رویش ایده‌های مدرن بر درخت تناور کشاورزی

شهرکرد- ایرنا-کشاورزی در عصر هوش مصنوعی همچنان ابزارگراست، درست مانند همان دوران سنتی که ابزار، عصای دست کشاورز بود، اما در این دوران ابزار دیگر عصای دست کشاورز نیست بلکه شریک کشاورز در کشت و کاشت است.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های فناور هر روز در سراسر جهان ایده‌های خود را در بخش کشاورزی رو می کنند و روز به روز به کمک داده‌های نوین، دخالت انسان را در کشت و زرع کاهش می‌دهند اما سعی در بهره‌وری در همان میزان سطحی که کشاورزان تولید محصول داشتند، دارند.

برای مقابله با آفات، نگهداشت و زمان‌بندی دقیق آبیاری، جلوگیری از تبخیر آب در مزرعه، افزایش یا کاهش دمای مزارع شیلات و میگو، اصلاح بذرها، اعلام بروز سرما یا گرمازدگی در باغات، رشد گیاهان بدون خاک، مقابله با گسترش بیابان‌زایی در مزارع و بسیاری از کارهای کشاورزی این روزها به دست ابزار مدرن و هوش مصنوعی در دنیا سپرده شده است.

رویش ایده‌های مدرن بر درخت تناور کشاورزی

هوش مصنوعی به خدمت کشاورزی می‌آید

برخی از کارشناسان عقیده دارند که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده به توسعه و بهره‌وری کشاورزی به ویژه در بخش آبیاری کمک شایانی کند و باعث مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی می‌شود.

یک کارشناس ارشد حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید: جدیدترین فناوری که این روزها بیشتر افراد درباره آن بحث می‌کنند "هوش مصنوعی" است که در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار کاربردهای مختلفی دارد.

راحیل رحمانی در گفت و گو با ایرنا افزود: در دانش هوش مصنوعی پایه و اساس به کارگیری این فناوری محاسبات ریاضی و استفاده از الگوریتم‌های جدید است که می‌تواند تفکر انسانی تا حد زیادی شبیه‌سازی کند.

به گفته وی، در بخش کشاورزی استفاده از هوش مصنوعی بسیار با ارزش خواهد بود چرا که برخی از آمار نشان می‌دهد ۷۰ درصد آب مصرفی در جهان به آبیاری زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد و با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان میزان تولیدات محصولات کشاورزی را افزایش داد و مقدار مصرف آب را بهینه کرد و در آن صرفه‌جویی لازم را انجام داد.

پَر پرواز پهپادها بالای سر کشاورزی

از جمله ابزار مدرنی که در بخش کشاورزی این روزها مورد استقبال قرار گرفته است استفاده از فناوری پهپادها است که می‌تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی استان به پهپادهای سم‌پاش خبرداد و گفت: این اقدام تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد و افزایش تولید انواع محصولات زراعی و باغی استان دارد.

حسین برزگر با اعلام این خبر افزود: اضافه شدن انواع سمپاش‌ها به‌خصوص پهبادهای سمپاش در بحث مبارزه با علف‌های هرز غلات و سایر محصولات زراعی و باغی تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد و افزایش تولید انواع محصولات زراعی و باغی استان دارد.

وی، خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از مجموع ۴۵ هزار و ۵۷۱ هکتار سطح زیر کشت غلات و کلزای استان، ۳۳ هزار و ۵۸۴ هکتار به‌صورت مکانیزه و با انواع خطی‌کار، عمیق‌کار غلات، ریزدانه‌کار، کمبینات و کارنده کشت مستقیم کشت انجام شده است که معادل ۷۴ در صد سطح زیر کشت استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انواع ماشین‌آلات کشاورزی موجود در این استان تصریح کرد: این دستگاه‌ها شامل ۹ هزار و ۸۴۶ دستگاه انواع تراکتورهای زراعی و باغی، ۱۴۸ دستگاه کمباین برداشت غلات، ۱۱۵ دستگاه کمباین برنج، ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تیلر، ۲۷۰ دستگاه دروگر، ۱۲ دستگاه چاپر خودگردان، ۱۰۸ دستگاه چاپر کششی، ۴۳ دستگاه مینی‎بیل و مینی‌لودر، یک دستگاه کمباین برداشت سیب‌زمینی و یک دستگاه کمباین برداشت چغندرقند، یک هزار و ۳۷۳ دستگاه انواع کارنده شامل کشت مستقیم، ریزدانه‌کار، کمبینات، خطی‌کار، عمیق‌کار، ردیف‌کار، لوبیاکار و سیب‌زمینی‌کار، ۷۱۶ دستگاه ادوات برداشت شامل سیب‌زمینی‌کن، ست برداشت چغندر قند، چغندرکن، غده‌کن برگ زن و ردیف‌کن چغندر قند، ۴۳۲ دستگاه کولتیواتور کودکار، ۸۱۵ دستگاه تجهیزات بخش دام، یک هزار و ۸۷۶ دستگاه تجهیزات بخش شیلات و ۷۱۵ دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی است.

رویش ایده‌های مدرن بر درخت تناور کشاورزی

نیروگاه خورشیدی در مزارع کشاورزی

استفاده از انرژی‌های پاک در مزراع یکی دیگر از روش های نوین کشاورزی است که در کشورهای دنیا به سرعت رشد کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی نسل چهارم سلول‌های فتوولتائیک کشور در شهرستان کیار این استان آغاز شد.

حسین برزگر روز شنبه افزود: نسل چهارم نیروگاه‌های خورشیدی تولید پراکنده و مقیاس کوچک سلول‌های فتوولتائیک با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و با مشارکت دانشگاه فناوری Nanyang سنگاپور با استفاده از فناوری نانو ذرات پلیمری به‌‎عنوان یکی از تکنولوژی‌های به‌روز و کارآمد مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی در شهر دستناء شهرستان کیار به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: از طریق استفاده از نانو ذرات پلیمری میزان بهره‌وری از سلول‌های خورشیدی در طرح پایلوت اجرا شده به‌میزان ۲۷ درصد افزایش یافت.

برزگر تصریح کرد: این فناوری به‌صورت مشترک با یکی از دانشگاه‌های پیش‌رو در سنگاپور و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به‌ظرفیت ۲۵ کیلووات و با بیش از سه سال کار تحقیقاتی و مدت زمان تست آزمایشی چهار ماه به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: ظرفیت بالای تابش (۳۲۰ روز آفتابی در منطقه)، زاویه تابش، عرض جغرافیایی و میانگین پایین درجه حرارت از مهم‌ترین خصوصیت‌های شهر دستناء برای اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این منطقه یکی از مستعدترین مناطق برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای انتقال شبکه برق در بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری به‌علت شرایط سخت کوهستانی گفت: استفاده از نسل چهارم سلول‌های خورشیدی با توجه به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه مقرون به‌صرفه است.

برزگر تاکید کرد: در همین راستا ترکیب کشاورزی، برق و فناوری آگریولتاییک، استفاده از صفحات خورشیدی در بالای مخازن و کاهش تبخیر، استفاده از پنل‌‎های خورشیدی در زمینه پرورش ماهی ضروری است.

رویش ایده‌های مدرن بر درخت تناور کشاورزی

کشت بدون خاک

یکی از ایده های مدرن در بخش کشاورزی بهره گیری از کشت بدون خاک است که در آن محصولات به صورت گلخانه‌ای کشت می‌شود.

به عقیده کارشناسان ، کشت بدون خاک به ۲ شیوه کشت در محلول غذایی یا هیدروپونیک و کشت در بستر جامد انجام می‌شود که شیوه کشت در بسترهای جامد مانند سَند کالچر، شن و یا ماسه با یکدیگر متفاوت است و از ترکیبات مختلفی نظیر شن، قلوه سنگ، پشم شیشه و فوم‌های پلاستیکی به عنوان بستر کشت استفاده می‌شود.

در محیط کشت بدون خاک بستر کشت برای حرکت محلول غذایی به طرف گیاه است و محل استقرار گیاه است.

هیدروپونیک یا آب‌کشت، از جمله روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب(با استفاده از محلول مغذی) است.

در کشور گلخانه‌های مختلفی در این یک دهه اخیر با این روش فعال شده‌اند و با روش می‌تواند اشتغالزایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی بهره گرفت.

در این بین نقش شرکت های دانش بنیان برای توسعه کشاورزی مدرن بسیار مهم و حیاتی است و انگار بخشی از کشاورزی ایران باید از دل همین شرکت ها بیرون بیاید و این شرکت ها در کنار مزارع و باغات رویش کنند.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha