۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۴۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85208442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: وضعیت اقتصادی بسیار بد سوریه وخیم‌تر شده است

نیویورک – ایرنا- گیر پدرسن نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه "وضعیت اقتصادی بسیار بد" در سوریه "وخیم تر" شده است، گفت: اکنون قیمت ها برای کالاهای ضروری مانند غذا، دارو، سوخت، کالاهای اساسی از کنترل خارج شده است و بسیاری برای تامین غذای خانواده خود با مشکل مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیر پدرسن نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز چهارشنبه به وقت محلی ( ۲۳ آگوست/ اول شهریور ماه) در نشست شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی سوریه افزود: این یک واقعیت ساده در سوریه است که هیچ یک از بازیگران یا گروهی از بازیگران نمی توانند به تنهایی در درگیری به نتیجه برسند یا اقدامات لازم برای ظهور یک راه حل سیاسی را انجام دهند. یک راه حل سیاسی تنها با گام هایی از طیف گسترده ای از بازیگران مختلف و همچنین راستی آزمایی واقعی امکان پذیر خواهد بود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرد: مردم سوریه چه در داخل و چه در خارج از این کشور به شدت از درگیری در تمام ابعاد آن رنج می برند و فقدان یک روند سیاسی واقعی برای رفاه آنها به شدت مضر است.

وی گفت: یکی از آخرین شاخص های رنج مردم سوریه، فروپاشی بیشتر اقتصاد این کشور است. وضعیت اقتصادی بسیار بد وخیم تر شده است. طی حدود سه ماه، پوند سوریه بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است. هفته گذشته، قیمت آن به پایین ترین سطح تاریخ سوریه یعنی ۱۵ هزار و ۵۰۰ پوند در مقابل یک دلار آمریکا رسید. در سال ۲۰۱۱ هر دلار آمریکا ۴۷ پوند سوریه معامله می شد.

پدرسن تصریح کرد: اکنون قیمت ها برای کالاهای ضروری مانند غذا، دارو، سوخت، کالاهای اساسی از کنترل خارج شده است. هر بخش از سوریه، تحت تأثیر قرار گرفته است. بسیاری برای تامین غذای خانواده خود با مشکل مواجه هستند.

این مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد: تا زمانی که درگیری های خشونت آمیز ادامه داشته باشد و روند سیاسی مسدود شود، رنج مردم سوریه بدتر خواهد شد. سوریه نمی تواند اقتصاد خود را در حالی که در وضعیت درگیری است، اصلاح کند.

وی ادامه داد: این امر در مورد بسیاری از بحران‌های دیگر که سوریه را ویران کرده است از جمله بحران آوارگی، بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و مفقودان، نقض حقوق بشر، تروریسم، خصومت‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز، تقسیم واقعی سوریه که حاکمیت و تمامیت ارضی آن را تضعیف می‌کند، صدق می کند. تنها با حرکت به سمت قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، که به بحران سیاسی در قلب مناقشه پرداخته است، می‌توان به بحران‌های فراوان این کشور پرداخت.

پدرسن در عین حال گفت: ما از تفاهم حاصل شده در مورد استفاده مداوم، از گذرگاه مرزی باب الهوا برای شش ماه آینده که به ارائه کمک های بشردوستانه نجات بخش به میلیون ها نفر از مردم نیازمند در شمال غرب سوریه کمک می کند استقبال می کنیم. ما همچنین از تمدید مجوز سازمان ملل برای استفاده از گذرگاه های مرزی باب السلام و الراعی به مدت سه ماه دیگر و همچنین موافقت برای عبور از مرزها استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: خطوط داخل سوریه در سرمده و سراقب برای ارسال کمک برای شش ماه آینده، ضروری است تا سازمان ملل بتواند به ارائه کمک های بشردوستانه ادامه دهد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه افزود: ما نباید فراموش کنیم که با وجود توقف گسترده عملیات نظامی، درگیری خشونت آمیز همچنان ادامه دارد و باعث مرگ غیرنظامیان و ویرانی از همه طرف ها در سوریه می شود.

پدرسن تصریح کرد: من خواستار آرامشی واقعی و پایدار هستم که همه بازیگران کلیدی سوریه و بین المللی برای حمایت از آن تلاش کنند تا آتش بس سراسری ایجاد شود. باید یک رویکرد همکاری برای مقابله با تهدید واقعی ناشی از گروه های تروریستی و احترام کامل به حقوق بشردوستانه بین المللی وجود داشته باشد. برگزاری مراسم بزرگداشت حملات هولناک شیمیایی در حومه دمشق بار دیگر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان و حمایت از قوانین بین‌الملل را نشان داد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه افزود: احیای کمیته قانون اساسی در سوریه نشان دهنده تفاهم میان بسیاری از بازیگران کلیدی در سوریه است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: من در چند روز گذشته با وزرای خارجه اردن، مصر و عربستان سعودی صحبت کردم و با مقامات ارشد ترکیه تماس داشتم. من به همکاری با بازیگران عرب، بازیگران آستانه و بازیگران غربی نیز ادامه خواهم داد. همگی باید در حمایت از یک روند سیاسی تحت مالکیت و رهبری سوریه مشارکت داشته باشند. این یک واقعیت ساده در سوریه است که هیچ یک از بازیگران یا گروهی از بازیگران نمی توانند به تنهایی در درگیری به نتیجه برسند یا اقدامات لازم برای ظهور یک راه حل سیاسی را انجام دهند. یک راه حل سیاسی تنها با گام هایی از طیف گسترده ای از بازیگران مختلف و همچنین راستی آزمایی واقعی امکان پذیر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha