گلستان جزو پنج استان دارای تعاونی صادرات‌محور کشور است

گرگان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: این استان شمالی جزو پنج استان نخست کشور در حوزه تعاونی صادرات‌محور است.

به گزارش ایرنا، حسینعلی خواجه‌مظفری روز چهارشنبه در نشست قرارگاه خبری شهید همدانی ویژه هفته دولت استانداری گلستان، افزود: در پایان سال ۱۴۰۱، ۲۲ میلیون و ۹۹۵ هزار دلار توسط ۴۲ شرکت تعاونی ، محصولات تولیدی استان را صادر کرده اند.

به گفته وی، محصولات صادراتی میگو، روغن زیتون، انواع ماسک، فرش و صنایع دستی، فرآوری پای مرغ، انواع مصنوعات چرمی، صنایع چوب و نخ و بازیافت از جمله محصولات صادراتی شرکت های تعاونی استان گلستان به شمار می رود .

گلستان جزو ۵ استان دارای تعاونی صادرات‌محور کشور است

خواجه‌مظفری یادآور شد: بازار صادرات شرکت‌های تعاونی استان گلستان شامل کشورهای ترکمنستان، عراق، روسیه، ارمتستان، چین، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، امارات، قطر، آلمان و پاکستان است.

وی حضور هفت شرکت تعاونی صادرات محور این استان در نمایشگاه «کازان» روسیه، استقرار و فعالیت دبیرخانه تعاون کشور در استان طی آینده نزدیک، هدفگذاری سالانه صادرات کالا برای شرکت‌های تعاونی، حمایت از شرکت‌های تعاونی دانش بنیان و فعالیت هفت شرکت تعاونی در این حوزه را از جمله دستاوردهای ۲ سال اخیر در استفاده از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استان برشمرد.

به گفته وی در استان گلستان ۳ هزار و ۶۱ شرکت تعاونی فعال در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات وجود دارد.

کاهش زمان رسیدگی به شکایت کارگران
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: زمان رسیدگی به پرونده شکایت کارگران استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون روند کاهشی به خود گرفته که  در سال ۱۴۰۰، ۵۸ روز و در پایان سال ۱۴۰۱ به ۴۴ روز رسیده است.

خواجه‌مظفری ادامه داد: تلاش این اداره کل این استان که زمان رسیدگی به پرونده کارگران در پایان سال جاری به ۳۸ روز کاهش داده شود.

وی یادآور شد: شکایت ثبت شده کارگران از کارفرمایان طی چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش دارد.

وی در حوزه حوادث ناشی از کار، گفت: در سال ۱۴۰۰ وقوع حوادث ناشی از کار ۱۸۹ مورد در استان ثبت شد که این رقم در سال قبل به ۱۶۸ مورد کاهش یافته و دارای ۹ درصد کاهش است.

به گفته وی در استان گلستان ۲۷۸ هزار کارگر مشمول قانون کار وجود دارد.

خواجه‌مظفری خاطرنشان کرد: مطابق شاخص‌هایی که وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی ارزیابی کرده، استان گلستان در سال ۱۴۰۱ از رتبه ۱۸ به رتبه چهارم در این زمینه ارتقا یافته و در حوزه کارآفرینی رتبه نخست کشوری به همراه خراسان‌رضوی، رتبه دوم توسعه مشاغل خانگی در بین استان های کشور و استان پیشرو با ثبت اطلاعات هزار و ۸۸۰ کارجو از طریق سامانه  به خود اختصاص داده است.

وی به اجرای طرح کالابرگ یارانه‌ای و خرید از فروشگاه‌های طرف قرار داد در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۶ هزار خانوار یارانه‌بگیر این استان از این طرح استقبال کرده‌اند.

به گفته وی طرح کالابرگ به تمامی خانوارهای دهک‌های اول تا سوم همراه با خانوارهای زیرپوشش نهادهای حمایتی امداد و بهزیستی اختصاص دارد.

وی سهمیه ایجاد اشتغال استان را در سال ۱۴۰۲، ۲۵ هزار و ۳۸۰ فرصت شغلی اعلام کرد.

استان گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۷ درصد از این جمعیت روستانشین هستند و اقتصاد اصلی آنها بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha