اعلام نیاز ۴۰ شرکت برای بورسیه دانشجویان/ ۲ هزار نفر بورس صنعت می‌شوند

تهران- ایرنا- مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان گفت: امسال ۴۰ شرکت برای بورس صنعت و مشاغل اعلام نیاز کردند و براین اساس حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان برتر بورس صنعت خواهیم داشت.

اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی یکی از مسائل مهم برای جامعه، مجموعه حکمرانی، آموزش عالی و خود دانش‌آموختگان است. بر همین اساس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشجویان متناسب با نیاز دستگاه‌ها و صنعت، بورسیه جدیدی را به نام بورس صنعت معرفی کرد.

هدف از بورس صنعت و مشاغل تربیت سرمایه‌های انسانی مؤثر بر اساس درخواست دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است، بورسیه دانشجو از طریق کنکور سراسری یا بورسیه حین تحصیل دانشجو طی توافقی بین اداره کل بورس و اعزام دانشجویان این سازمان، مؤسسه و دستگاه بورس‌کننده، صورت می‌گیرد.

دانشجویان بورسیه صنعت و مشاغل، حین تحصیل، تسهیلات دریافت کرده و پس از دوران تحصیل با شرایطی که در قرارداد قید می‌شود، در این دستگاه‌ها مشغول کار خواهند شد. در این نوع بورسیه، مؤسسه به دانشجویان بورس صنعت و مشاغل اجازه می‌دهد سقف مشخصی دروس اختیاری را با نظر دستگاه بورس‌کننده بگذرانند و کارآموزی دانشجوی بورسیه در دستگاه بورس‌کننده سپری می‌شود و دانشجو مجاز است تا سقف ۵۰ ساعت در ماه با شرکت همکاری کند.

در این بورس ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور، در خدمت بنگاه‌های اقتصادی کشور قرار می‌گیرد و از طرفی شرکت نیز بهترین و نخبه‌ترین دانشجویان را جذب کرده که قطعاً در کیفیت محصول و افزایش عملکرد آن شرکت مؤثر است.

معاون پیشین آموزش وزیر علوم نیز پیشتر در این مورد گفته بود: ۴۰ واحد درسی بر اساس نیاز صنایع در دانشگاه ها قابل برنامه ریزی است ولی باید برای این واحدها تصمیم بگیریم و محتوای آن و محتوای ۱۵ واحد کارآموزی و کارورزی را هم داشته باشیم، برای این امر به نظرهای صنایع نیاز داریم.

قاسم عموعابدینی همچنین به بورس صنعت در دفترچه کنکور سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بورس صنعت در سال تحصیلی ۱۴۰۱ حدود هزار نفر بود در سال جاری به پنج هزار نفر با مشارکت فعال صنایع رسید؛ به طوری که فقط شرکت سایپا هزار نفر را بورس کرد.

اعلام نیاز ۴۰ شرکت برای بورسیه دانشجویان/ ۲ هزار نفر بورس صنعت می‌شوند

بورس صنعت و انواع آن برای دانشجویان

محمد محمدی مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره بورس صنعت و مشاغل توضیح داد: همانطور که از نام این بورس پیداست مهمترین هدف آن امنیت شغلی برای دانشجویان است و افرادی که مشمول این بورس می‌شوند پس از فارغ التحصیلی جذب شرکت و صنعت متقاضی می‌شوند.

وی با بیان اینکه جذب دانشجویان در بورس صنعت و مشاغل به دو صورت است، افزود: یک شکل آن به این صورت است که در بدو ورود دانشجویان، از طریق کنکور سراسری شرکت‌ها و صنایع تقاضاهای خود را ارسال می‌کنند و پس از آن مشخص می‌شود هر یک از شرکت‌ها در چه رشته‌هایی نیاز به نیرو دارند و براساس آن کدرشته مشخص می‌شود. برای مثال یکی از شرکت‌های خودروسازی سال گذشته اعلام کرد پنج نفر در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف نیاز دارد و طبق این نیاز پنج کدرشته‌محل تعیین شد.

محمدی مسعودی بیان کرد: پس از مشخص شدن کد رشته مورد نیاز شرکت‌ها داوطلبان کنکور باید کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته خود درج کند. این رشته‌ها به صورت نیمه‌متمرکز و سه برابر ظرفیت است و با داوطلبان مصاحبه می‌شود و در صورت قبولی به سازمان سنجش معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد پس از ورود به دانشگاه از سوی شرکت استاد راهبر مربوطه دارند و آن استاد مشخص می‌کند داوطلب تایید شده چه دروسی را باید بگذراند و چه محتوایی باید به آنها تدریس شود. کارآموزی دانشجو در شرکت انجام می‌شود و دانشجو می‌تواند بخشی از زمان خود را در شرکت فعالیت ‌کند و به نحوی آموزش می‌بیند که پس از چهار سال علم و مهارت کافی برای کار در آن شرکت دارد.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان اظهارداشت: بورس صنعت و مشاغل از این جهت اهمیت دارد که دروس دانشگاه متفاوت و مطابق نیاز صنعت مربوطه است و از طریق این طرح دانشگاه افرادی را تربیت می‌کند که برای حل مسائل و مشکلات شرکت‌های متقاضی آموزش‌های لازم را دریافت و مهارت کافی را کسب می‌کند.

اعلام نیاز ۴۰ شرکت برای بورسیه دانشجویان/ ۲ هزار نفر بورس صنعت می‌شوند

وی یکی از مسائل آموزش عالی کشور را متناسب نبودن آموزش‌ها با کسب و کار دانست و اضافه کرد: از طریق بورس صنعت و مشاغل افرادی تربیت می‌شوند که برای کسب و کارها و صنایع مفید هستند و دانشجویان این بورس نیز از همان روز اول مقرری و کمک هزینه دریافت می‌کنند.

بورس حین تحصیل

روش دیگر در بورس صنعت و مشاغل حین تحصیل است، شرکت‌ها و صنایع در میانه سال تحصیلی تقاضای خود را اطلاع می‌دهند و مطابق آنها اطلاع رسانی می‌شود و دانشجویان حین تحصیل می‌توانند ثبت نام کنند و اگر قبول شدند شرکت از آنها حمایت می کند و در مدت باقیمانده زیر نظر شرکت دروس را می گذرانند و هدف در این روش امنیت شغلی برای دانشجویان است. مطابق آن شرکت‌ها افراد نخبه را گلچین می‌کنند و خود به آنها آموزش می‌دهند.

وی بیان کرد: در بورس صنعت و مشاغل کارگروهی متشکل از شورای مرکزی وزارت علوم، بیناد ملی نخبگان، وزارت صنعت، وزارت کار و اتاق بازرگانی داریم که برنامه ریزی و هدایت را برعهده دارند و همکاری خوبی بین آنها برقرار است.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان گفت: تقاضا برای بورس صنعت و مشاغل توسط شرکت‌ها از لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته است و حدود ۴۰ شرکت (به عنوان مثال بیمه سامان، سازمان انرژی اتمی، بانک رفاه کارگران) درخواست خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: امسال درخواست بورس صنعت و مشاغل در سال تحصیلی جاری به لحاظ تعداد بین ۲۰۰ دانشگاه توزیع شده است و مقرر شده حدود ۲ هزار نفر بورس صنعت داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha