۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85204257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اوکراین: روند طولانی آموزش خلبانی اف-۱۶ آغاز شده است

تهران- ایرنا- وزیر دفاع اوکراین گفت: آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی آغاز شده است، اما این دوره دست‌کم ۶ ماه و چه بسا بیشتر طول خواهد کشید.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این خبر دو روز پس از آن منتشر شد که یک مقام آمریکایی اعلام کرد جنگنده‌های اف-۱۶ پس از آموزش خلبانان، به اوکراین منتقل خواهند شد.

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین روز گذشته (شنبه) در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دست‌کم ۶ ماه آموزش برای خلبانان در نظر گرفته شده است، اما هنوز مشخص نیست که این روند چقدر طول می‌کشد.

رزنیکوف با اشاره به زمان تقریبی ادامه داد: دست‌کم ۶ ماه را در ذهن خود داشته باشید اما اگر این دوره طولانی‌تر شد، ناامید نشوید.

بر پایه این گزارش، اوکراین برای مقابله با برتری هوایی روسیه، هواپیماهای جنگی پیشرفته ساخت آمریکا را می‌خواهد.

جنگنده اف-۱۶ ساخت ایالات متحده دارای قابلیت سوخت گیری هوا به هوا و با بیشتر انواع سلاح ناتو که در حال حاضر به اوکراین عرضه شده، سازگار است.

بر اساس این گزارش، یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که واشنگتن با ارسال اف-۱۶ از دانمارک و هلند به اوکراین، به محض تکمیل آموزش خلبانان، موافقت کرده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اول مرداد اعلام کرد که ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین «چندین ماه» طول خواهد کشید؛ زیرا این روند بخش‌های آموزش و نگهداری را نیز شامل می‌شود.

وزارت دفاع اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که برای آزادسازی سرزمینی خود از روسیه به حداقل چهار اسکادران اف-۱۶ (۴۸ فروند) نیاز دارد.

در نشست ماه ژوئیه (تیر) سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر «ویلنیوس»، وزیر دفاع اوکراین تفاهم‌نامه‌ای که در آن شرایط آموزش اف-۱۶ برای خلبانان اوکراینی مشخص شده بود را با ۱۱ کشور امضا کرد.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات ارشد دولتی و نظامی در کی‌یف گزارش داد که انتظار نمی‌رود اولین گروه از خلبانان اوکراینی آموزش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا را تا تابستان سال آینده میلادی تکمیل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha