۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2160
کد خبر: 85209920
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه برون‌رفت از مشکلات کشور، مردمی‌کردن اقتصاد است

گرگان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور مردمی کردن اقتصاد است که دولت سیزدهم تحقق آن را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسینعلی خواجه‌مظفری روز جمعه در جمع مردم گرگان به مناسبت هفته تعاون با اشاره به شعار سال جاری این هفته مبنی بر تعالی مردمی، اظهار کرد: بهترین و تنها راه مردمی کردن اقتصاد، تشویق و ترغیب مردم برای گرایش و تمایل آنها به سمت ایجاد تعاونی‌ها است.

وی بیان کرد: متاسفانه فرهنگ تعاون و تعاونی‌ها در کشور ما به خوبی تبیین نشده است.

وی تاکید کرد: اولین گام در این مسیر، ترویج فرهنگ تعاونی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: البته این استان جزو پنج استان برتر تعاونی‌های فعال و پنج استان اول به لحاظ صادرات محور بودن تعاونی‌ها در کشور محسوب می‌شود.

خواجه‌مظفری افزود: از مجموعه سه هزار و ۱۰۰ تعاونی فعال استان، ۲۴۷ تعاونی معادل هشت درصد در بخش بانوان فعالیت، در کنار ۱۲ اتحادیه تعاونی و یک اتاق تعاون در گلستان به عنوان شرکای اجتماعی این اداره‌کل مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در هفته تعاون امسال علاوه بر رونمایی از سند ائتلافی تعاونی‌ آق‌قلا و علی‌آبادکتول، ۱۷ طرح تعاونی‌محور با اشتغالزایی ۱۹۰ نفر و مجموع اعتبار هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: براساس سیاست‌های دولت هر استان باید سالانه حداقل ۲۰۰ تعاونی به ثبت برساند، اما فرهنگ ایجاد تعاونی در کشور به باور نرسیده و در استانی مانند گلستان که در آن زمینه ایجاد تعاونی نسبت به برخی استان‌های دیگر بهتر است، بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تعاونی بطور متوسط در سال به ثبت می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که در کل کشور ۱۲۵ تعاونی دانش‌بنیان فعال است، ادامه داد: از مجموع کل تعاونی‌های فعال استان، هفت تعاونی در فعال در حوزه دانش‌بنیان داریم و در حال رایزنی برای ایجاد ۲ تعاونی دیگر در این حوزه هستیم.

خواجه‌مظفری خاطرنشان کرد: همچنین ۲ تعاونی دارای خلاقیت هم در استان ثبت شده و تعاونی‌های دانش‌بنیان استان، بیشتر صادرات محور هستند.

وی یادآور شد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان در مجموع در تعاونی‌های استان عضویت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در استان ۱۳ تعاونی مرزنشین فعال با عضویت ۲۰۰ هزار نفر داریم و تعدادی نیز غیرفعال هستند که با تاکید استاندار، تلاش داریم آنها را در بحث معیشت مردم مرزنشین فعال کنیم.

خواجه‌مظفری بیان کرد: تعاونی‌های استان در پنج ماه نخست سال جاری هفت میلیون و ۹۵۰ هزار دلار صادرات از طریق تعاونی‌های استان انجام شد که این میزان سال گذشته در همین بازه زمانی ۶ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار بود.

وی افزود: تعاونی‌های استان سال گذشته سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال و سال ماقبل آن نیز هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی ادامه داد: ۳۲ درصد تعاونی‌های استان در بخش کشاورزی، ۲۷ درصد در بخش خدمات، ۱۹ درصد در بخش صنعت و مابقی در سایر بخش‌ها همچون معدن فعالیت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: طرح کالابرگ به تمامی خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم همراه با خانوارهای زیر پوشش نهادهای حمایتی امداد و بهزیستی اختصاص دارد.

وی افزود: اگر خانوار واجد شرایط ۲ میلیون ریال از یارانه خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالا در طرح کالا برگ کند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به یارانه ماهانه اش، افزوده خواهد شد.

به گفته وی چهار میلیون ریال یارانه ماهانه هر خانوار واجد شرایط بوده که با تخصیص ۲ میلیون ریال از یارانه خود به خرید کالا، ۳۰ درصد معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به عنوان بسته تشویقی برای ماه بعد به یارانه‌اش افزوده می‌شود.

خواجه‌مظفری خاطرنشان کرد: بیش از ۴۴ هزار خانوار واجد شرایط دریافت یارانه ساکن استان از زمان اجرای طرح کالابرگ تاکنون خرید خود را طریق فروشگاه‌های طرف قرارداد، انجام دادند.

وی ادامه داد: این تعداد خانوار برای خرید کالا از ۲ هزار و ۸۰۰ فروشگاه خُرد و ۱۳۵ فروشگاه زنجیرهای در استان، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار و ۵۰۴ تراکنش داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha