معاون وزیر علوم: به نقطه خودباوری در حوزه فناوری رسیده‌ایم

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در سلسله نشست‌های نخبگانی تولید دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه جامع امام حسین، نقطه نظرات خود پیرامون اقتصاد دانش بنیان و مباحث توسعه فناوری در کشور را بیان کرد.

تهران- ایرنا- دکتر رضایی فر گفت: مشارکت مردم می تواند هم در تامین بازار فناوری و هم تامین سرمایه در اقتصاد دانش بنیان محقق شود. تعاونی‌های دانشگاهی ظرفیت قانونی خوبی است که باید برای توسعه اقتصاد دانش بنیان احیا شود. کاهش ریسک جهت حضور مردم ضروری است تا موضوع فناوری و نوآوری در مسیر علمی و صنعتی کشور به یک جریان تبدیل شود که برای این موضوع می توان از مدل صندوق در صندوق در تامین مالی استفاده کرد. این مدل یک بیمه طبیعی و ارگانیک برای سرمایه گذاری کم ریسک در حوزه بسیار پرریسک توسعه فناوری است. به نقطه خودباوری در حوزه فناوری رسیده‌ایم ولی در تولید انبوه و صادراتی کردن محصولات و توانمندی‌ها مشکل داریم.

معاون وزیر علوم با اشاره به ریسک های توسعه فناوری افزود: VC ها(سرمایه گذاران خطر پذیر) در طرح های با ریسک و پیچیدگی کم ورود می کنند. این عدم پشتیبانی از فناوری در نوآوری منجر به خشک شدن چشمه های ایجاد فناوری در آینده خواهد شد.

ایشان در پایان گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مسائل کشور را حل کنند ولی در تبدیل اینها به جریان اقتصادی مشکل دارند. طرح های کلان و پرچمدار باید با نگاه آینده نگرانه، مسئله محور و آینده نگاری شکل بگیرد و فناوری های مورد نیاز ذیل این طرح ها توسعه یابند. این موضوع در حال پیگیری و تعریف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha