مرگ ناشی از مصرف «قرص برنج» در مازندران ۱۷ درصد کاهش یافت

ساری- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : در چهار ماهه سال جاری ۴۳ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران، دکتر علی عباسی افزود: از مجموع فوتی های مسمومیت با قرص برنج در استان ۲۵ نفر مرد و ما بقی زن بودند.

وی ادامه داد:‌ در این مدت شهرستان های بابل با ۱۰، آمل با ۹ و ساری با هفت فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسوول تصریح کرد: آمار مسمومیت با قرص برنج در شهرستان های چالوسّ، نوشهر، سوادکوه، محمود آباد هر کدام یک فوتی گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران بیان داشت: بیشترین فوتی فروردین ماه با ۱۳، اردیبهشت با ۱۱ و خرداد ۱۰مورد و تیر ماه با ۹ مورد کمترین فوتی گزارش شده است.

عباسی با اشاره به اینکه ا۲۲ نفر از فوت شدگان ناشی از مصرف قرص برنج مجرد و ما بقی متاهل بودند، افزود: سنین ۲۱ تا ۳۰ سال و سنین ۴۱ تا ۵۰ سال هر کدام با ۱۰ مورد بیشترین و سنین کمتر از ۱۶ سال یک فوتی به ثبت رسیده است.

عضو شورای قضایی استان مازندران گفت: هر چند طی سال های گذشته و طبق آمارهای موجود تلفات قرص برنج در استان کاهشی است، اما برای برای تداوم کاهش مرگ و میر با قرص برنج به گونه‌ای باید اقدام کرد که به آسانی و سهولت در دسترس مردم قرار نگیرد و برای مصارف خاص این قرص باید از مجاری مناسب تهیه کرد و به گونه‌ای عرضه آن باید محدود شود نه این که افراد به راحتی بتوانند آن را از مغازه‌ها تهیه کنند.

مرگ ناشی از مصرف «قرص برنج» در مازندران ۱۷ درصد کاهش یافت

از آن جایی که استفاده از قرص برنج که حاوی فسفید آلومینیوم است در کشاورزی بویژه در بین شالیکاران شمال به دلیل کارآیی بالای آن در از بین بردن آفات انباری برنج از چند دهه پیش مرسوم شد. سهولت استفاده و رسوب نکردن در محصول از جمله ویژگی هایی دیگری است که سبب شد تا استفاده از آن در داخل گونی های برنج داخل آشپزخانه ها در نقاط مختلف کشور هم سرایت کند.

نگهداری برنج، بدون استفاده از مواد آفت براندازی مانند قرص فسفید آلومینیوم، سبب می شود تا آفت ' شپشک ' که مازندرانی ها به آن ' ایزی ' می گویند، به خاطر شرایط رطوبتی هوا و زمین بسرعت فعال و تکثیر شود. مقابله با این آفت تنها پیش از فعال شدن امکان پذیر است و پس از فعال شدن تقریبا بی فایده یا بسیار پرزحمت است.
شپشک از هسته برنج تغذیه می کند و در مقدار زیاد تکثیر می شود و در صورتی بی توجهی می تواند با حرکت نامریی از انبار یا آشپزخانه به سایر نقاط منزل رسوخ پیدا کند.

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور میمیرد. معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت مصرف قرص برنج منجر به مرگ می شود. حتی در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و چنانچه سم از بدن وی خارج نشود مرگ فرد حتمی خواهد بود.

مازندران با داشتن ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست تولید برنج کشور را دارد و برای جلوگیری از آفات به برنج و افزایش ماندگاری آن از قرص برنج استفاده می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha