعث شده است که جوانان با استعداد این منطقه به کولبری روی بیاورند و دیگر خبری از آن موفقیت های تحصیلی نیست.

وی خواستار تقویت زیرساخت های مخابراتی و خطوط موبایل در این شهر مرزی شد.

استاندار کرمانشاه نیز کمک به معیشت مردم منطقه از طریق رونق گردشگری تاکید کرد و گفت: جاده پاوه به شوشمی بهسازی و آسفالت می شود و بهبود راه های مبادلاتی به تردد بیشتر مسافر و رونق مشاغل خدماتی در شهر نوسود کمک می کند همچنین برنامه هایی برای ساماندهی کولبری در نظر داریم.

رعایت عدالت در استفاده از کارت های مرزنشینی و ضرورت تشکیل تعاونی

استاندار کرمانشاه در ادامه این برنامه از بخش گمرک و تردد حمل ترانزیت کالا به شکل میدانی بازدید کرد. یکی از مطالبات جدی مراجعه مردم اعتراض به عدم عدالت در استفاده از کارت های مرزنشینی و اینکه برخی در طول سال بارها واریزی دارند و برای برخی کارت ها هم واریزی خاصی ندارند.

در میان بخشداری نوسود هم خواهان دسترسی به سیستم و فراهم شدن امکان نظارت عملی نظارت بر نحوه واریز شد.

استاندار خطاب به مدیران تاکید کرد همه مردم باید از مزایای کارت های مرزنشینی منتفع شوند و سود ببرند؛ گفت: خوشبختانه اجازه های لازم برای اتخاد تصمیمات تحول آفرین در مرزهای استان از وزارت کشور اخد شده و فرمانداری، بخشداری، و مجموعه گمرک و فعالین مرز پیشنهادات و راهکارهای عملی خود را برای ارتقای معیشت مردم از طریق فعال کردن عادلانه کارت های مرزنشینی ارایه دهند تا در کارگروه مرز استان پیرامون آن تصمیم گیری شود.

وی تاکید کرد: مردم منطقه می توانند با تشکیل تعاونی های مرزنشینی و تامین سرمایه لازم، به عنوان صاحب بار اقدام به واردات کالا کنند تا سود ناشی از این فرایند هم به مردم بومی این منطقه برسد.

صحرایی در مورد رسیدگی به محوطه گمرک خطاب به نماینده شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی عنوان کرد: این مجموعه در قبال حضور در شوشمی منتفع می شود و موظف به ساماندهی مناسب محدوده در اختیار اقدام کند.

وی قول داد در قبال ارائه گزارش کار مستمر توسط این شرکت، مدیریت ارشد استان هم به حل مشکلات مجموعه کمک کند.

همچنین استاندار کرمانشاه بر فراهم شدن زیرساخت ها آب و برق برای روستای شوشمی وباغات این روستا تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه: مقدمات تردد خودرویی از مرز شوشمی به عراق فراهم شده است

شوشمی مرزی با قدمت بیش از ۸۰ سال

به گزارش ایرنا؛ شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه های فعال کشور است.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha