۲ هزار ۸۸۵ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی دستاوردی دیگر از دولت سیزدهم در استان مرکزی

اراک - ایرنا - حفظ و ایجاد اشتغال جدید در واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم است که بر این اساس در ۲ سال فعالیت دولت ۲ هزار و ۸۸۵ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی استان مرکزی ایجاد شد.

به گزارش ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی از جمله بزرگترین دستگاه‌های اجرایی از نظر تنوع وظایف به شمار می‌رود که در مدت ۲ سال گذشته مدیریت از مزرعه تا سفره را در دستور کار خود قرار داده‌ و وظیفه تولید، بازرسی، نظارت بر بازار و تامین کالای اساسی را انجام می‌دهد.

وزارت جهاد کشاورزی جزء چهار دستگاهی در کشور است که تا مراکز دهستان‌ها دارای تشکیلات بوده و ۳۰ مرکز خدمات جهاد کشاورزی اکنون در مرکز دهستان‌های استان مرکزی و خط مقدم تولید محصولات کشاورزی در این مناطق فعال است.

خدمت رسانی سازمان جهاد کشاورزی از مراکز خدمات در دهستان‌های شهرستان‌های استان مرکزی در راستای انجام مامورت اصلی این سازمان که تامین امنیت غذایی و ترویج و آموزشی کشاورزان است، آغاز می‌شود.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ، این سازمان در مدت ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم اقدامات بسیاری را در زمینه‌های اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای افزایش بهره‌وری در دیمزارها، اقدامات حمایتی از جمله کشاورزی قراردادی و اجرای طرح الگوی کشت در مزارع را انجام داده‌ و دستاوردهای بسیاری را در این زمینه به دست آمده است.

۲ هزار ۸۸۵ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی دستاوردی دیگر از دولت سیزدهم در استان مرکزی

بیشتر بخوانید:

اجرای طرح جهش تولید در ۱۸۰ هکتار از دیمزارهای استان مرکزی هدفگذاری شد

پیش‌بینی تولید ۲۷۱ هزار تنی گندم در استان مرکزی

مکانیزاسیون کلید توسعه کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی

حساسیت‌های موجود در تولیدات کشاورزی و دستاوردهای ارزشمند دولت سیزدهم در بخش کشاورزی در استان مرکزی باعث شد تا میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان مرکزی تشکیل و مسئولان و متولیان این حوزه به بیان اقدامات و عملکرد خود بپردازند.

طرح جهش تولید در ۱۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان مرکزی اجرایی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این میزگرد گفت: اجرای طرح جهش تولید در 2 سال فعالیت دولت مردمی در ۱۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان انجام شد و در راستای اجرای این طرح سه‌هزار و ۶۳۷ کشاورز در زمینه تولید محصولاتی شامل گندم، جو، علوفه دیم، دانه‌های روغنی و حبوبات دیم و گیاهان دارویی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان مرکزی مشارکت داشتند.

«علی صفری» افزود: طرح جهش تولید طرحی مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی با عهده‌داری بخش اجرایی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با وظیفه پشتیبانی است.

وی ادامه داد: سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی اکنون زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۰ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزی حفاظتی در راستای افزایش بهره‌وری و مبارزه با خشکسالی اکنون در ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان اجرا می‌شود که اجرای این طرح نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۷۲ درصد افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: سایبان باغات در راستای افزایش بهره وری و حفاظت از محصولات باغی اکنون در ۶۰ هکتار از باغات استان مرکزی ایجاد شده که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

وی اظهار کرد: تولید گوشت قرمز در استان مرکزی از ۵۶ هزار تن در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با ۲۰ درصد افزایش به ۶۷ هزار تن در سال جاری رسیده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۴۰۹ هزار تن شیر خام اکنون در دامداری‌های این استان تولید می‌شود که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم که ۳۶۱ هزار تن بود ۱۳ درصد افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: ۶۹ هزار تن گوشت مرغ اکنون در استان مرکزی تولید می‌شود که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم سه درصد افزایش یافته‌ است.

وی میزان تولید تخم مرغ در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در استان مرکزی را ۴۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: تولید این محصول با افزایش ۱۴ درصدی به ۴۸ هزار تن در سال جاری رسیده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۴۵ هزار تن گندم تاکنون در این استان تولید شده که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم که ۸۷ هزار تن بود ۲۸۲ درصد افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: یکی از عوامل افزایش تولید و تحویل گندم در سال جاری نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، افزایش قیمت خرید تضمینی و اعلام قیمت واقعی این محصول بوده‌ است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود خشکسالی در استان مرکزی و کاهش ۳۲ درصدی بارندگی‌ها در این استان، میزان تولید گندم در استان افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها قابل برداشت نبوده که با این وجود تولید گندم در استان افزایش یافته‌ است.

صفری خاطرنشان کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از جمله عوامل افزایش تولید در استان مرکزی در سال جاری بود که این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرایی شده‌ است.

وی با یادآوری وجود ۱۸۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۵ هزار هکتار اراضی آبی در سطح استان مرکزی گفت: افزایش بهره‌وری در زمین دیم و افزایش تولید در این زمین‌ها با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، جبران عدم امکان برداشت در این زمین‌ها را فراهم کرده‌ است.

صفری افزود: رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی اکنون در ۳۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی انجام شده که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم که ۱۴۰ هزار تن بود ۲۱۴ درصد افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: صدور اسناد زمین‌های کشاورزی اکنون برای ۳۱۰ هزار هکتار از این زمین‌ها انجام شده که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم که ۱۰ هزار هکتار بود سه هزار و ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان از یک و هشت دهم اسب بخار در هکتار در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به ۲ و ۱۱ صدم اسب بخار در سال جاری افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است که تاکنون ۷۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به انواع سامانه آبیاری نوین تجهیز شده که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۹ درصد افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: بهره‌وری آبیاری در بخش کشاورزی استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد بود که اکنون با اجرای طرح‌های آبیاری نوین به ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: افزایش یک درصدی بهره‌وری آبیاری در بخش کشاورزی نیازمند پنج هزار میلیارد ریال است که از ابتدای دولت تاکنون بهره‌وری آب در این بخش پنج درصد افزایش یافته‌ است.

وی میزان جذب ماده خام در واحدهای صنایع تبدیلی استان مرکزی را ۴۱۵ میلیون تن عنوان کرد و افزود: میزان جذب ماده خام در واحدهای صنایع تبدیلی استان امسال نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۸ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای کشاورزی قراردادی اکنون در ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان انجام می‌شود که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: اجرای الگوی کشت اکنون در ۳۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی اجرا می شود که اجرای این طرح نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

وی اضافه کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منابع مالی امسال به اجرای طرح‌های آب و خاک استان مرکزی اختصاص یافته که نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۵۰۰ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی اکنون در این استان تولید می‌شود که تولید این ماهیان نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۵ درصد افزایش یافته‌ است.

صفری گفت: یک‌هزار و ۳۵۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی زیر کشت محصولات گلخانه‌ای قرار دارد که سطح این زمین‌ها نسبت به ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۳۸ درصد افزایش یافته‌ است.

وی از ایجاد ۲ هزار و ۸۸۵ شغل از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در استان مرکزی خبر داد و افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این استان امسال نسبت به ابتدای فعالیت دولت ۴۱ درصد افزایش یافته‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ واحد راکد از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به چرخه تولید بازگشته‌ است.

صفری گفت: ۱۸ هزار تن انواع کالاهای اساسی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در استان مرکزی تامین و برای جلوگیری از افزایش قیمت و تامین کالاهای اساسی در استان توزیع و ۵۰ هزار بازرسی از سطح بازار استان انجام شده‌ است.

وی با یادآوری تولید ۲۳۵ هزار تن گندم در استان مرکزی در سال جاری افزود: میزان نیاز این استان به محصول گندم ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن بوده و استان با تولید این میزان گندم در زمینه این محصول خودکفا بوده و مازاد تولید به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری ظرفیت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تنی فرآوری محصولات کشاورزی در این استان گفت: عدم پراکندگی مناسب از جمله مشکلات این بخش بوده و اکنون پراکندگی این صنایع در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و اراک مناسب بوده ولی در شهرستان خنداب ظرفیت فرآوری کشمش با میزان تولید این محصول در شهرستان همخوانی نداشته و نیازمند توجه ویژه به این حوزه دارد.

۲ هزار ۸۸۵ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی دستاوردی دیگر از دولت سیزدهم در استان مرکزی
بیشتر بخوانید:

کشت قراردادی در ۱۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی اجرا شد

۱۰۰ طرح تحقیقاتی جدید در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مرکزی هدفگذاری شد

رشد فزآینده تولیدات کشاورزی استان مرکزی در انقلاب اسلامی+فیلم

سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان مرکزی تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تن محصولات زراعی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصولات باغی سالانه در این استان تولید شده‌ است.

«محمد زاهدی» افزود: گندم مهترین محصول در بخش زراعت بوده و با وجود تمامی مسائل و مشکلات در تولید و اقلیم، امسال تولید حدود ۳۰۰ هزار تن محصول در استان مرکزی تولید و حدود ۲۳۵ هزار تن به سیلوهای استان تحویل شده‌ است.

وی ادامه داد: کیفیت محصول گندم تولید شده در استان مرکزی امسال، در طول تاریخ استان کم سابقه بوده و میزان سن زدگی این محصول در سال جاری به زیر ۹ دهم درصد کاهش یافته‌ است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان سن زدگی گندم تولیدی در این استان سال گذشته یک و ۶ دهم درصد بود امسال این مهم به نصف کاهش یافته و طول تاریخ استان بی سابقه بوده‌ است.

زاهدی گفت: افت مفید و غیر مفید گندم در استان مرکزی برای نخستین بار در طول تاریخ تولید این محصول در استان به زیر عدد یک و ۶ دهم کاهش یافته و عدد قابل قبولی‌ است.

وی ادامه داد: استان مرکزی به جز تولید دانه‌های روغنی و برخی محصولات باغی از جمله مرکبات در زمینه تولید سایر محصولات زراعی و باغی مازاد بر نیاز داشته و مازاد بر نیاز استان به سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی با یادآوری تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصولات باغی سالانه در این استان افزود: این استان در زمینه تولید برخی محصولات باغی از جمله پسته و انار جز سه استان نخست کشور به شمار می‌رود.

زاهدی گفت: همچنین استان مرکزی در زمینه تولیدات گل و گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای دارای رتبه بوده و از استان‌های شاخص در زمینه تولید این محصولات به شمار می‌رود.

وی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را از جمله طرح‌های شاخص در دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح به کشاورزان برخی کمک‌های بلاعوض از جمله بذر مال، وام قرض الحسنه برای تامین ادوات مکانیزه و کودهای کامل رایگان ارایه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی از اختصاص خط اعتباری مکانزاسیون در بخش کشاورزی خبرداد و گفت: ۷۲۰ میلیارد ریال وام سال گذشته برای افزایش ظریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان به این بخش تزریق شد.

زاهدی افزود: ۱۶۵ میلیارد ریال وام چهار درصد نیز در طرح جهش تولید برای خرید ادوات کشاورزی به کشاورزان استان مرکزی پرداخت شد و ۱۹۱ دتسگاه ادوات تخصصی کاشت محصول در دیمزارهای تامین و توزیع شد.

۲ هزار ۸۸۵ فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی دستاوردی دیگر از دولت سیزدهم در استان مرکزی

بیشتر بخوانید:

روزانه ۲۰۰ تن گوشت مرغ در استان مرکزی توزیع می‌شود

۲ هزار و ۲۰۰ تن گوشت توسط اداره کل پشتیبانی دام استان مرکزی خریداری شد

۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۶۰۰ واحد مرغ گوشتی با توان تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در این استان وجود دارد که سالی ۶۲ هزار تن گوشت مرغ در این واحدها تولید می‌شود.

«حمیدرضا اخوان» افزود: تولید گوشت مرغ سال گذشته به دلیل اجرای طرح ارز ترجیحی و کاهش مصرف در استان مرکزی مقداری کاهشی بود که تولید این محصول به روند گذشته بازگشته و افزایشی شده‌ است.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد مصرف تولید گوشت مرغ در استان مرکزی، مازد بر نیاز بوده و به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۰۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن تخم مرغ و ۲۰ واحد پولت تخمگذار در این استان وجود دارد که سالانه ۵۰ هزار تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود.

اخوان افزود: در مدت ۲ سال گذشته شرایطی فراهم شده که بیشتر واحدهای پرورش مرغ استان فعال شده که این مهم در مدت ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌ است.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد تخم مرغ تولید شده در استان مرکزی، مازاد بر نیاز استان بوده و به سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: ۱۷ واحد مرغ مادر به ظرفیت ۷۵۰ هزار قطعه در استان فعال بوده و سالانه ۴۰ میلیون قطعه جوجه در این واحدها تولید می شود که ۱۰ میلیون قطعه آن مازاد بر نیاز استان بوده و به سایر استان‌ها ارسال می شود.

اخوان با یادآوری استقرار بزرگترین مجمع شترمرغ کشور و خاورمیانه در استان مرکزی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده در کشور، این مجتمع نیمه فعال‌ است.

وی افزود: ۹۷ واحد پرورش شتر مرغ با ظرفیت ۲۹ هزار قطعه در این مجتمع فعال بوده که فعال‌سازی این واحدها ظرفیت مناسبی در زمینه تولید این محصول در استان فراهم می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۴ واحد پرورش بوقلمون نیز با ظرفیت ۲۵۰ هزار قطعه در این استان وجود دارد و استان در زمینه پرورش و تولید این محصول نیز رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

اخوان گفت: ۶۶ هزار راس دام شیری در واحدهای استان مرکزی وجود دارد و سالانه ۳۸۰ هزار تن تولید شیر در این واحدها تولید می‌شود که ۱۸۰ هزار تن در استان مصرف و بقیه با سایر استان‌ها کشور ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه تولید شیر خام رتبه دوازدهم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌ است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی ظرفیت دامداری‌های استان را پرورش ۷۹۴ هزار راس گوساله پرواری عنوان کرد و افزود: استان در زمینه تولید گوشت قرمز رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

اخوان خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد گوشت قرمز تولید شده در استان مرکزی مازاد بر نیاز استان بوده به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس گوسفند و بز اکنون در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی استان مرکزی وجود دارد و سالانه ۵۲ هزار و ۳۰۰ تن گوشت در این واحدها تولید می‌شود و ۱۷ هزار تن در استان مصرف و بقیه به خارج از استان ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: ۱۴۵ هزار نفر بهره بردار زنبور عسل در این استان فعال هستند و سالانه یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن عسل در استان تولید می‌شود و استان در این زمینه نیز خودکفا است.

اخوان یادآور شد: طرح استفاده از پسماند مزارع و جایگزینی علوفه کم آبر به جای علوفه‌های آب‌بر اکنون در استان مرکزی در حال انجام بوده و پیش بینی تولید پنج درصد سورگم دانه ای و ۱۰ درصد تولید علوفه از سورگم علوفه‌ای از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. این استان به‌ عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha