حکم دادستانی برای «نگهبانان خودخوانده» باغ‌های پسته

کرمان - ایرنا - دادستان زرند در شمال استان کرمان می‌گوید تعدادی از اوباش که وی از آنان با عنوان «نگهبانان خودخوانده» نیز یاد کرده، قصد ارعاب، تهدید و اخاذی از باغداران را داشتند که حکم شناسایی و بازداشت آنان صادر شد؛ اقدامی که گویا هرسال در فصل برداشت ضرورت بیشتری می‌یابد تا با هماهنگی مسئولان، از سرقت محصولات کشاورزی کاسته شود.

به گزارش ایرنا ماجرا از آنجا شروع شد که روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان امروز(یکشنبه) از قول رضا یعقوبی دادستان زرند، از صدور دستور شناسایی و بازداشت چند تن از عوامل اخلال در تامین امنیت باغات کشاورزی(نگهبانان خودخوانده) در سطح این شهرستان خبر داد.

آنطور که در این خبر آمده، دادستان زرند در جلسه کارگروه پیشگیری از وقوع سرقت پسته شهرستان گفته است: در پی نارضایتی تعدادی از کشاورزان، در راستای اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته و حمایت از کشاورزان دستور شناسایی و برخورد با نگهبانان خودخوانده در دستور کار این دادستانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نگهبانان خودخوانده با ارعاب و تهدید باغداران و با جبر و زور خواستار نگهبانی از باغات پسته آنها بودند اظهار داشت: تعدادی از نگهبانان اجباری که مخل نظم، آسایش و آرامش عمومی بودند با معرفی مردم و اقدام اطلاعاتی دستگاه های متولی، شناسایی شدند و با دستور قضایی تحت پیگیرد قانونی قرار گرفتند.

حکم دادستانی برای «نگهبانان خودخوانده» باغ‌های پسته
یعقوبی دادستان زرند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند تاکید کرد: دستگاه قضایی در عمل به وعده های خود صادق بوده و مصمم است با ایجاد تمهیدات لازم و اجرای دقیق مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم، از سرقت محصول پسته، آن هم در سالی که انتظار برداشت قابل توجه پسته وجود دارد، جلوگیری کند؛ اما تحقق این‌ امر نیازمند همکاری همه جانبه کشاورزان و مسئولان مربوطه نیز است.

سرقتی که کاهش یافت اما نه با همکاری مناسب باغداران

وی در عین حال با بیان اینکه سال گذشته همکاری مناسبی از سوی کشاورزان به منظور اجرای طرح وجود نداشت افزود: سال گذشته کاهش میزان سرقت پسته با تلاش ضابطان و گشت های رضویون بسیج محقق شد و اگر مالکان اراضی مشجر پسته در موعد مقرر و برابر مصوبات اعلام شده نسبت به معرفی نگهبان اقدام کرده بودند و با دوری از اقدامات سلیقه ای به موارد پیش بینی شده عمل می کردند، طعم شیرین به صفر رسیدن آمار سرقت پسته در شهرستان زرند بار دیگر تجربه می شد.

یعقوبی با اشاره به طرح پیشگیری از وقوع سرقت پسته گفت: این طرح با محوریت دادسرا به صورت مرحله ای و تخصصی با همکاری دستگاه های مرتبط که عضو کارگروه های چهارگانه هستند انجام می شود و اینک با تعیین قاضی ویژه، اقدامات پیش نیاز طرح از قبیل به کارگیری افراد دارای صلاحیت لازم برای نگهبانی از طریق اخذ گواهی عدم سوء پیشینه و غیره در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های انجام گرفته، آموزش لازم و استفاده از ظرفیت های مردمی و رسانه ای همراه با بهره گیری از ظرفیت دیگر دستگاه ها، امیدواریم بتوانیم رضایت خاطر کشاورزان را به دست آوریم تا از آسیب به اقتصاد شهرستان که به نوعی وابسته به تک محصول استراتژیک پسته است جلوگیری کنیم.

پایانی بر میدان‌داری برخی اوباش

به گزارش ایرنا، خبر، موضوع مهمی را مورد اشاره قرار می دهد که هرسال چه در فصل برداشت پسته یا خرما در نقاط مختلف استان از شمال تا جنوب و شرق استان به ویژه در مهد تولید پسته به دغدغه تبدیل می شود.

هرچند طی چندسال اخیر برابر اخبار منتشر شده، با هماهنگی‌های بیشتر مسئولان اجرا و دستگاه قضا، شاهد کاهش سرقت در زرند یا دیگر شهرستان ها مثل رفسنجان و سیرجان بوده ایم، اما گویا همچنان ضرورت همکاری همه ارکان متولی به ویژه خود باغداران انکارناپذیر است؛ آن هم با تمرکز بر چند اصل مراقبتی و پیشگیرانه به خصوص دقت در انتخاب نگهبانان.

مساله‌ای که براساس این خبر، از یک وجه دیگر در زرند خبرساز بوده و دادستان این شهرستان در مصاحبه تکمیلی با ایرنا در مورد این خبر توضیح می دهد که برخی اوباش که به زعم خود تصور داشتند شاید بتوانند با تهدید بعضی باغداران، خود را به عنوان نگهبان در باغ ها مشغول به کار کنند تا شاید بتوانند نیات خود در سرقت را نیز عملی کنند، شناسایی شدند و مورد هدف قرار گرفتند.

آنطور که مشخص شده گویا این افراد به بعضی باغداران مراجعه می کردند و خود را به عنوان نگهبان پیشنهاد می دهند؛ درواقع باید گفت که پیشنهاد نمی دادند بلکه خود را به عنوان نگهبان تحمیل می کردند تا اگر باغدار هم قبول نکند، این اوباش به زعم خود، شاید با تهدید و آسیب رساندن به باغ و تاسیسات آن، به نوعی، قلدری خود را نشان دهند، یکه تازی و میدان‌داری کنند.

دادستان زرند می گوید اما با اقدام به‌موقع برخی باغداران، با مشاهده برخی از چنین مواردی از تهدید و ارعاب، به موقع مطلع شدیم و با فوریت، دستور شناسایی و بازداشت این افراد صادر شد تا این افراد دیگر خیال چنین اقدامات مخل امنیت در سر نپرورانند.

آنطور که مسئولان محلی در زرند تاکید می کنند همزمان با توجه به اصول مراقبتی و پیشگیرانه که به باغداران و سایر ارکان متولی اعلام می شود، ضرورت دارد باغداران در انتخاب نگهبان باغ های خود نیز نهایت دقت را به کار گیرند تا مشکلاتی مثل سرقت نیز به حداقل برسد زیرا نقش و نسبت درگیری شمار قابل تاملی از به‌اصطلاح نگهبانان باغ ها در سرقت محصولات، خود پدیده مهمی است.

مرکز شهرستان زرند در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد و از مناطق مهم تولید محصول پسته محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha