جزییات ساماندهی روزانه ۲۰ هزار کارگر برداشت پسته در رفسنجان

کرمان - ایرنا - در آستانه فرا رسیدن فصل برداشت پسته و مراجعه افراد زیادی برای کار به رفسنجان، فرماندار این شهرستان جزئیات ساماندهی کارگران را به لحاظ اقامت، دستمزد و موارد دیگر تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، فصل برداشت و فرآوری محصول پسته تازه از اوایل شهریور آغاز شده و در سالهای فراوانی این محصول تا نیمه آبان ادامه دارد که در این مدت تعداد زیادی از اهالی رفسنجان و کارگران فصلی درگیر مراحل برداشت پسته می شوند.

یکی از مسائل و نکات مورد توجه در برداشت پسته، حضور کارگران فصلی است که از نقاط مختلف برای کار به مناطق پسته خیز مراجعه می کنند که البته برخی مشکلات و دغدغه ها مانند اسکان، تعیین دستمزد، بهداشت و امنیت را به همراه دارد.

پس از ۲ سال که محصول پسته به دلیل سرمازدگی و خشکسالی دچار مشکلات زیاد و حجم برداشت کم بود، امسال با بهتر شدن وضعیت برداشت پسته، انتظار می رود تعداد زیادی از کارگران برای برداشت پسته به رفسنجان مراجعه کنند که مسئولان رفسنجان نیز برای ساماندهی و ارائه خدمات به آنها برنامه‌ر یزی کرده اند.

فعالیت ۱۳۰ ناظر بهداشتی در ایام برداشت پسته در رفسنجان

فرماندار رفسنجان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری شهرداری یک سوله در این شهر برای اقامت و ساماندهی کارگران فصلی که برای‌ برداشت پسته به رفسنجان مراجعه می کنند در نظر گرفته شده که به سرویس بهداشتی و حمام سیار تجهیز می شود.

حسین رضایی افزود: ۱۳۰ ناظر بهداشتی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در ایام برداشت پسته بر بهداشت کارگاه ها و ترمینال های فرآوری پسته و همچنین مسائل بهداشتی و بیماری احتمالی کارگران در شهرستان رفسنجان نظارت دارند.

وی اضافه کرد: همچنین نیروی انتظامی نیز در اماکن اقامت کارگران فصلی در رفسنجان مستقر می شود، تا به لحاظ امنیتی و انتظامی نظارت های لازم انجام بپذیرد.

فرماندار رفسنجان افزود: در مناطق نوق و کشکوئیه این شهرستان نیز ۲ نقطه برای ساماندهی کارگران برداشت پسته در نظر گرفته شده که دسترسی به نیروی کار، سهولت بیشتری داشته باشد.

ارائه خدمات به کارگران فصلی

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات رفت و آمد کارگران به مرکز شهر و مراکز خرید، در محل اقامت این افراد خدماتی مانند توزیع نان و غذای گرم پیش بینی شده است.

رضایی با اشاره به تعیین نرخ دستمزد کارگران فصلی بیان کرد: نرخ دستمزد کارگران برای برداشت پسته همان نرخ دریافتی برای کارهای عادی است، اما نرخ دستمزد را بازار تعیین می کند و بستگی به فراوان یا کم بودن کارگران دارد و ممکن است در طول فصل برداشت پسته تغییراتی داشته باشد.

وی همچنین در خصوص قیمت گذاری فرآوری پسته توسط ترمینال ها و کارگاه ها تاکید کرد: بین ۲ تا ۲.۵ درصد قیمت پسته رقم فندقی با سایز ۳۰ تا ۳۲، مبنای دریافت هزینه فرآوری هر کیلو پسته تازه است.

سارقان پسته تا اتمام برداشت پسته در بازداشت بسر می برند

فرماندار رفسنجان گفت: علاوه بر مراقبت های انتظامی و مردمی از باغات پسته، برای پیشگیری از سرقت پسته جلساتی با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برگزار شده تا افرادی که اقدام به سرقت پسته می کنند تا پس از اتمام فصل برداشت پسته در بازداشت به سر ببرند و آزاد نشوند.

وی افزود: پیش بینی می شود در سال جاری ۲۰۰ هزار تن پسته تازه و ۷۰ هزار تن پسته خشک از باغات شهرستان رفسنجان برداشت شود.

رضایی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده روزانه ۲۰ هزار کارگر و سالانه حدود یک میلیون نفر روز و به مدت ۵۰ روز کار برداشت پسته را از باغات رفسنجان انجام دهند.

رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha